• 0

Verschillende batches in 1 container zeevracht

(aangepast)

Hi mensen,

 

In China heb ik 5 verschillende producten van 5 verschillende leveranciers naar 1 leveranciers gestuurd om het samen in 1 FCL container te doen (FOB incoterm). Deze gaat via zeevracht naar Nederland via een Nederlandse expediteur. Er is 1 bill of lading.

Bij het opvragen van de offerte hiervoor zei ik tegen mijn expediteur ''Ik heb namelijk 5 producten van 5 verschillende leveranciers. Ze zullen het naar 1 leverancier sturen zodat zij dan de FOB handelingen in China verricht''. Mijn expediteur is uitgegaan van 1x douaneinklaring hiervoor in Nederland. Nu een halve maand later zegt mijn expediteur dat ik 200 euro extra moet betalen want ze moeten 5x douane inklaren ipv 1x, omdat er sprake is van 5 verschillende facturen van 5 verschillende leveranciers.

Ik heb een paar vragen hierover:
1) Klopt het wat de expediteur zegt?
2) Moet ik voor deze extra kosten opdraaien? Aangezien de expediteur de expert is, had hij wel duidelijkheid hierover kunnen vragen of mij kunnen informeren.
3) Is het mogelijk dat ik zelf een enkele factuur opmaak met alle artikelen erin, zodat ik maar 1x douane hoef te klaren? Of wellicht mag dat als 1 van de leveranciers dat factuur opmaakt met alle artikelen erin?


Alvast bedankt.

aangepast door BRoliSS9
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)
5 uur geleden, BRoliSS9 zei:


Ik heb een paar vragen hierover:
1) Klopt het wat de expediteur zegt?
2) Moet ik voor deze extra kosten opdraaien? Aangezien de expediteur de expert is, had hij wel duidelijkheid hierover kunnen vragen of mij kunnen informeren.
3) Is het mogelijk dat ik zelf een enkele factuur opmaak met alle artikelen erin, zodat ik maar 1x douane hoef te klaren? Of wellicht mag dat als 1 van de leveranciers dat factuur opmaakt met alle artikelen erin?

1. In beginsel wel. Als het nodig is dat de gegevens van de verkoper in de aangifte worden opgenomen gebeurt dat op aangifteniveau, dus 1 verkoper per aangifte.

2. Ja. Want de expediteur heeft de kosten gemaakt. Had beter geweest als hij je van te voren had geïnformeerd, maar veel expediteurs besteden de douane-aangifte uit aan douane-expediteurs, mogelijk wist jouw expediteur dit niet eens.

3. Nee. 

 

FOB is trouwens de verkeerde Incoterm, aangezien deze niet geschikt of bedoeld is voor goederen in containers.

aangepast door Bert.
Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, Bert. zei:

1. In beginsel wel. Als het nodig is dat de gegevens van de verkoper in de aangifte worden opgenomen gebeurt dat op aangifteniveau, dus 1 verkoper per aangifte.

2. Ja. Want de expediteur heeft de kosten gemaakt. Had beter geweest als hij je van te voren had geïnformeerd, maar veel expediteurs besteden de douane-aangifte uit aan douane-expediteurs, mogelijk wist jouw expediteur dit niet eens.

3. Nee. 

 

FOB is trouwens de verkeerde Incoterm, aangezien deze niet geschikt of bedoeld is voor goederen in containers.

Erg bedankt Bert.

Wat had de incoterm dan moeten zijn en wat is het verschil met FOB? Ik heb altijd FOB incoterm gebruikt bij het bestellen bij mijn Chinese Leveranciers en dan verzending via containers.

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, BRoliSS9 zei:

Wat had de incoterm dan moeten zijn en wat is het verschil met FOB? Ik heb altijd FOB incoterm gebruikt bij het bestellen bij mijn Chinese Leveranciers en dan verzending via containers.

De juiste Incoterm is in dit geval FCA met als overeengekomen plaats de haven  van verscheping (of terminal). Dit vanwege het feit dat de goederen al aan de (zee)vervoerder overgedragen worden op het moment dat de container op de terminal afgeleverd wordt en niet door de verkoper zelf op het schip gezet wordt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 169 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.