• 0

Prinsjesdag 2022: belastingplannen 2023. Wat betekent dit voor jouw bedrijf?

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Bron: KvK

 

De inflatie is ongekend hoog en ook de energieprijzen zijn nog nooit eerder zó hoog geweest. Dat het een economisch zware tijd is, merkt iedereen. Ook ondernemers.

Wat zijn de kabinetsplannen voor 2023?

Welke maatregelen neemt de overheid en wat betekent de nieuwe belastingplannenn voor jouw bedrijf?

Ga direct naar:

 

 

Overige Prinsjesdagplannen voor mkb en zzp:

 

Bron: Ondernemersplein

Overzicht van alle voorgenomen belastingplannen en  wetsvoorstellen.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

Plannen kabinet voor belasting op bestelauto’s voor ondernemers.

 

Prinsjesdag 2022: wat betekent dit voor u?

 

Uitgelicht …

 

Belastingen

Aan box 2 worden twee schijven toegevoegd, waardoor aandeelhouders op een andere manier belasting gaan betalen over hun aandelen. Over de eerste € 67.000,- geldt een basistarief van 24,5%. Daarboven gaat het om een percentage van 31%.

De grens voor het lage tarief vennootschapsbelasting daalt van € 395.000,- naar € 200.000,- winst. Het tarief zelf gaat omhoog: van 15% naar 19%.

De zelfstandigenaftrek wordt versneld afgebouwd: in 2026 zal deze teruggebracht zijn tot € 1.200,- (in plaats van 2030). In 2027 wordt de aftrek verder verlaagd naar € 900,-.

De oudedagsreserve wordt afgeschaft.

 

Vervoer

De belastingvrije kilometervergoeding voor reiskosten wordt verhoogd van € 0,19 naar € 0,21 per kilometer. En per 1 januari 2024 naar € 0,22 per kilometer.

Voor bestelauto’s gaan dezelfde criteria voor belastingheffing gelden als voor personenauto’s. Dit betekent dat ondernemers ook belasting (bpm) bij het kopen van een auto moeten betalen en dat de motorrijtuigenbelasting (mrb) omhoog gaat.

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 4

Mag ik het zeggen? Ja dat mag: Wat heeft Den Haag er een Sh*tshow van gemaakt! Dat er wat moest gebeuren om de overheidsfinanciën weer in het spoor te krijgen, geloof ik best. En dat er grote groepen in de samenleving gecompenseerd moeten worden, ben ik het helemaal mee eens. Dat het geld opgehaald gaat worden bij de ondernemers, die nu specifiek  geraakt worden door deze maatregelen? Daar is bewust voor gekozen, mark my words. Het geld wordt met grote scheppen binnengeMarkt waar dat het snelst gaat: het MKB en dan liefst de ondernemers waarvan we er zoveel mogelijk hebben: de K van het MKB.

 

- VPB in de onderste schijf omhoog. Waarom niet in de bovenste schijf (het antwoord bevat het woord lobbyclub).

- DGA-loon naar 100% van een vergelijkbaar loon. De doelmatigheidsmarge (die eerst 30% was, sinds 2015 nog 25% en volgend jaar dus weg) wordt gewoon aan de kant geschoven alsof elke DGA volgend jaar duizenden euro's loonsverhoging prima kan missen in zijn BV.

- Lager DGA-loon startups: afgeschaft. Tuurlijk: waarom zou je startende tech/innovatie/milieu/toekomstbedrijven op weg helpen? 

- BPM vrijstelling op bestelauto's? Afgeschaft. Motorrijtuigenbelasting bestelauto's omhoog. Want ja, de elektrische alternatieven zijn zo geweldig voor bestelauto's? NOT.

- Tarief box 2 (dividend) vanaf 2024 omhoog

- Volstrekt zakelijk lenen van je BV voor andere zaken dan je huis en boven de 7 ton: belast. 

- Middelingsregeling inkomstenbelasting: afgeschaft.

- Fiscale Oudedagsreserve: afgeschaft. Je zoekt maar een lijfrenteproduct uit!

- Overdrachtsbelasting vastgoed (ja ondernemer, ook voor een pand dat je niet verhuren wilt, maar NODIG hebt voor je bedrijf) omhoog naar 10,4%.

- Versnelde verlaging zelfstandigenaftrek.

