• 0

FOR en pensioensparen

Ik heb de topic over de FOR gelezen maar heb er toch nog een vraag over. Wij hebben een eigen onderneming, 2 compagnons. We zijn nog volop aan het werk maar ikzelf wil toch de FOR gaan afbouwen. 2 jaar achtereen heb ik de jaarruimte/reserveringsruimte gebruikt voor aankoop van een lijfrente/pensioensparen. Omdat de vrije ruimte niet helemaal voldoende was is er een klein deel van de FOR afgegaan. Persoonlijk juich ik dat toe maar is dat belastingtechnisch dan wel zo handig? 
Voor zover ik het begrijp is de FOR voor aftoppen van je inkomen zodat je daaruit een belastingvoordeel haalt op dát moment. Verder is het een papieren tijger en moet je die belastingcenten aan het einde van je werkzame leven/ na bedrijfsbeëindiging uit je bedrijf zien te halen. In onze branche blijft er echter na bedrijfsbeëindiging niet voldoende over om dit af te kopen. Klopt mijn gedachtegang en is afstorten van de voor in ruil voor een pensioenproduct de juiste manier?

Alvast dank voor uw reactie.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Wilma,

 

De FOR is inderdaad een papieren tijger en eentje waar Den Haag ook vanaf wil. Dinsdag werd bekendgemaakt dat de opbouw van de FOR volgend jaar afgelopen is. 

 

Het is evenwel te vroeg om nu te zeggen dat je direct je FOR moet afstorten in een lijfrente.

 

Toen het pensioen in eigen beheer van BV's en ontslagvergoedings-stamrechten werden afgeschaft, was er een leuke korting op de belastingheffing mee gemoeid. Beste wacht je dus nog even op de exacte regelingen voordat je de knoop doorhakt.

 

Voor wat betreft je laatste opmerking: de FOR elk jaar meteen afstorten is aan de orde als er in de onderneming geen waarde opgebouwd wordt. Denk aan vastgoed of inderdaad een mooie toekomstige verkoopsom voor je gehele bedrijf. Zijn die zaken er wel dan kon je de FOR rustig laten staan, omdat er t.z.t. genoeg voor handen was om de FOR af te storten bij staking van je bedrijf. Als dat in jullie branche niet aan de orde is, dan is een hoog opgelopen FOR eerder een beletsel. Nog wel met fiscaal voordeel indien goed benut, maar qua benodigd kapitaal een onding. 

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel Joost. Maar, oei moeilijk! 
Als ik het goed begrijp kan jaarlijks een deel afstorten van de opgebouwde FOR uit de vrije ruimte (in een lijfrente) dus belastingtechnisch niet zoveel last. Temeer omdat wij na bedrijfsbeëindiging weinig kapitaal verwachten.  Of lees ik nu wat ik graag wil lezen ;-)

Link naar reactie
  • 1
4 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Wat ik als tip wil meegeven, is om even te wachten of er door Den Haag nog wat korting wordt gegeven in de regeling waarbij de FOR uitgefaseerd wordt.

Waarom uitfaseren ?

 

Na alle ellende die door de Overheid over menig ondernemer is uitgestort, zou kwijtschelding niet misstaan.

 

Misschien een tip voor de Overheid ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 291 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.