• 0

Ben ik verplicht mijn leverancier door te geven.

(aangepast)

Enige tijd geleden kreeg ik een nogal agressieve mail van een advocatenbureau uit België. Het blijkt dat ik een armband verkoop met een bedel waar patent op rust.

Ik heb deze armband ingekocht bij Alibaba/ China en wist niets van het patent. Ik heb het artikel dan ook van de website gehaald en uit de verkoop.

Nu komt deze advocaat wéér met een brief/mail dat ik bekend moet maken waar ik deze armband gekocht heb. Hij verwijst naar een art. 877 Ger. W. in Belgie.

En dreigt weer met gerechtelijke procedures.

Ik zou graag weten of ik verplicht kan worden om de precieze leverancier bekend te maken en mijn factuur te overleggen?  Mijn bedrijf bevindt zich in Nederland.

Alvast bedankt.

 

aangepast door Arianne62
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL 

 

Een advocaat stuurt niet zomaar een brief, laat staan twee brieven.

Het lijkt erop dat er sprake is van inbreuk.

Ik adviseer je hieraan mee te werken.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
51 minuten geleden, Arianne62 zei:

Ik zou graag weten of ik verplicht kan worden om de precieze leverancier bekend te maken en mijn factuur te overleggen?

Waarschijnlijk niet, maar dan zal jij zelf verantwoordelijk gehouden worden voor de inbreuk. Nu is er een kans dat de advocaat de leverancier aan wil pakken in plaats van jou persoonlijk.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Arianne62 zei:

Ik zou graag weten of ik verplicht kan worden om de precieze leverancier bekend te maken en mijn factuur te overleggen?

Je kan hiertoe niet door die advocaat verplicht worden. Volgens art. 877 van het Belgische Gerechtelijk Wetboek zou je daartoe wel door een rechter gedwongen kunnen worden. Ik weet alleen niet of jij onder die Belgische wet valt (maar misschien is er in Nederland ook zo'n wet).

 

Wat is overigens je bezwaar om deze gegevens niet te delen?

 

 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Als je direct via Alibaba van de leverancier hebt gekocht, word jij (de importeur) als "producent" beschouwd en kun je als zodanig aansprakelijk worden gesteld voor elke schade die je met je product aanricht. Je kunt de naam van je leverancier rustig doorgeven maar het zal je niet helpen hier onderuit te komen.

 

De reden dat ze een inkoopfactuur willen is, dat ze willen weten wie ze de rekening moeten sturen. Als je een factuur van een Europese leverancier stuurt, zullen ze hem aanpakken en hem de rekening sturen. Stuur je niks, zullen ze een proces tegen jou beginnen en dat kost dan weer extra.

 

Als je via Alibaba met Trade Assurance hebt gekocht, kun je via een "dispute" misschien nog wat redden doordat Alibaba de kosten overneemt of de leverancier met dusdanige maatregelen dreigt, dat deze de kosten overneemt.  In ieder geval zou ik het bij Alibaba melden omdat ook Alibaba, weliswaar onder druk van de Chinese overheid, de verkoop van plagiaten bestrijdt. Als het jou niet helpt, zou het in ieder geval voorkomen, dat er meer slachtoffers van deze leverancier vallen.

aangepast door ChinaTradeConsult
Aanvulling

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 1

Nog een tip voor iedereen: Als je iets van een leverancier van buiten de EU koopt, vraag dan altijd of het een eigen ontwerp van de verkoper is en laat dat bevestigen in een mail. Staat er een logo van een gerenommeerd merk op, vraag dan altijd naar een kopie van de licentieovereenkomst.  Het ontslaat je weliswaar niet van je verantwoordelijkheid als importeur maar het kan je wel helpen bij het onderhandelen met de eiser en in een eventuele rechtszaak in het geval van plagiaat. Je hebt immers te goeder trouw gehandeld en er wordt dan mogelijk milder geoordeeld.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Link naar reactie
  • 0

Er zitten nogal wat aspecten aan deze zaak.

 

Het kan zijn dat je inbreuk pleegt/pleegde, het kan ook zijn van niet, dat kunnen wij niet beoordelen. Dat die advocaat dat beweert, wil nog niet zeggen dat dat zo is.