- Ja het tarief van de eerste schijf IB daalt met 0,11% (wooptido), maar de afbouw van de heffingskortingen blijft. Waardoor je marginale belastingdruk (hoeveel belasting op 1 euro meer inkomen) in box 1 niet 36,99% is maar eerder richting de 48% gaat. Ja dat lees je goed: als je modaal (38k per jaar) verdient en je krijgt er een euro meer winst bij, dan kost je dat al 48 cent inkomstenbelasting.

 

Ik boos? Nee hoe kom je erbij. Maar zwaar geïrriteerd zeker. Het MKB is met piepen en kraken de coronatijd doorgekomen. Daarna de energiecrisis. En nu denkt Den Haag dat alle bedrijven (zeker de BV's) kennelijk weer kerngezond zijn.

 

En misschien is dat ook zo en misschien overdrijf ik het wel een beetje, maar wat mij het meest tegen de borst stuit, is dat er aan de bovenkant van het MKB zo weinig gedaan is. Want ook in coronatijd stonden de grote ondernemingen heel snel met hun handjes opgehouden, klaar om de NOW/TVL op te strijken, ook als ze nog miljoenen in kas hadden en best zonder konden (een enkeling daargelaten die het geld naderhand terugstortte, chapeau!).

 

Ik noemde al de vraag waarom het VPB tarief boven de 200k winst nog steeds 25,8% is. Dat is de echte schande. Dat het geld daar gehaald wordt waar er de meeste belastingbetalers zijn, niet waar het meest verdiend wordt en zeker niet waar het meeste vermogen zit.

 

Herinner je je nog de discussie die we jaren hebben gevoerd over verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor ondernemers? Het argument zijnde: "er zijn zoveel ondernemers die te weinig verdienen om goed vet op de botten te creëren. Straks zitten ze allemaal in de bijstand. Dat willen we niet: verplicht verzekeren!" 

 

En wat doen ze nu? Nu doen ze in Den Haag alsof die groep nog best wat meer geld kan missen. 

 

Dat is voor een land dat zich sociaal noemt, beschamend en bovenal flink asociaal.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Ach, Mark loopt bij realisatie 'hooguit' het risico dat hij rechts en links of in omgekeerde volgorde ingehaald wordt.

 

Je zou maar kleine ondernemer (mkb'er of zzp'er) en VVD-stemmer zijn...

 

...het zou een mooie sketch opleveren als in deze mate gesnoeid wordt op de loonkosten/inkomsten van Rijksambtenaren of politieke ambtsdragers. Wachtgeldregeling?

 

Laat ik er hier verder niet veel meer over schrijven, want ik kan er als ondernemer eerlijk gezegd wel boos, gedeprimeerd en zwaar teleurgesteld van worden.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
8 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Ik boos? Nee hoe kom je erbij. Maar zwaar geïrriteerd zeker. Het MKB is met piepen en kraken de coronatijd doorgekomen. Daarna de energiecrisis. En nu denkt Den Haag dat alle bedrijven (zeker de BV's) kennelijk weer kerngezond zijn.

Vanwaar die irritatie  … Het zal langzamerhand toch wel bekend zijn dat de Overheid de minst betrouwbare (handels)partner is …

 

Het wordt wel eens tijd dat er een MKB-partij komt …

 

Het zal naast al die vele idioten die nu aan het hoofd staan van even idiote (al dan niet eenpersoons) partijen weleens meer succes kunnen hebben.


Het Ondernemerskabinet … De hoogste tijd voor een Ondernemerskabinet.

 

 

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Gast zei:

Je zou maar kleine ondernemer (mkb'er of zzp'er) en VVD-stemmer zijn...

En goeroe … welke partij raad je aan ? … of wordt het toch tijd voor een MKB-ZZP Partij ?

 

Ondernemers zijn net als de Overheid … die weten overal geld uit te persen. Een soort van haat-liefde-verhouding dus.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
32 minuten geleden, Joost Rietveld zei:
9 uur geleden, Cosara zei:

Vanwaar die irritatie  …

Omdat ze het toch gepresteerd hebben om weer onder mijn verwachtingen door te gaan. En die waren al niet eens hoog

Niets nieuws onder de zon … dus.


We weten toch allemaal waar Sinterklaas zijn geld vandaan haalt ?

 

Het was en is toch te verwachten dat alle Corona-steun door iemand terugbetaald moet worden.

