• 0

8 jaar oude auto afschrijven

Hoi allen, 

 

Ik ben nieuw hier en zou graag hulp willen bij het volgende. 

 

Zzpr, ik gebruik mijn onlangs aangeschafte auto uit het bouwjaar 2014 zowel zakelijk als prive (70/30%), aanschafprijs 7500 incl btw (betaald vanuit mijn zakelijke rekening (eenmanszaak/3de jaar ondernemerschap bijna voltooid)) 

 

En ik kom er niet uit of ik de auto nog mag afschrijven omdat het een oude auto is van 8 jaar oud met nu een dag /markt waarde van 6500 euro ex btw? 

 

Ik lees veel over dat men 5 jaar mag afschrijven echter is dit over de eerste levensjaren van de auto of begint de 5 jaar weer te gelden zodra deze auto weer van ondernemer wisselt? 

 

 

 

Graag jullie mening hierover. 

 

Alvast bedankt. 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
10 uur geleden, AkiTon zei:

Ik lees veel over dat men 5 jaar mag afschrijven echter is dit over de eerste levensjaren van de auto of begint de 5 jaar weer te gelden zodra deze auto weer van ondernemer wisselt? 

De afschrijving in 5 jaar tijd begint na de aankoop en ingebruikname door de nieuwe eigenaar.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Bedank voor de info Cosara 🙏🙏,

 

volgens mijn boekhouder en collegas is het niet rendabel om de auto zakelijk te gebruiken icm met de bijtellingregel.

 

Bijtelling = rond de 5000 euro  afschrijving 1ste jaar= 900 euro

Auto kosten per jaar zakelijk = 7800 euro  (brandstof, onderhoud, verzekering etc).

 

900+7800 - 5000 = 3700 per aan aftrekposten per jaar

 

Tov

 

4750 euro aftrekpost wanneer ik geen bijtelling neem en de 0,19cent per km regeling hanteer. 

25000kmx0,19ct= 4750 euro. 

 

Klopt dit ergens of mis ik iets? 

 

De jaren hiervoor had ik een youngtimer wat rendabeler was, echter wil ik geen oude auto meer rijden, en een nieuwe kost mij teveel. 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, AkiTon zei:

Klopt dit ergens of mis ik iets? 

De bijtelling voor een ondernemer is niet hoger dan de totale autokosten (inclusief de afschrijvingskosten) per jaar.

Het kan zijn dat de totale autokosten minder zijn dan 22% van de cataloguswaarde dat je aan bijtelling voor het privégebruik zou moeten betalen. Als dan is het bedrag dat je aan bijtelling betaalt gelijk aan de totale autokosten. Dit bedrag is echter een bruto bijtelling. Hoeveel er netto aan bijtelling betaalt moet gaan worden hangt af van het inkomen … en dat is afhankelijk van welke belastingschijf van toepassing is. Voor belastingschijf 1 is dat 37,5%. De netto bijtelling is dan 37,5% van maximaal 22%.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 277 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.