• 0

Affiliate marketing BTW geen onderneming

Hallo allemaal,

 

Ik ben naast mijn werk in loondienst gestart met een website waar ik inkomsten ontvang vanuit affiliate marketing. Gezien de hoogte van de inkomsten (400-500 eur per jaar) ben ik nog niet ingeschreven als onderneming. Wel is de bedoeling dat de inkomsten gaan groeien de komende jaren.

 

De commissie is allemaal van Booking.com. Hier wordt per uitbetaalde factuur 21% BTW berekend bovenop de commissie. Zij geven aan dat ik zelf verantwoordelijk ben voor het correct afdragen van deze BTW. Dit terwijl ik heb begrepen dat er ook affiliate platformen zijn waarbij je kunt kiezen of je particulier (geen BTW) of een bedrijf bent.

 

Mijn vraag is nu hoe dit belastingtechnisch werkt. In eerste instantie werd mij geadviseerd om de commissie op te geven onder "Inkomsten uit overige werkzaamheden". Maar hoe zit het dan met de BTW?

 

Iemand die hier meer over weet of toevallig in dezelfde situatie zit/heeft gezeten?

 

alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Joost,

 

Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad al verschillende pagina's gelezen (waaronder die van de Belastingdienst). Voor zover ik daar uit kan halen is het verplicht om de BTW op te geven en daarvoor moet je jezelf inschrijven bij KVK. 

 

Klopt het dat dit de enige optie is zolang Booking.com BTW blijft rekenen? Ik ben namelijk opzoek naar alternatieve mogelijkheden gezien mijn omzet zo klein is op dit moment.

Link naar reactie
  • 0

Dag Lisa

 

BTW zonder KvK kan ook, Zie: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/opgaaf_startende_onderneming_niet_ingeschreven_in_het_handelsregister

 

Je kunt je aanmelden voor de kleine ondernemersregeling, alleen durf ik je niet te zeggen of booking.com daar rekening mee wenst te houden.

 

Succes

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.