Het is echter een beetje als brandend maagzuur dat ze (de Overheid) dat geld wil ophalen bij die groep die het minste heeft gekregen en het zwaarste heeft geleden.

 

Wederom tijd voor fiscale herbezinning door ondernemers … 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, Joost Rietveld zei:

- Ja het tarief van de eerste schijf IB daalt met 0,11% (wooptido), maar de afbouw van de heffingskortingen blijft.

 

En ook die afbouw blijft niet zoals die is.

Voor de algemene heffingskorting wordt dadelijk je verzamelinkomen (i.p.v. enkel box 1) gebruikt om af te bouwen.

 

Dus ook alles wat er in box 2 en box 3 (al dan niet ficitief) wordt verdiend telt mee...

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Laten we wel wezen, zelfs met deze hele stoet aan maatregelen blijven ondernemers nog steeds worden voorgetrokken. Je kunt wel zeggen dat dit allemaal 'asociaal' is, maar hoeveel moet een gewone loonslaaf worden benadeeld ten opzichte van een ondernemer voordat het beleid 'sociaal' is?

 

Ik vind het echt heel lastig klagen op verjaardagen "Oh help, ik betaal straks nog maar 5% minder belasting dan jullie werknemers in plaats van de gebruikelijke 10%, terwijl ik nog wel behoor tot de uitverkoren ondernemersklasse! Hoe durft dit asociale kabinet?!"

 

Ik zou zeggen: check your privilege.

 

Ik begrijp alle maatregelen op zich eigenlijk best. Er worden simpelweg heel dure ondernemersspeeltjes afgeschaft, waar een bepaalde groep zich jarenlang tegoed aan heeft gedaan. Maar het blijft een shitshow, zoals Joost zegt, maar dan vooraf vanwege de onsamenhangendheid van alle maatregelen. En ik ga er niet vanuit dat het echt vanwege lobbyclubs is, maar eerder door het allegaartje aan partijen in de coalitie, en omdat er waarschijnlijk ook nog een meerderheid in de Eerste Kamer moet worden gevonden.

 

Op zich heb ik niet zo'n problemen met het afbouwen van de voordeeltjes voor DGA's en IB-ondernemers (en dit zeg ik als voormalig IB-ondernemer en huidig DGA). Het gevolg is dat vooral al die eenmans-bv's zich (eindelijk én terecht) moeten gaan afvragen of ze nou een bv hebben die niet uitsluitend is gebaseerd op fiscale overwegingen. Lijkt me alleen maar goed.

 

Maar ook het afbouwen van de aftrekposten voor ondernemers, ik heb ze altijd graag gebruikt, maar was altijd verbaasd hoeveel het er waren! Ik had het niet nodig, had er ook niet op gerekend, maar vooral: waarom worden ondernemers in feite ongevraagd ondersteund, alsof ze armlastig zijn?

 

Laatst had ik nog een ondernemer geholpen bij zijn aangifte. Hij had iets van 65.000 euro winst gemaakt. Uiteindelijk was het belastbaar inkomen 29.000 euro. Zo gortig had ik het nog niet eerder gezien. Startersaftrek, zelfstandigenaftrek, mkb-winstkorting, oudedagsreserve, investeringsaftrek. De hele fokking rimram. En dan nog de gewone aftrekposten die helemaal uitgenut werden, zoals scholingsaftrek, hypotheekrenteaftrek en giftenaftrek. Kon die ook nog zorgtoeslag aanvragen...

 

Waar ik me bij de maatregelen eigenlijk vooral aan erger is het geneuzel op de vierkante milimeter. Verlaging van box 1 naar 36,93%...wie verzint zoiets? Maak daar gewoon 37% van. Verhoging van box 3 in een slakkengang met een procentpuntje per jaar, maak daar ook gewoon 37% van. Box 2...don't get me started.

 

Ze hadden het gewenste gedrag van winsthoarding in de bv volgens mij simpelweg kunnen bereiken door een hoog box 2 tarief in te voeren van 32,5%. En klaar was Kees geweest. Voor de rest de tarieven weer terug naar vroeger en het lage Vpb-tarief had dan naar 16% ipv 19% gekund.

 

     16% Vpb + 25% box2 = 37%
     25% Vpb + 32,5% box 2 = 49,5%

 

En dan wellicht nog de schijven van zowel Vpb als box 1/2 gelijk trekken met die van box 1 naar 70.000 euro. Dan vervalt in ieder geval de prikkel om een bv te starten om fiscale redenen en ziet het er ook nog een beetje uit alsof er samenhang in zit.

