• 0

BV naast mijn eenmanszaak starten

Inmiddels heb ik zo'n 15 jaar een eenmanszaak en ben ICT-er. Verhuur mijzelf aan derde.

Ik wil ik 1 januari overstappen naar een BV, met als enige reden minder belasting te hoeven betalen. Een holding is voor mij 100% zeker niet nodig. Ga het bedrijf nooit verkopen, geen personeel, geen goederen, geen hypotheek aan mezelf, etc. Mocht ik er ooit wel iets meer mee willen doen kan dat altijd nog. (uiteraard ben ik dan meer geld kwijt).

Maar mijn vraag is, Ik wil nog niet afrekenen met de belastingdient voor mijn FOR. Ik wil liever ook geen geruisloze inbreng doen om mijn FOR + Auto van de zaak over te hevelen naar de BV gezien de kosten die hieraan verbonden zijn.

Nu begreep ik dat het mogelijk is om mijn eenmanszaak aan te houden naast de nieuwe BV. Om de FOR vervolgens in de eenmanszaak te laten (inclusief kapitaal gelijk aan de waarde van de FOR) en de zakelijk auto ter verkopen aan de BV. (wellicht via activa/passiva transactie notarieel vastgelegd)

Klopt dit?

Uiteraard vervallen alle voordelen van een eenmanszaak (die momenteel toch steeds minder worden). Omzetbelasting kan ik naar 1x per jaar wijzigen en bij de opgave inkomstenbelasting kan ik 0 opgeven kwa omzet en neem ik alleen de balans en winst/verlies rekening op.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

link: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/fiscale_reserves/oudedagsreserve

 

belangrijkste informatie. uit die link.

-----------

Voorwaarden oudedagsreserve

Om de oudedagsreserve te kunnen vormen, moet u ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting en moet u voldoen aan het urencriterium.

------------

 

Kortom: Nee je kunt niet een lege eenmanszaak aanhouden alleen om de FOR daarin aan te houden. Want je kunt niet meer aan het urencriterium voldoen want uren in de BV tellen niet mee en omdat je geen omzet

Afstorten van de FOR naar banksparen of lijfrente product is wel mogelijk, ook als je niet in de BV gaat.

 

Verder moet je maar eens uitleggen waarom je geruisloze overgang zo duur vind. Ruisend inbrengen kan een stuk duurder zijn als je daardoor afrekent, ook als je alleen de auto overhevelt. De meeste zzp-ers schrijven hun auto namelijk nogal aggressief af (kan bij jou anders zijn dat weet ik niet) waardoor bij tussentijdse verkoop aan derde of je eigen BV een forse boekwinst ontstaat.

 

Geruisloos overgaan zonder de FOR is dus wel een optie maar dan moet je de FOR afstorten in een pensioenproduct.

En als je dan nog steeds vind dat de (advies)kosten daarvan te hoog zijn dan moet je je echt nog 3x achter de oren krabben of de BV de juiste rechtsvorm is. Eenmalige advieskosten zouden geen factor moeten zijn in de afweging.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemorgen Ronald,

 

Je kunt ook ruisend inbrengen en daarbij de FOR omzetten in een lijfrente bij de BV (dat was bij geruisloos ook gebeurd overigens).

 

Check ook goed of die BV fiscaal nog wel zo gunstig is. In het koopkrachtakkoord van 30 augustus is opgenomen dat de vennootschapsbelasting naar 19% gaat volgend jaar en ook het DGA-loon gaat waarschijnlijk weer omhoog.

 

Tip: wacht Prinsjesdag even af. Dan opnieuw rekenen.

 

Succes,

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.