• 0

Advies voorbereiding Management Buyout

Beste lezer,

 

Ik ben 10 jaar in loondienst bij een bedrijf waarvan de laatste 3 jaar als adjunct-directeur. Nu is mij de vraag gesteld om op termijn na te denken over een Management Buy Out. Na wat onderzoek is de conclusie dat ik vermogen moet opbouwen om op een later moment waarschijnlijk gecombineerd met een externe financiering de MBO te kunnen realiseren. 

 

Momenteel ontvang ik een royaal salaris en aanzienlijke bonussen. Mijn vraag concreet is: kan/mag ik een persoonlijke holding / BV oprichten en mezelf vanuit daar verhuren aan mijn werkgever. Zo kan mijn werkgever per saldo een gelijk bedrag betalen en ben ik flexibel in het (minder) verlonen van mezelf en kan ik geld opbouwen in mijn eigen BV. Is een constructie als deze toegestaan of zijn er (betere) alternatieven?  

 

Ik begrijp dat hier ook risico’s aan verbonden zijn. Ik ga feitelijk uitdienst en verlies hiermee een stuk zekerheid als het gaat om arbeidsongeschiktheid etc. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
55 minuten geleden, M vd H zei:

kan/mag ik een persoonlijke holding / BV oprichten en mezelf vanuit daar verhuren aan mijn werkgever

Dat gaat niet op zolang je geen aandeelhouder bent van de werk BV. In dat laatste geval beheer je dan namelijk via je holding de werk BV.

 

Zonder aandelenbezit is het simpelweg een dienstbetrekking tussen jou en de werk BV.

Op zich zou het juridisch kunnen, maar de fiscus zal bij controle alle facturen tussen jouw BV en de werk BV afdoen als onzakelijk omdat je rechtstreeks in dienstbetrekking bent.

 

Je werkgever kan uiteraard tzt wel meewerken aan een MBO die gefaseerd verloopt uit toekomstige winsten, zodat jij niet meteen een zak geld op tafel hoeft te zetten

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Dat gaat niet op zolang je geen aandeelhouder bent van de werk BV. In dat laatste geval beheer je dan namelijk via je holding de werk BV.

 

Zonder aandelenbezit is het simpelweg een dienstbetrekking tussen jou en de werk BV.

Op zich zou het juridisch kunnen, maar de fiscus zal bij controle alle facturen tussen jouw BV en de werk BV afdoen als onzakelijk omdat je rechtstreeks in dienstbetrekking bent.

 

Je werkgever kan uiteraard tzt wel meewerken aan een MBO die gefaseerd verloopt uit toekomstige winsten, zodat jij niet meteen een zak geld op tafel hoeft te zetten

 

 

Hi Joost,

 

Hartelijk dank voor je antwoord! Ik dacht al dat het ergens niet toegestaan is. Een kennis van mij heeft meerdere jaren als interim Finance director gewerkt vanuit een eenmanszaak. Vervolgens heeft hij zich ingekocht bij dat bedrijf en werkt hij precies op dezelfde functie maar nu als aandeelhouder. Is hier een fiscaal verschil? Of mocht dit eigenlijk ook niet? 

aangepast door M vd H
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.