• 0

SPOED VRAAG! over seizoenswerk arbeidsovereenkomst

Hallo allemaal! 

Kan iemand mij helpen met de volgende case, want vriendje Google heeft geen antwoord.

Ik heb een medewerker al 2 jaar in dienst, en moet haar nu haar 3e en daarmee laatste tijdelijke contract aanbieden. Dit laatste contract is er 1 voor seizoenswerk. We zijn in de winter namelijk 3 maanden gesloten (fietsverhuur). Ik wil haar graag een jaarcontract geven, maar binnen dat jaar zal zij dus niet werken van november tot half februari. Dan is er geen werk. Kan ik haar een jaarcontract geven of moet ik haar een contract geven tot aan de datum die we dicht gaan/gesloten zijn? Dat betekend dat ze daarna een vast contract moet krijgen, wat ik liever nog even uitstel. Hoe werkt seizoenswerk..? En wat moet ik in haar nieuwe contract zetten..?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Dana

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 2
20 minuten geleden, Dana Schouw zei:

Kan ik haar een jaarcontract geven of moet ik haar een contract geven tot aan de datum die we dicht gaan/gesloten zijn? Dat betekend dat ze daarna een vast contract moet krijgen, wat ik liever nog even uitstel. Hoe werkt seizoenswerk..? En wat moet ik in haar nieuwe contract zetten..?

Als je hier echt spoed mee hebt, dan is een forum niet bepaald de handigste plek. Het kan wel een paar dagen duren voordat een jurist met deze specifieke kennis jouw vraag ziet. 

Bovendien is het op een forum niet te doen om in te gaan op de wenselijke inhoud van die overeenkomst zonder de situatie goed te kennen. 

 

Neem eens contact op met UwJurist

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Welkom op Higherlevel.

 

3 minuten geleden, Dana Schouw zei:

Ik heb een medewerker al 2 jaar in dienst, en moet haar nu haar 3e en daarmee laatste tijdelijke contract aanbieden. Dit laatste contract is er 1 voor seizoenswerk. We zijn in de winter namelijk 3 maanden gesloten (fietsverhuur).

Waren jullie de afgelopen twee jaar niet gesloten in de winter?

 

Is er een CAO van toepassing? Zo ja, is daarin iets over dit onderwerp opgenomen?

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

RubenTNee, eerder waren we gesloten ivm corona, namen ze vakantie op en werkten we met plus- en min uren. Ik heb me er nu in verdiept en we voldoen aan de eisen om onder een seizoensbedrijf te vallen. Fietsverhuur is afhankelijk van het weer en vooral de zomervakantie. 96% van onze omzet wordt binnen 8 maanden tijd verdiend. Overlegd met personeel en zij vinden het goed om het op deze manier te doen. Enkel, ik heb hier geen ervaring mee en de informatie erover op internet is zeer summier. 

er is geen CAO van toepassing

aangepast door Dana Schouw
Link naar reactie
  • 3

Arbeidsovereenkomsten voor seizoensarbeid zijn ‘gewone’ tijdelijke overeenkomsten.

Alleen bij cao kan de tussenpoos (tijd tussen contracten) worden verkort van 6 naar 3 maanden bij tijdelijk terugkerend werk dat maximaal 9 maanden per jaar kan worden gedaan.


Een en ander is te vinden in de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB), aArtikel 7:668a BW lid 4

 

Ook bestaat een uitzondering voor invalkrachten in het basis- en speciaal onderwijs. Invalkrachten die tijdelijk een zieke leraar vervangen,  krijgen na meerdere tijdelijke contracten niet automatisch meer een vast contract. Dit hoeft niet meer in de cao te staan.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 94 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.