 

Er is dan trouwens ook geen reden meer om de mkb-winstkorting de handhaven, omdat die er was om het verschil in belastingheffing te compenseren tussen IB-ondernemers en BV-ondernemers. Die mkb-winstkorting moet gewoon naar de arbeidskorting bijvoorbeeld.

 

Ook het afbouwen van de algemene heffingskorting voor box 2 en box 3 is eigenlijk gewoon terecht. Het is immers een heffingskorting voor de te betalen belasting die voor gewone stervelingen al lang werd afgebouwd bij hoge inkomsten. Waarom zou iemand met alléén 100.000 euro arbeidsinkomen géén algemene heffingskorting moeten krijgen, maar iemand met 100.000 aan dividendinkomen wel? Lijkt me dus dat ook dit op zich een juiste keuze is. Maar inderdaad, weer een speeltje dat wordt afgenomen.

 

Wat ik vooral merk is dat sommige ondernemers zich eigenlijk als een soort veheven klasse zien, waardoor zij er ook in zijn gaan geloven dat zij recht hebben op de preferentiële fiscale behandeling die ze decennia hebben ontvangen ten opzichte van 'loonslaven'. Het is feitelijk gewoon ongericht geld smijten. Maar goed, die preferentiële fiscale behandeling blijft gewoon bestaan, alleen iets minder dan voorheen.

 

aangepast door prinsrachid

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, prinsrachid zei:

Laatst had ik nog een ondernemer geholpen bij zijn aangifte. Hij had iets van 65.000 euro winst gemaakt. Uiteindelijk was het belastbaar inkomen 29.000 euro. Zo gortig had ik het nog niet eerder gezien. Startersaftrek, zelfstandigenaftrek, mkb-winstkorting, oudedagsreserve, investeringsaftrek. De hele fokking rimram. En dan nog de gewone aftrekposten die helemaal uitgenut werden, zoals scholingsaftrek, hypotheekrenteaftrek en giftenaftrek. Kon die ook nog zorgtoeslag aanvragen...

 

Die heb je prima geholpen, stevige factuur gestuurd? :face-with-tongue:

 

Quote

Prinsjesdag 2022: belastingplannen. Wat betekent dit voor jouw bedrijf?

 

Als pre pensionado raken de belastingplannen me niet zoveel meer. ben nog wel vennoot maar steeds minder actief binnen het bedrijf en met wat lagere winsten wordt het belastingregiem ook weer wat vriendelijker. De hoge energieprijzen vind ik meer een dingetje. Omdat ik sinds juni van het gas af ben met heel veel panelen heb ik er minder last van dan veel (mkb) bedrijven en compensatie voor ze is twijfelachtig. De energie crisis zal bedrijven harder raken dan al die belastingplannetjes.

Link naar reactie
  • 0
6 uur geleden, prinsrachid zei:

Je kunt wel zeggen dat dit allemaal 'asociaal' is, maar hoeveel moet een gewone loonslaaf worden benadeeld ten opzichte van een ondernemer voordat het beleid 'sociaal' is?

 

Je gaat er compleet aan voorbij dat er helemaal geen vergelijking getrokken wordt met de werknemers. 

 

Ik, en ik denk vele met mij, zijn vooral verbolgen over het feit dat de K van het MKB de gaten mag vullen en dat de M in het MKB relatief weinig op hoeft te hoesten, terwijl daar de grote winsten en vermogens zitten.

 

Ik vind het ook opvallend dat je in feite zegt dat het logischer is om het gat tussen de kleine ondernemer en de werknemer te dichten, dan dat er eerst eens gekeken wordt bij de grotere bedrijven 🤷🏻

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Ik, en ik denk vele met mij, zijn vooral verbolgen over het feit dat de K van het MKB de gaten mag vullen en dat de M in het MKB relatief weinig op hoeft te hoesten, terwijl daar de grote winsten en vervolgens zitten.

Dat komt vooral omdat er veel meer K’s dan M’s zijn. Bovendien zijn de M’s veel beter in staat om de winsten af te romen en weg te sluizen. Het geld is bij de K’s domweg makkelijker binnen te harken.


Het wordt wel eens tijd dat de K’s onder ons eens gaan begrijpen dat politiek de richting van de economie bepaald en niet de ondernemers.

