• 0

Opzetten SMS onderneming

OK, dus ik ben beroofd in Barcelona... Ik lach en ik leef nog, maar ben wel al mijn mobiele nummers kwijt.

 

Nou zat ik te denken, voortaan sla ik ze maar weer op mijn simkaart op, maar volgens mij maakt dat geen verschil?

 

Nu mijn idee (wat volgens mij redelijk simpel en low budget te maken moet zijn):

 

- Iedere keer als je een nummer opslaat op je mobieltje, sms je dit ook naar een accountje op een site (nummerbank.nl ofzo?). Deze sms actie moet nagenoeg direct gebeuren, zou je dit als add-on op bijvoobeeld het nokia OS kunnen schrijven?

 

Zo'n sms kost een x bedrag per verzonden bericht, maar een recovery van al je nummers is gratis?

 

Bestaat dit al, is het haalbaar, is het moeilijk te realiseren? Het lijkt mij wel een grappig training bedrijfje wat zonder al te veel poeha geintroduceerd moet kunnen worden.

 

Wat vinden jullie?

*********************************************************

We zijn nu wat verder en dit als educatief project aan het uitvoeren.

 

Als basis voor dit project gebruiken we de volgende overeenkomst:

 

Nummerbackup.nl en de ideeën die besproken worden zijn het eigendom van Dreamstart.

 

Dit traject, bedoeld als leergelegenheid die de praktijk koppelt aan de besproken theorie, zal concreet worden uitgevoerd, alle betrokken partijen gaan accoord met deze overeenkomst.

 

Gecreeerde waarde zal, in geval van verzilvering, naar verhouding worden uitgekeerd aan betrokken partijen. Dit op basis van de geleverde inspanning.

 

Iedereen mag meedoen op ieder moment. Het is aan jezelf om bij te houden wat je geleverde inspanningen zijn zodat op het moment van verzilvering deze informatie gebruikt kan worden om tot aandelen verhoudingen te komen.

 

Het is mogelijk dat er nog veranderingen aan deze overeenkomst doorgevoerd moeten worden. De basis van dit traject is van educatieve waarde.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Er zijn genoeg telefoons die naadloos communiceren met outlook (of i.d.)waardoor je altijd een kopie van nummers/aqfspraken op een PC hebt staan. Eens per week/maand synchroniseren bespaart een hoop problemen en is helemaal gratis... Ik maak zelf gebruik van IR en dat werkt als een trein.

 

:-\

Link naar reactie
  • 0

Mijn inziens zou het kunnen werken als je je vooral richt op degenen die geen PC gebruiken of die nauwelijks een PC gebruiken of die het een te grote rompslomp vinden om hun mobieltjes met een PC te laten communiceren. Er zijn ook genoeg mobieltjes die geen modem of iets dergelijks hebben.

 

De gegevens moeten dan eventueel schriftelijk verstuurd kunnen worden (na het opvragen)

 

De vraag is of mensen zo'n database vertrouwen, en of het alweer niet teveel moeite is om zich bij zo'n dienst aan te melden.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Ik zat te denken aan zoiets als:

 

- sms "install + password" naar 1234

- je telefoonnummer is je username

- zodra je de install file hebt ontvangen (smsje) sla je deze op

- volgende keer als je een nummer opslaat zie je de opties "save" maar ook "save & backup"

- Save & backup stuurt automatisch een smsje met de gegevens naar 1234

- Als je alles kwijtraakt stuur je met je nieuwe telefoon een smsje naar 1234 met de tekst "restore + password", alle gegevens worden dan automatisch in je telefoontje geladen.

 

Ik denk echter wel dat vertrouwen erg belangrijk is en dat de doelgroep niet al te groot zal zijn. Rijke ondernemers zonder tijd/interesse voor syncing enz.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik denk echter wel dat vertrouwen erg belangrijk is en dat de doelgroep niet al te groot zal zijn. Rijke ondernemers zonder tijd/interesse voor syncing enz.

