• 0

Bijtelling speedpedelec

(aangepast)

Onlangs heb ik een speedpedelec gekocht die valt in de categorie >90% zakelijk gebruik.

De fiets wordt daarmee verplicht zakelijk vermogen en komt dus op de balans.

 

Ik moet dan volgens de fiscale regels verplicht 7% bijtelling betalen ook al is mijn zakelijk gebruik 100%

Prima, ik voldoe graag aan de fiscale regels, maar voor privé mobiliteit gebruik ik 2 privé fietsen, een privé scooter, een privé auto en/of ga te voet.

 

Er is geen enkele aanleiding om de speedpedelec privé in te zetten waardoor de 7% bijtelling als verplichting dubieus overkomt.

Bijtelling is immers bedoeld voor privé gebruik en zodra er geen centimeter privé mee gefietst wordt, is bijtelling (volgens mij) onrealistisch en komt de verplichte bijtellingsregel graaierig over.

 

Voor een auto die uitsluitend zakelijk gebruikt wordt, hoef je ook niet bij te tellen en krijg je er bovendien 500 rescue (privé) kilometers bij.

 

Hoe ga ik hier boekhoudkundig mee om. Is er een vuistregel/alternatief voor die deze regel ontkracht zoals recente jurisprudentie?

aangepast door KDZ
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Mijn vraagstelling is een stuk concreter omdat ik zowel het "Jaguar arrest" aannemelijk kan maken alsmede het 100% zakelijk gebruik.

 

Momenteel blijkt uit de fiscale regels dat je ten alle tijde een bijtellingsverplichting hebt.

Ik dien als ondernemer officieel te voldoen aan de fiscale regels en dus ook aan de bijtellingsregels.

 

Er lijkt dan echter een conflicterende mismatch te zijn tussen realiteit en regelgeving.

Het is onrealistisch om verplicht bijtelling te vragen gelinkt aan privé kilometers van gebruikers die helemaal niet privé kilometers fietsen en dat ook aannemelijk kunnen maken.

 

Net zoals bij 'box 3', lijkt deze regel door dit conflict kapot en zal dan ook gerepareerd moeten worden.

 

Tot die tijd dient deze bijtellingsregel als geheel niet toegepast worden (conform box 3 logica).

Dus ook als je meer dan 10% op een fiets rijdt en ervoor gekozen hebt om de fiets op de balans te zetten.

 

Klopt dit?

 

aangepast door KDZ
Link naar reactie
  • 1

Je refereert aan deze wettekst:

Quote


 

Indien aan de belastingplichtige ook voor privédoeleinden een fiets ter beschikking staat, wordt op jaarbasis 7% van de waarde van de fiets als onttrekking in aanmerking genomen. De fiets wordt in ieder geval geacht ook voor privédoeleinden ter beschikking te staan indien de fiets ook voor woon-werkverkeer ter beschikking staat.

 

 

Dat is een afwijkende stelling over woon-werkverkeer. In de BTW kennen we die kilometers inderdaad als privé, dat heeft de EU zo bepaald. Maar in NL kennen we woon-werkverkeer voor de IB en LH als zakelijk. 

 

Volgens mij valt het juridisch niet met elkaar te verenigen dat de fiets in jouw geval verplicht ondernemingsvermogen is en dat je daardoor - bij aantoonbaar geen privégebruik - toch een bijtelling krijgt wegens (vermeend) privégebruik.

 

Ik zou de bijtelling achterwege laten en bovenstaand standpunt innemen als er ooit vragen komen. 

Maar dat ben ik. Hoe comfortabel jij je daarbij voelt.....

 

Maareh, is dit niet te ontwijken doordat je je bedrijf aan huis registreert? Dan is je woon-werkverkeer afwezig en dus gaat de wetsfictie niet op.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Maareh, is dit niet te ontwijken doordat je je bedrijf aan huis registreert? Dan is je woon-werkverkeer afwezig en dus gaat de wetsfictie niet op.


dank voor je reactie.

 

Mijn bedrijf is geregistreerd op mijn woonadres en valt daarmee buiten de criteria van het het wetsartikel.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.