• 0

Wonen in België, doorgaan met zzp in Nederland

Beste Mensen,

 

Ik heb al een aantal jaren een eenmanszaak als interim recruiter in Nederland. En nu ben ik van plan om te  verhuizen naar België, maar mijn werk blijft zich de komende jaren voortzetten in NL. Ik zal niet ver van de grens zitten (20min van Breda). Maar ik vroeg mij af, fiscaal gezien, is dit een verstandige keus om te doen anno 2022 of is het toch beter om in NL te blijven wonen en ondernemen?

 

Heeft er iemand ervaring hiermee? Zo ja, welke stappen zijn handig om te nemen alvorens ik verhuis naar België?

 

Mijn dank is groot!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 1

Fiscaal valt daar zo niks over te zeggen. Mogelijk is België gunstiger dan Nederland, maar dat kan voor iedereen anders zijn. Bovendien moet je daarbij ook niet fiscale, maar wel financiële zaken, in meewegen. Denk aan de woningmarkt, kinderbijslag, gemeentelijke belastingen, heffingen voor gebruik van je auto, etc etc etc.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Belangrijk, in aansluiting op de eerder genoemde overwegingen is, ook of er in Nederland al dan niet een vaste inrichting blijft bestaan. Alleen het feit dat je in Nederland werkt is niet voldoende om bijvoorbeeld in Nederland te werken. Niet alleen fiscaal, maar ook b.v. voor de zorgverzekeringswet is dit van belang. Aanvullende informatie kan verkregen worden bij Bureau Belgische zaken (SVB) in Breda en bij de Belastingdienst GWO (Grens Overschrijdend Werken) in Maastricht (zie ook website Belastingdienst).

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Fiscaal valt daar zo niks over te zeggen. Mogelijk is België gunstiger dan Nederland, maar dat kan voor iedereen anders zijn. Bovendien moet je daarbij ook niet fiscale, maar wel financiële zaken, in meewegen. Denk aan de woningmarkt, kinderbijslag, gemeentelijke belastingen, heffingen voor gebruik van je auto, etc etc etc.

 

 

Dankje Joost, de financiële zaken zijn voor mij inderdaad gunstiger. Zoals wonen, auto gebruik. Echter vroeg ik mij verder of het een handige stap is om te doen, zolang mijn onderneming in NL blijft ingeschreven?

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, frelo zei:

Belangrijk, in aansluiting op de eerder genoemde overwegingen is, ook of er in Nederland al dan niet een vaste inrichting blijft bestaan. Alleen het feit dat je in Nederland werkt is niet voldoende om bijvoorbeeld in Nederland te werken. Niet alleen fiscaal, maar ook b.v. voor de zorgverzekeringswet is dit van belang. Aanvullende informatie kan verkregen worden bij Bureau Belgische zaken (SVB) in Breda en bij de Belastingdienst GWO (Grens Overschrijdend Werken) in Maastricht (zie ook website Belastingdienst).

Mijn onderneming zal in NL blijven ingeschreven en dat wil ik de komende jaren ook zo houden. Wellicht was mijn vraag niet duidelijk. Echter wil ik om financiële voordelen verhuizen naar België. Mijn vraag is, wanneer ik dus in België woon en in NL werk (Eenmanszaak) is het dan nog steeds gunstig of krijg ik te maken fiscale problemen?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Echter wil ik om financiële voordelen verhuizen naar België.

Welke voordelen zijn dat dan? Lagere kosten of andere fiscale behandeling?

 

Navraag (navragen) naar vaste inrichting of vast adres in Nederland is (zijn) voor mij duidelijk, nu jouw reactie nog...

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
Op 18-9-2022 om 20:52, Gast zei:

Welke voordelen zijn dat dan? Lagere kosten of andere fiscale behandeling?

 

Navraag (navragen) naar vaste inrichting of vast adres in Nederland is (zijn) voor mij duidelijk, nu jouw reactie nog...

