• 0

Sterk verschillende inkoopprijzen verwerken

Goedemorgen, mijn vriendin begint een plantenwinkeltje met erg veel verschillende plantjes die bijna allemaal een verschillende inkoopprijs hebben (die inkoopprijzen schommelen bij de groothandel ook nog eens). De plantjes hebben een Latijnse naam en ik heb geen idee hoe je bij verkoop van een exemplaar 'weet' en vastlegt welke inkoopprijs bij dat specifieke plantje (of potje) hoort.

 

Er is uiteraard geen high end kassa/computersysteem, het moet handmatig bijgehouden kunnen worden.

 

Nu zijn er vast veel winkeltjes met veel verschillende spulletjes, heeft iemand een idee hoe dat administratief daar werkt?

 

Dank !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)

Je zou kunnen overwegen om een stickerprinter aan te schaffen in combinatie met een handscanner. Door met de pakbon erbij tijdens het geleverd worden direct alles zelf te voorzien van een EAN13 of QR barcode kun je later met een USB handscanner makkelijk uit de computer ophalen om welke plant en prijs het gaat, zowel inkoop als verkoop.

Heel high-tech is dit niet meer vandaag de dag en de kosten van beide kan samen onder de 200 euro, exclusief computer.

Als het analoog moet blijven, dan zit er niets anders op dan handmatig stickers met watervaste marker te schrijven per plantje.

Om het te vereenvoudigen administratief, zou je inkoopgroepen kunnen bedenken met een code zoals A, B of C. Waarbij alle plantjes van A bijvoorbeeld weg mogen voor 3,95 en B bijvoorbeeld voor 5,95 etc. Zorg dan dat de verkoopprijs van de codegroep de hoogste inkoopprijs + marge voor die plant betreft. Op goedkoper ingekochte plantjes maak je dan wat meer marge. Het bespaart dan wellicht een te gedetailleerde administratie.

aangepast door Daxto.com

Daxto.com - Modern ondernemen | Altijd een goede grip op je onderneming.

Link naar reactie
  • 0

heel klein kleinere winkels gebruiken geen voorraadsysteem maar bepalen de waarde vna hun voorraad 1x per jaar op 31 december. En gebruiken de vereenvoudigde voorraadwaardering.

 

begin voorraad + inkopen - eindvoorraad = inkoopwaarde verkopen.

 

Op het moment van tellen bepaal je de inkoopprijzen van de plantjes op basis van de laatste inkoopfacturen. Dat zal bij planten altijd wel de meest accurate prijs weergeven omdat je niet snel plantjes zal hebben die al 3 jaar in de winkel staan omdat het niet verkoopt. 

 

Nadeel van deze methode is wel dat je minder goed zicht hebt op verlies door plantjes die je weggooit en ook minder goed inzicht hebt of je per productsoort wel voldoende verdient.

 

Link naar reactie
  • 0

Roel, bedankt voor je input: het probleem is het vaststellen van de eindvoorraad op die manier: het wemelt van de miniplantjes en cactusjes waarvan de inkoopprijzen allemaal anders zijn geweest.

 

Uiteraard zijn er inkoopfacturen met de prijzen per plantje of per tray, maar die zijn niet te linken aan de plantjes die uiteindelijk in de winkel staan. De groothandelsprijzen hangen af van soort, maat en prijsschommelingen bij de kweker

Link naar reactie
  • 0
36 minuten geleden, Jockular zei:

Uiteraard zijn er inkoopfacturen met de prijzen per plantje of per tray, maar die zijn niet te linken aan de plantjes die uiteindelijk in de winkel staan.

Waarom niet? Ik neem aan dat je vriendin haar assortiment kent, dan kan ze een plantje tijdens de voorraadtelling toch aan een inkoopfactuur (en dus die inkoopprijs) linken?

Link naar reactie
  • 0

Nee, dat assortiment is niet te kennen omdat het aanbod oneindige variaties kent (er wordt namelijk geënt door de kwekers) waarvan sommige terugkomen en andere nooit meer en waarvan de inkoopprijzen fluctueren.

Er is maar 1 moment waarop je weet wat je kocht en wat het kost per stuk en dat is als je bij de groothandel alles in de auto laadt.