Politiek en geld zijn als twee handen op één buik. Ondernemers zijn hierbij ‘slechts’ het wormvormig aanhangsel.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Ward van der Put zei:

Advies aan de Minister van Financiën: laat energie-intensieve mkb’ers maar failliet gaan.

Dat ligt wel genuanceerder. Deze brief aan MinFin geeft diverse overwegingen die de minister kan gebruiken in de algemene politieke beschouwingen. Het stukje tekst dat je aanhaalt, is op zichzelf waar. Het is namelijk een economische theorie, dat bedrijven die failliet gaan onderdeel uitmaken van de economische cyclus. Vanuit economisch oogpunt zou het dan ook niet aan de overheid moeten zijn om die bedrijven overeind te houden. Uiteraard heb ik het dan niet over sociaal en humanitair beleid, maar daar was deze notitie niet voor geschreven.

 

Dit is een soort excuses leidraad waarmee MinFin de uitgaven moet verdedigen en beperken.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Joost Rietveld zei:

Het is namelijk een economische theorie, dat bedrijven die failliet gaan onderdeel uitmaken van de economische cyclus. Vanuit economisch oogpunt zou het dan ook niet aan de overheid moeten zijn om die bedrijven overeind te houden.

Goh … tijdens Coronacrisis zouden er heel wat bedrijven uit economisch oogpunt in aanmerking zijn gekomen om failliet te laten gaan.

 

1 uur terug, Joost Rietveld zei:

Uiteraard heb ik het dan niet over sociaal en humanitair beleid, maar daar was deze notitie niet voor geschreven.

… het zou zomaar uit de erfenis van Eric Wiebes kunnen komen.

 

Laat al die kleine MKB’ers maar failliet gaan … en kijken wat er economisch gaat gebeuren.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
30 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

… dat Den Haag vindt dat ondernemers maar failliet moeten gaan, dat staat er namelijk niet.

Inderdaad …Nu nog niet, maar daartoe kan heel gemakkelijk kan worden besloten … omdat de economische impact vrij klein is … zo wordt gedacht. Wel … het hangt er maar net vanaf hoe groot die groep gaat worden. Vele kleintjes samen maken ook een grote impact.

 

De formulering van betreffende frase is - bewust of onbewust - nogal ongelukkig gekozen.

aangepast door Cosara

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 24-9-2022 om 17:44, Joost Rietveld zei:

Je gaat er compleet aan voorbij dat er helemaal geen vergelijking getrokken wordt met de werknemers. 

 

Wie trekt die vergelijking niet?

 

Het hele pakket aan maatregelen ademt denivellering uit, terwijl tegelijkertijd de verschillen tussen ondernemers en werknemers ostentatief worden verkleind. En overigens ook tussen mensen met actief en passief geld.

 

Dus in ieder geval trekt het kabinet die vergelijking heel duidelijk om de denivellering mee te financiering. En aangezien dit een ondernemersforum is, focus ik juist op dit aspect van het beleid. Niet zo gek, toch?

 

Het enige dat ik niet doe, is meehuilen met de wolven in de regen. In begrijp namelijk dat je de idiote ongelijkheid tússen mensen met hetzelfde inkomen niet kunt laten voortduren, terwijl je dan wel solidariteit verwacht. 

 

Maar ik begrijp dat het vloeken in de kerk is op dit forum. Ik had al eens eerder een artikel geplaatst op dit forum over de gigantische verschillen in belasting op verschillende soorten inkomensbronnen bij hetzelfde inkomen, maar ook toen voelde ik een enorme weerstand tegen de notie om die verschillen op te heffen. En vanuit volstrekt eigen belang geredeneerd, snap ik dat. Maar vanuit het algemeen belang zal het in stand houden van die verschillen mijns inziens alleen ondermijnend werken.

 

Op 24-9-2022 om 17:44, Joost Rietveld zei:

Ik, en ik denk vele met mij, zijn vooral verbolgen over het feit dat de K van het MKB de gaten mag vullen en dat de M in het MKB relatief weinig op hoeft te hoesten, terwijl daar de grote winsten en vermogens zitten.

 

Ik vind het lastig discussiëren met een zo'n breed visier. Ik krijg namelijk de indruk dat je met de term MKB-er bijna ZZP-er bedoelt.