 

Mvg,

 

Wigbolt

Lagere kosten inderdaad op gebied van huizing, levensomstandigheden, autogebruik etc.

De fiscale voordelen zijn mij nog niet duidelijk, vandaar dat ik deze topic ben gestart.

Met de hoop iemand tegen te komen die ook deze stap eerder heeft genomen en mij uit ervaring van kennis kan voorzien.

Link naar reactie
  • 0

Akkoord, maar zoals eerder gezegd:

Quote


Fiscaal valt daar zo niks over te zeggen. Mogelijk is België gunstiger dan Nederland, maar dat kan voor iedereen anders zijn. 

 

 

Daarnaast kan het Virtuele kantoor nog best wel eens een misser blijken te zijn. Je hebt immers juist geen vaste inrichting in NL. Die moet namelijk veel meer substantie hebben dan een adresje waar een virtueel bureau staat

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Akkoord, maar zoals eerder gezegd:

 

Daarnaast kan het Virtuele kantoor nog best wel eens een misser blijken te zijn. Je hebt immers juist geen vaste inrichting in NL. Die moet namelijk veel meer substantie hebben dan een adresje waar een virtueel bureau staat

De KvK, maar ook de Zorgzekering doen hier regelmatig onderzoek naar. De Zorgverzekeraar heeft wettelijke plicht om regelmatig te controleren of men nog in Nederland verzekerd is (vaste inrichting en niet alleen een adres in Nederland). Ook de SVB kan hierover vragen stellen en gegevens opvragen. Het is dus belangrijk dat theorie en de werkelijkheid overeenstemmen en aan de eisen voldoen.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Bprogoat zei:

De fiscale voordelen zijn mij nog niet duidelijk, vandaar dat ik deze topic ben gestart.

Met de hoop iemand tegen te komen die ook deze stap eerder heeft genomen en mij uit ervaring van kennis kan voorzien.

Ik heb van 2000 tot 2006 in België gewoond en deels in Nederland gewerkt. Qua fiscus en sociale lasten was België destijds veel duurder. Er waren toen ook veel Belgische ondernemers die daarom een bypass via Luxemburg opgezet hadden.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
50 minuten geleden, frelo zei:

De KvK, maar ook de Zorgzekering doen hier regelmatig onderzoek naar. De Zorgverzekeraar heeft wettelijke plicht om regelmatig te controleren of men nog in Nederland verzekerd is (vaste inrichting en niet alleen een adres in Nederland). Ook de SVB kan hierover vragen stellen en gegevens opvragen. Het is dus belangrijk dat theorie en de werkelijkheid overeenstemmen en aan de eisen voldoen.

Dat klopt, ik heb dan ook alles volgens de wetten en regels gedaan eerlijk gezegd. En ik zou bij wonen in België en werken in NL ook een verzekering nemen, aangezien mijn werk alleen in NL zal plaatsvinden. Dus op dat gebied verwacht ik geen problemen. Mij gaat het dus meer om wat verstandig is qua financiële en fiscale voordelen. Is de combi van België wonen en het hebben van een eenmanszaak in NL handig of niet?

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, TwaBla zei:

Ik heb van 2000 tot 2006 in België gewoond en deels in Nederland gewerkt. Qua fiscus en sociale lasten was België destijds veel duurder. Er waren toen ook veel Belgische ondernemers die daarom een bypass via Luxemburg opgezet hadden.

Dankjewel voor het delen, dit zal ik in mijn achterhoofd houden.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Akkoord, maar zoals eerder gezegd:

 

Daarnaast kan het Virtuele kantoor nog best wel eens een misser blijken te zijn. Je hebt immers juist geen vaste inrichting in NL. Die moet namelijk veel meer substantie hebben dan een adresje waar een virtueel bureau staat

'Virtueel kantoor' is volgens de voorschriften van de KVK en belastingdienst. Ik kan dus ook gebruik maken van een bestaand kantoorruimte op het adres zelf mocht ik dat nodig hebben, doormiddel van reservering. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.