Die moeten dan nog wel net het besef hebben dat er zoiets bestaat als SMS. Syncing is in hun ogen iets wat eventueel een schip doet, of het is een metaal. Volgens mij moet het belachelijk gebruiksvriendelijk.

 

De doelgroep is denk ik boven de 25 en wellicht veel groter dan je denkt!

(aan de andere kant: hoe vaak wordt iemands mobiel gestolen, en waarschijnlijk zijn ze pas daarna geinteresseerd in dit soort sevices, net zoals jij het idee pas nu kreeg)

Afhankelijk van de kosten hoeven ze misschien niet eens erg rijk te zijn.

 

Het aantal digibeten is nog best hoog, vergeet dat niet! Een programma installeren/instellen om apparaten te synchroniseren is voor velen al een onhaalbare zaak.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

De doelgroep rijke ondernemers lijkt me nou juist een die allemaal wel zinken. Met allemaal een drukke agenda en belangrijke contacten. Die willen ze vast niet kwijtraken. Daarnaast zijn ze vast allemaal in bezit van een laptop met IR.

 

Maar wat mij wel weer een goed idee lijkt is om het te combineren met een telefoon verzekering. Die worden nu altijd aangeboden bij het afsluiten van een abonnement. Als je daarbij kan garanderen dat ze alle nummers op een print krijgen wanneer ze een nieuwe telefoon komen halen dan heb je wel een mooie service denk ik.

Link naar reactie
  • 0

hmm, leuke brainstorm :D

 

Of mensen zinken of niet lijkt me niet eens zo belangrijk. Ik zink ook wel wat maar kennelijk niet consistent genoeg want ik mis nogal wat nummertjes.

 

Als je alleen maar een sms hoeft te sturen, daarna op OK klikken bij het ontvangen smsje en vervolgens je nummers als normaal opslaat dan zou het simpel genoeg moeten zijn volgens mij.

 

Hetzelfde als 115 van Vodafone, je betaalt wat meer, maar je wordt door een persoon geholpen en doorverbonden. Nadat je doorverbonden bent ontvang je een smsje met het nummer.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

De doelgroep rijke ondernemers lijkt me nou juist een die allemaal wel zinken. Met allemaal een drukke agenda en belangrijke contacten.

 

daar durf ik best aan te twijfelen, zeker als ze al wat ouder zijn!

En zou zo'n service zo duur uitvallen dat alleen de rijke ondernemers de doelgroep is?

 

Een ondernemer met een hele leuke boterham?

 

Maar zo'n combinatie met een verzekering is natuurlijk ook niet gek.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Ik denk inderdaad dat de kosten wel te overzien zijn, misschien kan je het aan een abbonementsvorm hangen? Maar dan moeten de providers er natuurlijk wel eerst van overtuigd zijn.

 

Het lijkt me leuk om uit te zoeken hoe ongeloofelijk low budget je zoiets zou kunnen realiseren. Hoe moeilijk is het om een Nokia OS hackertje te vinden? Hoe werken die vage sms servers die nu zoveel gebruikt worden door phatnet en andere maffe (maar zeer winstgevende) TV programma's. De marketing van dit geintje doe je lowkey via het Internet.

 

Stel je betaald 50 eurocent per opgeslagen nummer voor 50 euro raak je honderd nummers nooit meer kwijt. De betaling is simpel want die gaat via je telefoonrekening (of die van de baas).

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik denk ook wel dat de doelgroep een stuk breder kan. Vooral de mensen waarvan hun telefoon het heeft begeven of gestolen is zullen geïnteresseerd zijn. Ik denk ook dat vooral zij een verzekering afsluiten.

 

Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat je niet alle nummers hoeft op te slaan, alleen die je belangrijk vindt. Maar mensen willen ook nog wel eens van mobiel/nummer veranderen waardoor het aantal mutaties weer toeneemt.