 

In ieder geval is het verstandig dat je met deze producten gestopt bent. Maar.... de benadeelde partij zal nog wel de schade uit het verleden wegens de (vermeende) inbreuk vergoed willen hebben.

 

Het is gebruikelijk in Belgie dat een advocaat van de andere partij die gegevens vraagt (leveranciers, klanten, aantallen, etc) in een vroeg stadium. Of je hier in meegaat moet je zelf weten. Als je veroordeeld wordt wegens inbreuk, zal de rechter verlangen dat je die gegevens levert (dat is in Nederland ook zo).

 

Wat Rijder42 schrijft (Waarschijnlijk niet, maar dan zal jij zelf verantwoordelijk gehouden worden voor de inbreuk. Nu is er een kans dat de advocaat de leverancier aan wil pakken in plaats van jou persoonlijk) is mogelijk correct.

 

Wat ChinaTradeConsult schrijft (De reden dat ze een inkoopfactuur willen is, dat ze willen weten wie ze de rekening moeten sturen. Als je een factuur van een Europese leverancier stuurt, zullen ze hem aanpakken en hem de rekening sturen. Stuur je niks, zullen ze een proces tegen jou beginnen en dat kost dan weer extra.) kan waar zijn maar ik geloof het niet.

 

Er is een KANS dat de advocaat je leverancier wil pakken. Maar ik denk eerder dat de advocaat ook wil pakken wie hij/zij kan. Jou, en als het meezit nog een een leverancier van jou. Voor je eigen verantwoordelijkheid voor de inbreuk maakt het echter niets uit: Jij hebt (mogelijk, nog te bewijzen natuuurlijk) inbreuk gepleegd , en of je nu wel of niet een leverancier noemt, wel of niet binnen de EU, maakt daarbij niets uit. In eerste instantie gaat de advocaat achter jou aan.

 

Als er daarbij nog een ander in beeld komt die hij kan aanpakken zal hij dat ook doen, maar ik geloof absoluut niet dat hij jou met rust zal laten als je de gegevens van de leverancier geeft. Die twee dingen zijn niet gerelateerd (behalve heel misschien als hij denk dat jij een kale kip bent waar toch niets te halen valt).

 

Een interessant aspect is wel dat het een Belgische advocaat is. Dat zou kunnen wijzen op een inbreuk in BElgie (maar dat hoeft niet perse). Is je bedrijf in Belgie gevestigd? Heb je geleverd aan klanten in Belgie? Of spreekt die advocaat je aan op inbreuk in meerdere landen.

 

Ik (en ik denk niemand hier op dit forum) kan je niet direkt adviseren wat je zou moeten doen. Dat hangt namelijk grotendeels af van de intenties van de andere partij: bluft die andere partij mbt inbreuk of niet? Wil die andere partij jou alleen angst aanjagen of desnoods naar de rechter gaan? Om hoeveel geld gaat het? Het hangt ook af van jou: Ben je bereid te vechten of niet?

 

Misschien zal het probleem vanzelf weg gaan, misschien niet, dat kan niemand voorspellen.

 

Ik denk dat je actie moet ondernemen, en zelf een Belgische advocaat in de hand moet nemen. Wat je in ieder geval NIET moet doen, in mijn optiek, is zelf antwoorden. Daarmee kun je gemakkelijk de zaak erger maken.

 

Zoals Rik ook zegt: waarom niet de gegevens van je leverancier geven? Ik zie daar ook niets mis mee. Maar ook dat doe je beter in overleg met je eigen Belgische advocaat dan op eigen houtje.

 

 

 

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Zoals aangegeven kun je het beste zelf even niets doen. Ga direct juridisch advies inwinnen in Nederland. We hebben hier enkele grote partijen op dat gebied die ook in België verlengstukken  hebben. Een meer lokale advocaat mist dit specialisme wellicht.

Voorkom in elk geval dat het probleem groter wordt door met spoed dit juridisch advies in te winnen. Het heeft de potentie om een lastig probleem te worden. Juridische ondersteuning is echt aan te raden. Al is het maar voor het advies, mocht het geen zaak worden.

