• 0

Lease contract na verkoop werkmaatschappij

Ik ga mijn werkmaatschappij verkopen aan een derde partij. Echter heb ik wel een auto die ik lease via de werkmaatschappij. De kopende partij is bereid om dit leasecontract 1 op 1 over te nemen. Ik wil de betaling laten lopen via mijn holding  alleen is er geen activiteit in de holding waardoor ik twijfel of de betaling via de holding fiscaal gezien wel goed blijft gaan. 

 

Kan iemand mij daar meer duidelijkheid over geven?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
14 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Dag Daniël, welkom hier

 

Ik mis even hoe deze zinnen bij elkaar passen. Als de koper het contract overneemt, waarom moeten er dan betalingen via jouw holding lopen?

 Gezien het feit dat door de verkoop van de werkmaatschappij er een potje ontstaat in de holding waarmee de lease termijnen betaald kunnen worden.

 

De vraag is dus of dat zou lukken of dat dit niet mogelijk is omdat er in de holding geen activiteit is.

 

aangepast door Daniel1992
Link naar reactie
  • 0

Bedoel je dat de koper van de werkmaatschappij wel het leasecontract overneemt maar dat jij de auto blijft rijden (want dat zeg je er niet bij).

 

Normaal als iemand een leasecontract overneemt, neemt die ook de auto over.

 

Waarom zou de werkmaatschappij het leasecontract overnemen en waarom gaat die niet naar jouw holding?

 

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Rik · zei:

Bedoel je dat de koper van de werkmaatschappij wel het leasecontract overneemt maar dat jij de auto blijft rijden (want dat zeg je er niet bij).

 

Normaal als iemand een leasecontract overneemt, neemt die ook de auto over.

 

Waarom zou de werkmaatschappij het leasecontract overnemen en waarom gaat die niet naar jouw holding?

 

 

Dat eerste, ik zal de auto blijven rijden.

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Daniel1992 zei:

Dat eerste, ik zal de auto blijven rijden.

Waarom zou de werkmaatschappij verantwoordelijk willen blijven voor een auto die zij niet meer in beheer hebben? Bekeuringen, schade, verzekeringen etc.

 

Tevens zal je in de leaseovereenkomst (plus e.v. aanvulling) moeten kijken of de constructie die jij voor ogen hebt wel toegestaan is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

En los van de vraag of de leasemij dit wel oké vindt, is dit fiscaal een auto vd zaak, dus met bijtelling. Die bijtelling kan ook nog eens hoger uitpakken dan het standaard percentage als er helemaal geen zakelijk nut aan de auto kleeft. Want zonder zakelijk gebruik is elke kilometer privé. Als de BV dan de autokosten voor zijn rekening neemt, is dat in feite verkapt dividend.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

en dan hebben we het nog niet over gehad of het leasecontract onderverhuur toestaat. want ook al ben je nu de berijder van de auto en eigenaar van de BV. Als het contract meegaat bij verkoop en jij betaald de werkmij voor de auto zal dat als verhuur worden gezien.

 

Minst gecompliceerde opties zijn

- auto meeverkopen en zelf stoppen met gebruiken.

- auto niet meeverkopen en met de leasemij regelen dat jij privé het contract zal uitdienen.

dus ook niet via de holding als er geen zakelijk gebruik meer is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.