 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Jockular zei:

Nee, dat assortiment is niet te kennen omdat het aanbod oneindige variaties kent (er wordt namelijk geënt door de kwekers) waarvan sommige terugkomen en andere nooit meer en waarvan de inkoopprijzen fluctueren.

Je hebt het hier steeds over inkoopprijzen. Maar als je je producten niet kent, hoe verkoop je ze dan? Wat is de verkoopprijs?

 

Dus als ik de winkel binnenwandel en een plantje pak... wat moet ik daarvoor betalen?

 

Je kunt natuurlijk gewoon op het plantje een nummer plakken, en dat nummer in een Excel sheet zetten bij inkoop (met inkoopprijs). Gewoon doornummeren. Bij verkoop haal je het nummer eraf zodat je die aan het einde van de dag uit de Excel sheet kunt halen (met optelling van die inkoop/verkoopprijs). Zo zijn er best wel wat logische simpele systemen te verzinnen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, Jockular zei:

 

Er is maar 1 moment waarop je weet wat je kocht en wat het kost per stuk en dat is als je bij de groothandel alles in de auto laadt.

 

Dan is er maar 1 sluitende methode. Op het moment van uitladen alles van etiketje voorzien met een barcode, daaraan inkoopprijs en verkoopprijs koppelen. Scannen bij het inbrengen in de winkel en scannen bij verkoop. Waterdicht systeem dat altijd de actuele stand van zaken weergeeft.

Link naar reactie
  • 0

@Rik, ik zal een voorbeeld geven.

Een minicactus kost altijd 2,50 verkoop

wegens de concurrentie.

 

Inkoopprijs kan gezien aanbod en fluctuaties elk bedrag daaronder zijn. Waarbij het dus soms zo is dat je ze laat staan omdat het niet interessant is.....

 

Ik denk inderdaad dat er maar 1 mogelijkheid is en dat is het terugherleidbare markeren van elk item....en het bijhouden van een massale admi.

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Jockular zei:

Een minicactus kost altijd 2,50 verkoop

Maar hoe weet de verkoopster dat de verkoopprijs 2,50 is?

Staat dat erop? Zo ja, met een sticker?

Dan is het gewoon een kwestie daar een uniek iets aan toe te voegen (nummer, barcode, tekenreeks etc) zodat je dit bij binnenkomst bij kunt houden en ook weer bij verkoop kunt noteren zodat je direct ziet wat de winst op dat artikel is.

 

Dat kun je geautomatiseerd doen met een heel inkoop/verkoop systeem, maar je kunt het dus ook handmatig doen.

(bv als je het handmatig doet zou je bij binnenkomst alles in de eerste sheet ("voorraad") kunnen zetten (dat is je huidige voorraad) en als er dan verkocht is kun je die naar een volgende sheet verplaatsen ("verkocht"). Dit zou je zelfs kunnen automatiseren met een simpele macro die de regel waarop je staat verplaatst naar de volgende sheet (met bv CTRL+G o.i.d.).

 

Als ze echt heel veel verkoopt dat dat niet meer bij te houden is dan moet je naar een kassa systeem die dat allemaal automatisch bij kan houden.

 

Link naar reactie
  • 0
Quote

En ja, het moet handmatig (dat mag ik doen.. :-))

Jouw vriendin is vanzelfsprekend hier ook welkom met haar ondernemersvragen over haar (of jullie?) plantenzaak!

 

Even uit nieuwsgierigheid: overweeg je (overwegen jullie) een lidmaatschap?

 

Mvg,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 0

Vanuit onze ervaring (sinds dit jaar een shop-in-shop met centraal kassasysteem) kan ik je alleen maar adviseren serieus te overwegen niet te besparen op een kassasysteem met barcodes en handscanner. Wij hebben 50 deelnemers - met elk hun eigen prijzen en voorraden -  die zelf hun voorraden in ons systeem zetten en via barcodestickers hun producten bij ons neerzetten. Ook wijzelf hebben spullen in de winkel staan en ik zie uit naar onze voorraadtelling. Is de eerste keer, dus we gaan de voorraadlijst nog wel afvinken, maar ik zie daar met vertrouwen naar uit. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.