Vergeet niet dat de meeste advocaten, en zeker de grote partijen, kosteloos een verkennend gesprek aanbieden. Proef eens hoe zij deze situatie aanvoelen tijdens dat gesprek.

Het internet is, mijns inziens, niet de juiste plek om je hierover te laten informeren. Dit omdat er heel veel details relevant zijn die alleen zij juist kunnen bevragen en afwegen. Daarnaast is er gepaste spoed bij vanwege wettelijke termijnen.

Succes, en desondanks een fijne dag verder.

Daxto.com - Modern ondernemen | Altijd een goede grip op je onderneming.

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, Daxto.com zei:

Het internet is, mijns inziens, niet de juiste plek om je hierover te laten informeren. Dit omdat er heel veel details relevant zijn die alleen zij juist kunnen bevragen en afwegen. Daarnaast is er gepaste spoed bij vanwege wettelijke termijnen.

 

Gebruik van het internet sluit niet uit dat je ook persoonlijk advies kan zoeken. Ik stel precies het omgekeerde: het internet is de plek bij uitstek om te beginnen met het zoeken naar antwoorden, ook al kunnen die op fora zoals deze niet op maat geleverd worden. 

 

2 uur geleden, kuifje zei:

Ik denk dat je actie moet ondernemen, en zelf een Belgische advocaat in de hand moet nemen. Wat je in ieder geval NIET moet doen, in mijn optiek, is zelf antwoorden. Daarmee kun je gemakkelijk de zaak erger maken.

 

Interessante observatie. Vraagstellers zijn meestal op zoek naar een antwoord waardoor ze helemaal geen kosten hoeven te maken (of schadeclaims vergoeden), maar dat zit er blijkbaar niet in. Kunnen ze de kosten beperken door voor zichzelf even goed op een rijtje te zetten in hoeverre ze schade veroorzaakt hebben? Hoe veel producten aangeboden? Hoe lang? Door hoeveel mensen gezien? Door hoeveel mensen gekocht? Welke markten bediend? (Nederland, Benelux, Europa)

 

Is denkbaar dat een Belgische importeur geen schade ondervindt van een Nederlandse verkoper?

 

Zoek ook alvast eens uit of er eerdere vragen zijn geweest over het octrooi, want er is veel gedoe over bedels geweest. Zo bestaat er bijvoorbeeld bead compatibility waarbij concurrerende bedels ook aanklikbaar zijn.

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
6 uur geleden, TwaBla zei:

 

Vraagstellers zijn meestal op zoek naar een antwoord waardoor ze helemaal geen kosten hoeven te maken (of schadeclaims vergoeden), maar dat zit er blijkbaar niet in. Kunnen ze de kosten beperken door voor zichzelf even goed op een rijtje te zetten in hoeverre ze schade veroorzaakt hebben? Hoe veel producten aangeboden? Hoe lang? Door hoeveel mensen gezien? Door hoeveel mensen gekocht? Welke markten bediend? (Nederland, Benelux, Europa)

 

Of dat er in zit of niet weet ik niet. Misschien wel, maar dan zou je net het juiste antwoord moeten geven dat de andere partij laat besluiten om niet door te zetten. Ik kan niet adviseren welk antwoord dat is. 

 

Natuurlijk helpt het als de vraagsteller een goed overzicht heeft van hoeveel en naar welke landen er verkocht is, en hoeveel mensen de website gezien hebben, dat soort dingen.

 

Maar wat doe je er mee? Als je zegt tegen de andere partij: Het waren er maar 5 van 5 Euro per stuk kan het zijn dat de andere partij denkt: ' ach, niet de moeite om er achteraan te gaan' , maar het kan ook dat de andere partij denkt: 'ha, een bekentenis, nu kan ik de 1000 Euro advocaatkosten recoveren'.