 

Bij MKB-er denk ik toch echt aan iets compleet anders. Dat zijn bedrijven met tot wel miljoenen op de balans en honderden werknemers. Zelfs als het over alleen de K hebt, dan kan het nog gaan over bedrijven met tientallen mensen in dienst. Echt geen zielige, kleine eenpitters.

 

Je kunt je er niet vanaf maken met: "Het tarief Vpb gaat van 15% naar 19%...gut, wat wordt het MKB toch genaaid", terwijl tegelijkertijd die verhoging een ripple effect heeft elders in het systeem. Het wordt ten eerste gecompenseerd door een lagere box 2. En dat is bovendien inkomen nadát de DGA al inkomen aan zichzelf heeft uitgekeerd. En ja, dat DGA-loon moet omhoog, maar waarom zou een DGA zichzelf überhaupt een onzakelijk laag loon toekennen? En wat gebeurt er vervolgens met dat hogere, zakelijke loon? Dat wordt weer afgetrokken van de winst tegen het nieuwe hogere Vpb-tarief. Dat vervolgens weer tegen een lager tarief uit de zaak mag worden gehaald. Het is allemaal net zo lang als dat het breed is.

 

Maar ik snap niet helemaal wie je nou écht onevenredig (en/of onterecht) hard geraakt vindt worden met deze maatregelen.

 

Je noemde namelijk alleen wat maatregelen, maar vergat te melden hoe die nou echt tot tranentrekkende gevolgen zouden leiden, want bij ieder van die maatregelen kon ik die in ieder geval niet echt ontdekken.

 

Noem ten minste een paar praktische voorbeelden. Dan weten we waar we het over hebben. En dan ook in samenhang natuurlijk met alle secundaire effecten, ook in de tijd.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
29 minuten geleden, Joost Rietveld zei:

Ik niet, jij haalt de werknemers er ineens bij. Dus de rest van je betoog ga ik niet op reageren, want daar gaat dit hele topic niet over

 

Ik probeerde  je boosheid over de gevolgen van die maatregelen iets te relativeren, omdat de politieke keuze is om de verschillen weliswaar te verkleinen, maar nog steeds niet op te heffen. Maar ik vond het ook wat lastig om in je kwalificaties mee te gaan, omdat je stelde dat het kabinet blijkbaar dacht dat er bij "die groep" nog wel wat te halen is. Maar die groep die je aanhaalde is zó ontzettend groot, breed en divers dat het betekenisloos werd. En ik vond ook dat er wel heel makkelijk van kwade trouw uit werd gegaan. Ik ging eerder uit van de wat minder sexy politieke verklaring van verbrokkelde partijen in de 1e en 2e Kamer.

Ik haal dus niet werknemers er 'ineens' bij. Die werknemers zijn in mijn ogen namelijk de hele verklaring voor de voorgenomen plannen! Dat ondernemers nu dus in meer of mindere mate geraakt worden door de maatregelen, is omdat er blijkbaar voor is gekozen om een deel van de financiële ruimte te halen door het verschil tussen ondernemers en niet-ondernemers te verkleinen.

 

Is dit nou echt zo'n vreemde constatering? Waarom wordt het zoeken van een verklaring en nuancering opeens gekwalificeerd als "erbij halen"? En waarom wordt zelf het benoemen ervan gebruikt om een hele discussie dood slaan. Wat is hier toch opeens aan de hand?

 

Maar waarom is die vergelijking met niet-ondernemers toch zo'n gevoelig punt? En waarom is het nou zou raar dat het verkleinen van de verschillen van ondernemers met andere inkomensgenieters een overweging is voor het kabinet? En waarom is dat überhaupt iets waar (blijkbaar) niet over gesproken mag worden? Wat speelt hier?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1

Jemig Prins, misschien eerst even kalmeren voordat je op verzenden klikt?

 

Wie bedoelde ik?

Wat jou ontgaat, misschien gewoon niet je sterkste punt, is tussen de regels door lezend, dat ik het uiteraard heb over de ondernemers die amper corona hebben overleefd, nu bij de energiemaatschappij ineens topklant zijn en dan deze bak maatregelen er nog eens overheen krijgen, terwijl er ook mogelijkheden zijn in de verhoging van het hoge VPB tarief of de tweede schijf IB, of met de kaasschaaf over de fiscaliteit in plaats van op diverse punten er meer een botte bijl inhakken.