Het lijkt me leuk om uit te zoeken hoe ongeloofelijk low budget je zoiets zou kunnen realiseren.
misschien kan je eens kijken bij "oude bekenden" van je:

 

SAGA Software Company is primarily involved into developing mobile device software. Our gained experience enables us with producing software for a full-range “mobile” operating systems, namely:

- Windows CE 2.11/3.0;

- Windows CE .NET;

- Palm OS;

- Quallcom BREW 1.0-1.1;

- J2ME CDC/MDIP;

Link naar reactie
  • 0

LOL! You read my mind ;)

 

Maar SAGA software of niet, ik denk dat een trial versie voor nagenoeg niks gebouwd moet kunnen worden.

 

Een slimme install op je mobieltje (laten we alleen nokia's nemen om te testen) geeft je de mogelijkheid om te saven of te save&backuppen. Die laatste gebruik je dan inderdaad voor de belangrijke nummers.

 

Ik zal er morgen eens wat voor gaan rondsnuffelen. Ik zal hier vanuit mij een volledig open traject voor Higherlevel van maken. Op die manier hebben we er mogelijk nog een mooi reallife voorbeeld van een businessplan creatie bij.

 

Mensen die zin hebben om mee te doen zijn vanzelfsprekend van harte welkom.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Heb net even met KPN gebeld, zij sturen me wat informatie op over het opzetten van een dergelijke SMS dienst.

 

Ik ken geen server applicaties die sms verkeer kunnen afhandelen, maar wie weet verschaft het emailtje van KPN me wat meer informatie.

 

Mijn eerste stap in het businessplan is dus om te kijken of dit uitermate low-budget op te zetten is.

 

Ik zal nu ook even een programmeur/hacker gaan zoeken die het nokia OS kan aanpassen.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

ik blijf maar berichtjes achter mezelf aan plaatsen :p...

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

 

Ben er nu achter dat Nokia OS hoogst waarschijnlijk een Java OS is en dat ik bij KPN de app zou kunnen laten ontwikkelen of alleen de interface connectie tussen mobieltje en eigen server kan regelen.

 

Winst marges zien er goed uit, ik heb KPN om toestemming gevraagd om hun tarieven lijst hier te plaatsen, even afwachten of ze daar ok mee zijn.

 

Eerste grove opvatting lijkt mij dat applicatie creatie en opzet van de service (incl. abbo) voor een redelijk basis bedrag te realiseren moet zijn.

 

De abbo kosten zijn redelijk heavy dus er moet wel voldoende verkeer gegarandeerd kunnen worden. Ga nu eens kijken of ik uit kan vinden hoeveel mobiele nummers er opgeslagen worden op nokia mobieltjes in Nederland. Dit zodat ik een idee kan krijgen hoe groot de markt zou kunnen zijn.

 

(Jeroen, jij hebt toch ervaring met mobieltjes enzo? Heb jij misschien wat info voor me/ons/higherlevel ;))

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik heb niet direct ervaring met het bouwen van applicaties voor mobiele telefoons. Ik zou eigenlijk niet weten of met Java OS J2ME bedoeld wordt, zo ja dan is daar aardig makkelijk in te programmeren voor iemand met Java kennis (en die zijn er zat). Ik ben erg benieuwd naar de uitkomsten en volg je verhaal nauwgezet, en mocht ik aanvullende info hebben dan zal ik die hier plaatsen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben er achter dat je in princiepe ook in VB6 zou moeten kunnen programmeren, makkelijk zat dus om mensen te vinden lijkt me.

 

Ik heb nu al twee keer contact opgenomen met KPN met de vraag of ik hun prijslijstje hier op higherlevel mag gooien. Ik geef ze nog een daggie en dan ga ik naar vodafone ofzo ;)

 

Vanzelfsprekend ga ik alle providers en mogelijke contracten af maar ik wil gewoon met één provider een beeld scheppen.

