• 0

Gebroken boekjaar nieuwe BV, verhoging VpB 2023, wat nu?

In juli 2022 ben ik een BV/Holding gestart. Ik ben 100% aandeelhouder in beide entiteiten. Ik had gekozen voor verlengt boekjaar want ik dacht winst zal nihil worden (<30k). Onverwacht wordt er voor dit jaar 150k winst gemaakt.

 

Met de aangekondigde  verhoging van VpB in 2023 van 15% naar 19%, had ik (achteraf gezien) beter niet kunnen kiezen voor een verlengt boekjaar, kan dat nog verandert worden zonder opnieuw naar de notaris te moeten?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 5
2 uur geleden, JackNL zei:

In juli 2022 ben ik een BV/Holding gestart. Ik ben 100% aandeelhouder in beide entiteiten. Ik had gekozen voor verlengt boekjaar want ik dacht winst zal nihil worden (<30k). Onverwacht wordt er voor dit jaar 150k winst gemaakt.

 

Met de aangekondigde  verhoging van VpB in 2023 van 15% naar 19%, had ik (achteraf gezien) beter niet kunnen kiezen voor een verlengt boekjaar, kan dat nog verandert worden zonder opnieuw naar de notaris te moeten?


Maar op zich moet je niet los kijken naar de Vpb; en je zeker ook niet van de wijs laten brengen van een paar procentpunt. Bovendien is het Vpb-tarief niet het belangrijkste overwegingspunt. Maar je moet het ook relativeren en het hele plaatje bekijken.

 

Ten eerste zal bij een verlengd boekjaar de winst voor zover ik weet tijdsevenredig wordt toegerekend. Dus als je een boekjaar van 18 maanden hebt, zal de winst voor 1/3e onder het 15% vallen en 2/3e onder het 19%. Per saldo zul je dus 17,66% Vpb over het gehele verlengde boekjaar betalen.

 

Ten tweede verwachtte je een winst van NUL, maar nu maak je je druk dat er 'maar' 121.500 euro (150k - 17,66%) overblijft na winstbelasting in plaats van 123.500 euro (150k - 15%). Bij dit soort bedragen lijkt me die paar duizend euro echt niet iets om je druk over te maken. Zeker niet als je eigenlijk rekende op helemaal niets.

 

Maar verder moet je dit Vpb-tarief ook in samenhang zien met het tarief inkomstenbelasting dat je nog moet betalen om die winst uit de zaak te halen. Dat is het box 2 tarief. Dat tarief gaat namelijk omlaag vanaf 2024 (of eigenlijk: wordt gesplitst in een iets lager en een iets hoger bedrag). In plaats van 26,9% betaal je dan 24,5% tot 67k (daarboven 31%). De reden hiervoor is dat de BV lange tijd werd gebruikt om het toptarief van in box 1 te vermijden, maar dat wordt met de aangekondigde pakket langzaam opgeheven. Je gaat dus meer belasting betalen, maar eigenlijk vervalt er simpelweg een voordeeltje dat reguliere loontrekkers al nooit hadden.

 

Normaal betaal je dus eerst 15% en dan 26,9% (bij elkaar 37,8%). Maar in jouw specifieke geval, betaal je eerst 17,66% winstbelasting en vervolgens 26,9% inkomstenbelasting als je die winst meteen als dividend uitkeert (bij elkaar 39,8%). Als je echter de winst gedeeltelijk in 2024 laat uitkeren, betaal je in box 2 24,5%. Bij elkaar is datde oude 37,8%. Per saldo kun je dus met een beetje goed plannen nog steeds dezelfde belastingdruk realiseren, althans over een gedeelte van je winst, ook al heb je nu de indruk dat je wellicht de 'verkeerde' keus hebt gemaakt.

 

Overigens wil ik je wel op het hart drukken dat het bijna ondoenlijk is om te plannen op fiscale lastendruk. De politiek is zo veranderlijk als het weer. En bovendien zijn belastingbetalers er meestal als de kippen bij om kleine belastingvoordeeltjes uit te buiten. En zodra dat weer wordt opgemerkt (lees: het kost te veel belastinginkomsten), wordt zo'n sluiproute weer net zo snel afgesloten als die werd geopend.

 

Maar in dit geval zou ik me niet al te veel zorgen maken over keuzes uit het verleden. Het enige dat je nog kunt doen is kijken hoe je in de toekomst je geld zo 'goedkoop' mogelijk uit de zaak kan halen. Maar ik zou dat persoonlijk meer als spel zien dan iets anders (iedereen wil een voordeeltje), want onder aan de streep gaat het vaak om centenwerk.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.