 

Waarom zou ik, als vakidioot, zomaar ongenuanceerd tekeer gaan tegen de maatregelen an sich?

 

Over het gat tussen ondernemers en werknemers:

Dat dit jouw stokpaardje is, weten we. En als je denkt dat het gat willen verkleinen tussen werknemer en ondernemer de reden van de maatregelen is, zet dat er dan wel bij. Nu lijkt het alsof je op mij reageert met een air van "je moet niet klagen als ondernemer, want werknemers hebben het nog slechter". 

 

Het is ook zeker niet verboden om het daarover te hebben, alleen de manier waarop je je mening erin hamert, doorspekt met drama, maakt dat ik geen zin heb om in dit topic - dat nog steeds ging over de gevolgen voor ondernemers - te discussiëren met je.

 

Niet op deze manier. Je zit namelijk nogal hoog op je paard. Een paar voorbeelden om het duidelijk te maken:

 

-"Ik vind het echt heel lastig klagen op verjaardagen" 

-"uitverkoren ondernemersklasse"

-"Het enige dat ik niet doe, is meehuilen met de wolven in de regen." wie wel dan? Ik?

-"Maar ik begrijp dat het vloeken in de kerk is op dit forum." Wat een onzin! Niemand had tot dat moment iets gezegd over jouw visie. Refererend aan dat andere topic, je kunt op HL niet verwachten dat de leden even overschakelen op hun macro-economische visie. Op het Volkswagen forum Ford gaan verdedigen, zal ook niemand snel doen 

-"tot tranentrekkende gevolgen zouden leiden" 

 

Waarna je ook nog eisen stelt aan mij, alsof ik het Centraal Planbureau en de Algemene Rekenkamer ineen dien te zijn voordat ik een mening mag plaatsen?:

Quote

Noem ten minste een paar praktische voorbeelden. Dan weten we waar we het over hebben. En dan ook in samenhang natuurlijk met alle secundaire effecten, ook in de tijd."

 

En dan nog een paar antwoorden op je laatste opmerkingen:

 

Quote

Waarom wordt het zoeken van een verklaring en nuancering opeens gekwalificeerd als "erbij halen"?

Dat je naar een verklaring zocht, was mij verre van duidelijk. Met erbij halen bedoel ik dat de vergelijking met werknemers voor mij uit het niets leek te komen.

Quote

En waarom wordt zelf het benoemen ervan gebruikt om een hele discussie dood slaan. Wat is hier toch opeens aan de hand?

Rustig aan, er is niks aan de hand. Er is geen discussie doodgeslagen, want er was nog geen discussie. Jij starte een discussie waarvan ik vond dat het niets te maken had met mijn visie. Inmiddels is duidelijk waar jouw insteek over werknemers vandaan komt, dus zie verderop

 

Quote

Maar waarom is die vergelijking met niet-ondernemers toch zo'n gevoelig punt? En waarom is het nou zou raar dat het verkleinen van de verschillen van ondernemers met andere inkomensgenieters een overweging is voor het kabinet? En waarom is dat überhaupt iets waar (blijkbaar) niet over gesproken mag worden? Wat speelt hier?

 

wel heel erg overdreven zeg. Niemand heeft gezegd dat het raar is. Niemand zegt dat er niet over gesproken mag worden. Er speelt hier vooral heel veel minder dan jij insinueert 😉

 

En dus?

Ik ben het best wel grotendeels met je eens dat er een groot gat zit tussen belastingdruk voor ondernemers en werknemers. En dat dat niet geheel terecht is inderdaad.

 

Alleen ben ik niet van mening dat nu het juiste moment is om juist daar wat aan te gaan doen. Er zijn te veel, nog steeds kwetsbare, ondernemingen en ondernemers die waarschijnlijk door deze fiscale maatregelen het laatste zetje krijgen. 

 

Als je je dan bedenkt dat uitgerekend in de hoogste schijven IB en VPB niks gedaan wordt. Dat er maatregelen tussen zitten, die lukraak zijn (je zou maar net de herinvesteringen in nieuwe bestelbussen vooruit hebben moeten schuiven vanwege corona en/of de energielasten), dan vind ik deze regering, op dit punt, asociaal, ongenuanceerd, hapsnap en onbetrouwbaar.

 

Wat dan weer niets te maken heeft met of ik de overheid ten aanzien van werknemers meer of minder asociaal vindt dan ten aanzien van ondernemers. 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.