 

Ben nog niet echt veel wijzer waar ik de getallen voor de hoeveelheid nummers die op mobbies opgeslagen worden ga achterhalen, maar we verzinnen wel iets :D

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nu al twee keer contact opgenomen met KPN met de vraag of ik hun prijslijstje hier op higherlevel mag gooien. Ik geef ze nog een daggie en dan ga ik naar vodafone ofzo ;)

 

Gewoon doen, ze kunnen je hooguit weer sommeren het eraf te halen, moeten ze maar snel reageren ;)

 

Ben nog niet echt veel wijzer waar ik de getallen voor de hoeveelheid nummers die op mobbies opgeslagen worden ga achterhalen, maar we verzinnen wel iets :D

 

Kijk, dan kan ik wel weer helpen:

 

Nokia 3330 - Intern telefoonboek van 100 namen

 

Nokia 6210 - Geheugen voor 500 namen en nrs. in toestel

 

Nokia 6250 - Geheugen voor 500 namen en nrs. in toestel

 

Nokia 8210 - Intern geheugen van 250 namen en nummers

 

Nokia 3310 - Niet kunnen vinden, zal vast wel iemand hier kunnen checken.

 

(Eventueel de Siemens C35i en S35i (beide 100), S45 (500), de Ericsson R320s en T20 (beide 99), de Motorola Talkabout 205 en de Timeport 250 (beide 100) en de i-Mode telefoon NEC n21i (550) bron).

Link naar reactie
  • 0

OK, grove berekening om te kijken wat het marktkapitaal zou kunnen zijn.

 

Uit het volgende rapport blijkt dat in juni 2002 12,3 miljoen mobieltjes in Nederland gebruikt werden.

 

Stel iedere gebruiker heeft 50 nummers. Dit is even natte vinger werk om te kijken of ik enthousiast zou worden.

 

50 * 12.300.000 = 615.000.000 nummers die opgeslagen worden.

 

Als er betaald zou worden voor ieder nummer dan zou de bruto sms opbrengst 615.000.000 * € 0,25 = € 153.750.000,- markt kapitaal :p

 

maareh, laten we er niet van uit gaan dat niet iedereen al zijn/haar nummers op zal slaan :D hehe

 

Even alle prepaid gebruikers uit de prognose weghalen:...

Hmm, ik moet betalen voor die vage poster in de eerder genoemde URL.. Daar heb ik geen zin in want dat past niet in mijn ultra low budget strategie.

 

brb.

 

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

JOY! Eindelijk een redelijk oud overzichtje gevonden waarmee ik mijn beeld wat kan verhelderen:

 

overzichtje op planet.nl

 

Hieruit blijkt dat het merendeel van de mobiele telefonie gebruikers pre-paid gebruiker is. Dat verknettert het eerste bedrag een beetje ;)

 

Even grof gezegd, 70% van de mobiele telefonie gebruikers is pre-paid mens. Dus:

 

12.300.000 * 0,30 = 3.690.000 postpaid gebruikers

50 * 3.690.000 = 184.500.000 opgeslagen nummers

184.500.000 * €0,25 = € 46.125.000 markt kapitaal

 

Ehm, dit is voor mij natte vinger werk dus als iemand vindt dat ik finaal de mist in aan het gaan ben, feel free to slap me on my fingers ;)

 

Nou zou ik nog meer informatie nodig hebben zoals: welke doelgroep ga ik me op richten, hoe is hun mobiel gebruik, wat is het verloop van deze mensen, etc. etc.