 

Je weet ook niet of er echt inbreuk is geweest, of dat de andere partij dit alleen maar onterecht denkt, of zelfs alleen maar speculatief beweert. Je weet niet of het IE recht (TS noemt het een patent, maar ik denk dat ik vaker een merk of model (foutelijk) een patent heb horen noemen dan een echt octrooi, dus dat zegt niets) geldig is of vernietigbaar. Je weet, kortom, niet hoe sterk de andere partij staat, (en erger nog: hoe sterk dat de andere partij DENKT dat hij staat), en hoe sterk je zelf staat. Dat moet dus bestudeerd worden en dat is ook specialistenwerk.

 

Er zijn misschien wel mogelijkheden om er met weinig of geen kosten vanaf te komen, als je de juiste aanpak kiest, maar die juiste aanpak zal grotendeels speculatie zijn (double-guessing van de zetten en de gedachten van de andere partij) en geluk als je de juiste benadering kiest. Dat terwijl de foute benadering het alleen maar erger zal maken.

 

Met wat studiewerk door een kundige jurist vergroot je de kansen op success enigszins, en verklein je (in grote mate) de kans op blunders. Maar ook dan blijft het gokken en afwachten wat de optimale strategie (=met zo weinig mogelijk gedoe ervan af zijn) is.

 

Daxto heeft wat mij betreft gelijk: er zijn veel details van belang (of misschien van belang) en een goed advies kun je per definitie niet op een forum krijgen.

 

6 uur geleden, TwaBla zei:

 

Is denkbaar dat een Belgische importeur geen schade ondervindt van een Nederlandse verkoper?

 

Is natuurlijk denkbaar, maar het zal wel internetverkoop zijn, dus dan is de kans daarop nogal klein. Maar dan kom je bij vragen als: wie is de andere partij? Een grote speler of een losse importeur? Gaat het alleen om Belgie of breder (een Belgische advocaat kan immers best inbreuk in vele landen onder de aandacht van de inbreukpleger brengen)? Hoe zit de relatie tussen de advocaat en de tegenpartij (is dit een adhoc opdracht om TS aan te vallen, of heeft de advocaat een staande opdracht om inbreuk op te sporen en blafbrieven te sturen)? Is het een algemene advocaat die eens een inbreukzaakje doet, of is het een gespecialiseerde IE advocaat?

 

En dat is dus al het begin van studiewerk.

 

TS heeft grosso modo verschillende opties:

  1. niets doen en hopen dat het probleem weggaat
  2. open kaart spelen en hopen dat het probleem weggaat
  3. alles betwisten en hopen dat het probleem weggaat
  4. inhoudelijk bestuderen en een goede verdediging (laten) maken

Al deze opties hebben nadelen/risico's.

aangepast door kuifje

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, kuifje zei:

Je weet ook niet of er echt inbreuk is geweest, of dat de andere partij dit alleen maar onterecht denkt, of zelfs alleen maar speculatief beweert. Je weet niet of het IE recht (TS noemt het een patent, maar ik denk dat ik vaker een merk of model (foutelijk) een patent heb horen noemen dan een echt octrooi, dus dat zegt niets) geldig is of vernietigbaar. Je weet, kortom, niet hoe sterk de andere partij staat, (en erger nog: hoe sterk dat de andere partij DENKT dat hij staat), en hoe sterk je zelf staat.

 

Speculaties te over inmiddels, wat mij betreft, zou Vraagsteller nu weer aan bod moeten komen om meer te verduidelijken, zij is sinds het deponeren van deze vraag nog niet terug geweest...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

 

De grap met zo'n forum is natuurlijk dat er vragen opduiken van driestuiver-ondernemers die vrijwel allemaal beantwoord kunnen worden met: huur een specialist in.

 

Ik ben het niet oneens met dat advies en wil ook niet kleinerend praten over ondernemers, maar die onoverbrugbare kloof is ingebouwd in Higherlevel.

 

In deze bling-business gaat het meestal over mensen met een quasi-hobby webshop die inkopen bij rare groothandels of in verre landen en dan in problemen komen die hun budget te boven gaan.

 

Het leidt vrijwel altijd tot leergeld betalen. :nerd-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, TwaBla zei:

een quasi-hobby webshop

 

Nou, ik heb de site van Vraagsteller bezocht en... afijn, kijk zelf maar even...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.