• 0

Partner als ZZP mee laten werken in BV

Op dit moment heb ik mijn fiscale partner hard mee werkt in (mijn) BV.  De werkzaamheden zullen tijdelijk zijn.  Ze is dit jaar een eigen bedrijf (zzp) begonnen en deed -voordat ze mee ging helpen in mijn BV- ook vergelijkbare opdrachten 1 a 2 keer per jaar op oproepbasis. Als ik haar normale tarief hanteer en de verwachte werkzaamheden inschat, dan zou het een kostenpost moeten zijn van ca 14k euro.

 

Als ik lees op de KVK

- Dan is meewerkaftrek geen mogelijkheid want meer dan 5000 euro vergoeding

- "Arbeidsbeloning aan fiscale partner" is wel mogelijk. Maar het is mijn niet duidelijk welk uurloon ik dan moet hanteren, haar zzp tarief of een uurtarief zoals mensen in loondienst zijn voor vergelijkbare werkzaamheden. 

- De rest valt af. Ik lees alleen niets of ik ook als ZZP'er haar mag inhuren omdat we fiscaal partners zijn.

 

1) Kan ik als DGA besluiten om mijn fiscale partner uit te betalen uit de werk BV als ZZP'er tegen uurtje factuurtje? Zou voor mij en voor mijn partner het makkelijkste zijn. Ze heeft dan dit jaar 1 keer voor een andere firma gewerkt en 1 keer voor mij.

 

2) Als ik volgend jaar besluit om mijn partner in dienst te nemen in de BV, voor 12 uur in de week, moet ik dan het minimale DGA salaris voor mijn partner hanteren of mag het naar ratio eronder zitten?

 

Uiteindelijk ga ik hiermee langs een fiscalist, maar ik wil zoveel mogelijk zelf weten hoe het werkt zodat ik beter kan beoordelen of de juiste keuze wordt gemaakt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

En hier komt de fiscalist gewoon naar je toe :winking-face:

 

36 minuten geleden, JackNL zei:

- Dan is meewerkaftrek geen mogelijkheid want meer dan 5000 euro vergoeding

- "Arbeidsbeloning aan fiscale partner" is wel mogelijk. Maar het is mijn niet duidelijk welk uurloon ik dan moet hanteren, haar zzp tarief of een uurtarief zoals mensen in loondienst zijn voor vergelijkbare werkzaamheden. 

Dat is voor ondernemers in de inkomstenbelasting, dus eenmanszaak en VOF. Niet voor de BV.

 

Als je fiscale partner in je BV meewerkt, dan is dat gewoon loon. Niet omdat er sprake is van een dienstbetrekking (er wordt vanuit gegaan dat tussen partners geen gezagsverhouding kan bestaan), maar omdat er sprake is van een fictieve dienstbetrekking, namelijk dezelfde als de jouwe: het DGA-loon.

 

De wettekst over het DGA-loon luidt namelijk als volgt (met dik jullie situatie):

"Ten aanzien van de werknemer (je partner) die arbeid verricht ten behoeve van een lichaam (de BV) waarin hij of zijn partner (jij) een aanmerkelijk belang heeft (check)"

 

Zij valt dus evengoed onder de werking van het DGA-loon. Dat is het antwoord op vraag 2.

 

Op vraag 1: het lijkt er niet op dat jouw partner daadwerkelijk een onderneming drijft, gezien 2 klanten in een heel jaar, waarvan 1 jouw BV is. En aangezien ze inmiddels "hard mee werkt in (mijn) BV" kom je ook hier niet onder het DGA-loon uit.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

Joost Rietveld

 

Haha, u zou een donatie link moeten toevoegen zodat men u kan belonen voor al uw nuttige bijdragen die ik voorbij zie komen! Ik zou het zo doen!

 

De werkzaamheden zijn ca 10 weken voor totaal ca 250 uur. Als de arbeidsmarkt het toeliet had ik het ook gewoon uitbesteed. 

 

1) Samenvattend maak ik op dat voor het harde werk wat ze nu doet, kan de BV mijn fiscale partner óf

A) in een keer 48k ophoesten voor deze werkzaamheden en dat zou op 192 euro bruto uurloon komen per uur want het zijn 'maar' 250 uren.

 

B) gewoon het zo laten en niets ervoor betalen vanuit de BV. 

 

Een andere mogelijkheid voor vergoeding is er niet?

 

2) als ze ze volgend jaar in dienst komt voor 12 uur per week, dan kost dit de BV 48k en ik dus beter af ben met externe inhuur voor 12 uur per week want de BV kan voor hetzelfde bedrag (48k) iemand maar liefst 38 uur inhuren.

 

De mogelijkheid om je eigen partner via haar eigen een eenmanszaak te vergoeden is zoals ik begrijp geen optie voor de BV. 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat zou het doel van het forum voorbij schieten.

 

1-A) nee, je hoeft voor die 250 uur uiteraard niet meteen 48k uit te keren, zie je andere vraag over DGA-loon en parttime.

1-B) dat zou niet conform de wet zijn

 

2) zie 1 A. 

 

23 minuten geleden, JackNL zei:

De mogelijkheid om je eigen partner via haar eigen een eenmanszaak te vergoeden is zoals ik begrijp geen optie voor de BV. 

Dat is niet altijd zo (stel haar eenmanszaak verhuurt aan jouw BV bedrijfsmiddelen, dat kan), maar voor de door haar verrichte arbeid ten gunste van jouw BV valt zij in beginsel onder het DGA-loon inderdaad.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Los van de vraag en de meer dan  uitstekende antwoorden van Joost … 

… aan een BV zitten meer haken en ogen dan menigeen denkt en behoort te weten.

 

Voor iedereen die overweegt om een BV op te richten of een eenmanszaak om te zetten naar een BV … laat u door een goede fiscalist volledig voorlichten alvorens een volgende stap de nemen. Een BV kan wel eens meer geld kosten dan het bespaard.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 147 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.