 

Maar als ik dit zo zie wil ik nog wel wat verder door spitten met algemene informatie... Ga ik morgen of overmorgen beginnen met de opzet van mijn bedrijfsplan.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet in hoeverre je plan puur hypothetisch is en gericht op het maken van een bedrijfsplan, of dat je wilt dat het ook inhoudelijk een goed kloppend plan moet zijn. In dat laatste geval heb ik wel wat vragen over je markt:

 

Waarom sluit je prepaid uit? Daar kun je ook geld aan verdienen. Je kunt namelijk ook kiezen voor Reverse Billing om je geld binnen te krijgen. Er zijn 8 consumenten tarieven lopend van € 0,25 tot en met € 1,10 te gebruiken voor het zogenaamde Reverse Billing. Het ontvangen van SMS berichten (dus bijvoorbeeld een bevestiging) wordt met de consument afgerekend via zijn of haar telefoonnota of prepaid-tegoed. Van elk tarief wordt een bepaald bedrag door de operator aan de klant uitgekeerd. Deze revenues vormen de inkomsten voor de klant.

 

Voor het instellen van een viercijferig nummer en de werking van Reverse Billing zou je ook eens op de website van een 'SMS outsourcing provider' (ik verzin die termen ook niet :)) kunnen kijken. Zij zitten tussen jouw dienst en de operators in. Een voorbeeld is Wireless Services (ik ken ze verder ook niet), maar er zijn er veel meer.

 

ff je url code aangepast

Link naar reactie
  • 0

Ik had het idee om allereerst op de markt van de yups te richten. De kans dat zij tot de pre-paid markt behoren is uiteraard behoorlijk klein.

 

Zou een prepaid gebruiker bereid zijn om zeg 25 eurocent per opgeslagen nummer te betalen?

 

Wat ik probeer te creeren is een reel plan, dit gaat bij altijd vooraf aan een heleboel vage getallen en algehele berekeningen.

 

Met deze berekening probeerde ik uit te zoeken of het plan interessant zou kunnen zijn voor alleen de postpaid markt.

 

Ik zal morgen proberen een structuurtje te plaatsen van stappen die ik nu wil gaan ondernemen.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

En dan nu de uitdaging:

 

Ik heb wat algemene informatie:

- Nokia is nog steeds de meest gebruikte mobiele telefoon

- Nokia is hoogst waarschijnlijk in Java of VB6 geprogrammeerd

- Er zijn 12,3miljoen mobiele telefoon gebruikers in Nederland

- +/- 70% is pre-paid gebruiker

- Ik heb nog geen soortgelijke oplossingen kunnen vinden

- KPN reageerd niet snel op aardige vragen over prijslijsten... Dus ik betaal maximaal 8 eurocent voor een smsje. Ik kan bij mijn klant van 0,25 tot 1,10 euro in rekening brengen

- Een hosting contract bij KPN kost ongeveer 2200 euro setup en 700 euro per maand (minimaal 1 jaar)

- Als je gebruik maakt van een shortcode dan doe je dit in samenwerking met een sleutelwoord. Je betaald voor de shortcode en de hoeveelheid sleutelwoorden.

 

Ik denk dat dit leuk genoeg is om er eens echt serieus naar te gaan kijken. Nu wil ik dit in een plan gaan gieten:

 

1. Wat wil ik bereiken? Hoe gaat het heten?

2. Hoe ga ik dit aan de man brengen? (appart strategisch marketing plan)

3. a. Wat voor kosten zitten er aan verbonden?

b. Wat voor opbrengsten denk ik te gaan behalen?

c. Liquiditeits prognose

5. Wat voor toekomst verwachting heb ik?

 

Ik denk dat ik het businessplan van businessbox.nl als basis wil gaan gebruiken.

 

Mijn structuur is misschien niet de beste, maar ik merk altijd dat ik mijn plan uitschrijf naarmate ik meer brainstorm over het idee.

 

Ik ben momenteel bezig met mijn NIMA-B opleiding en daar hebben we net een standaard voor een strategisch plan besproken. Ik denk dat ik dat als basis voor de marketing zal gebruiken.

 

Voor de liquiditeitsprognose ga ik zelf met Excel zitten klooien.

 

Hebben jullie ideeën hoe ik dingen anders aan zou moeten pakken? Ik voel dat ik nog redelijk wat dingen mis, maar als ik de genoemde dingen goed doe dan loop ik daar als het goed is vanzelf tegen aan.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.