• 0

Emigratie EMZ - BV

Beste forumleden,

 

Ik zit met een aantal vraagtekens en hoop dat jullie wat inzicht kunnen bieden.

 

We zijn voornemens ons volgend voorjaar 2023 te vestigen in Frankrijk.  

Zelf drijf ik nu een adviespraktijk in de Randstad en doe dat als zelfstandige (EMZ). Daar ik mijn klanten prima van dienst kan zijn op afstand en fysiek contact niet nodig is, is het idee ontstaan om ons permanent te vestigen in Zuid-Frankrijk.

 

Het idee is om mijn eenmanszaak om te zetten in een BV.  Zelf zal ik dan enig aandeelhouder zijn, maar het bestuur zal in handen komen van een familielid in NL die ik met voldoende verantwoordelijken zal belasten om ervoor te zorgen dat het zwaartepunt van het bestuur in Nederland komt te liggen, dat er genoeg substance zal zijn in Nederland. Uitgangspunt hier is dat ik niet mijn klanten wil factureren vanuit Frankrijk, maar dat dit vanuit Nederland dient te gebeuren.

 

In Frankrijk zou ik me dan kunnen inschrijven als 'auto-entrepreneur'. Mijn vrouw die ook werkzaamheden zal verrichten zal hetzelfde gaan doen. Het is een vorm die niet in Nederland bestaat, maar wat ik nu heb begrepen is dat met dit 'statut' je zal worden belast (IB) op basis van een percentage van de omzet. Mijn vrouw en ik zullen vanuit Frankrijk dan de BV factureren. Tot een bepaalde omzet val je onder het micro-régime in Frankrijk wat maakt dat btw geen rol speelt.

 

De BV zal jaarlijks ongeveer E100-150KK declareren aan klanten. Mijn vrouw en ik zullen dan ieder vanuit FR ongeveer jaarlijks 40-60K declareren aan de BV.

 

Ik vroeg me een aantal dingen af:

 

- dient de bestuurder in Nederland op de loonlijst te komen van de BV?

- dienen mijn vrouw en ik op de loonlijst te komen van de BV? En zo ja, tegen welk loon? En zo nee, dient er dan eerst toestemming te worden verleend door de belastingdienst om onder het gebruikelijk loon uit te kunnen komen?

- ietwat over de landgrens en daarvoor buiten de scope van dit forum, vermoed ik, maar is het fiscaal niet voordeliger om een SARL op te richten in Frankrijk en vanuit de SARL dan de Nederlands BV te factureren?

- zijn er andere zaken die ik over het hoofd zie?

 

Ik hoop dat iemand iets kan zeggen over deze situatie.

 

Ik heb al wat gezocht, maar nog geen antwoord kunnen vinden dat volledig aansloot bij de kern van mijn vraag.

 

Met dank en een vriendelijke groet,

 

Bas

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
3 uur geleden, sebastiaan79 zei:

1. dient de bestuurder in Nederland op de loonlijst te komen van de BV?

2. dienen mijn vrouw en ik op de loonlijst te komen van de BV? En zo ja, tegen welk loon? En zo nee, dient er dan eerst toestemming te worden verleend door de belastingdienst om onder het gebruikelijk loon uit te kunnen komen?

3. ietwat over de landgrens en daarvoor buiten de scope van dit forum, vermoed ik, maar is het fiscaal niet voordeliger om een SARL op te richten in Frankrijk en vanuit de SARL dan de Nederlands BV te factureren?

4. zijn er andere zaken die ik over het hoofd zie?

Dag Bas

 

Ik heb het hierboven even genummerd voor het gemak:

 

1. Het ligt voor de hand dat als het bestuur van de BV in NL plaatsvindt, dat de bestuurder daarvoor beloond wordt (substance, niet waar?). Ik vraag me wel oprecht af of een bestuurder met een mandje bevoegdheden inderdaad voldoende substance is. Jij bent natuurlijk de uiteindelijk beleidsbepaler, en jij zit in FR. 

2. Nee, zeker niet als je argument is dat je in NL niets doet voor de BV. Daar had je immers die bestuurder voor aangesteld.

3. Je ne sais pas

4. Ja, dat dit natuurlijk een gekunstelde situatie is, die waarschijnlijk wel standhoudt omdat er niet voldoende toezicht op is door beide landen samen. Maar dat met name FR hier nog wel eens een andere mening over kan hebben als zij stellen dat de BV feitelijk vanuit FR bestuurd wordt en op grond van het vestigingsplaatsbeginsel (waar zit de feitelijke leiding) toch de heffing naar FR kan toetrekken.

 

Bonne chance!

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Dank voor je snelle reactie.

 

1. Tja, ik kan het gewicht geven door een ruimte te huren in NL en proberen aannemelijk te maken dat ik er regelmatig zal zijn, wat daadwerkelijk zo zal zijn. Maar dan kan gebruikelijk loon weer om de hoek kijken natuurlijk.

2. Duidelijk

3. D'accord

4. Ik vermoed dat op basis van het vestigingsplaatsbeginsel FR de heffing naar zich toe kan trekken, maar ik vermoed dat ze, gezien het geringe belang, daar geen zaak van zullen maken.

 

Merci, Joost.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 203 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.