• 0

Gebroken boekjaar nieuwe BV, kan DGA salaris lager?

In juli 2022 ben ik een BV/Holding gestart. Ik ben 100% aandeelhouder in beide entiteiten.

 

Ik ben op dit moment nog in loondienst bij mijn oude werkgever tot en met einde van 2022. Ik maak bij deze werkgever sinds juli dit jaar mijn vakantie uren en overuren op zodat ik bij uit dienst treden er geen bedrag meer open staat. Mijn salaris voor het fulltime dienstverband is 42k.

 

Nu heb ik in mijn nieuwe BV nog niets uitgekeerd (geen loon, management fee of box2). Ik had niet verwacht dat ik dit jaar voldoende winst zou draaien om mijzelf loon te kunnen betalen. Daarom was ik van plan een verzoek te doen aan de belastingdienst voor verlaging van het DGA salaris. Mijn werkzaamheden zijn vergelijkbaar zoals bij mijn vorige werkgever (42k per jaar).

 

Onverwacht wordt er voor dit jaar 150k winst gemaakt. Ik wil maximaal 40k gebruiken van deze winst voor mijn DGA salaris, de rest heb ik in 2023 nodig voor investeringen en inkoop van materiaal. 

 

Moet ik hier een verzoek voor doen bij de belastingdienst?

 

Of kan ik, gezien het gebroken boekjaar, mijzelf minder dan het minimale DGA salaris laten uitkeren voor dit jaar?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

De startdatum van je BV is in beginsel geen reden voor een navenant lager DGA-loon. 

In de praktijk wordt dit evenwel gewoon toegepast. Dat jij 40k wilt gebruiken van de 150k winst, is helaas niet de juiste weg. Dan zou iedereen wel zomaar een bedrag kunnen noemen.

 

In beginsel zit je voor 2022 gewoon vast aan 48k of 75% van het loon uit een meest vergelijkbare dienstbetrekking. Daarbij kan het hoe en waarom van die 'plotselinge' 150k winst overigens ook meespelen

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.