• 0

Het vinden van de juiste positie in de markt

(aangepast)
Omschrijving van je concept:

 

Een filmproductie bedrijf dat een springplank voor talent is. 

Wij brengen financiering, productie en distributie onder één dak.
Hiermee willen wij loskomen aan het "hit" model van de klassieke filmstudio. 

 

Wanneer dit is gelukt geloven wij dat we minder de vraag "wordt dit een hit?" hoeven te stellen.

En in plaats daarvan naar de filmmaker kunnen kijken en zijn of haar toffe idee. 

 

 

Omschrijf wat je tot nu toe zelf gedaan hebt hiervoor:

De eerste film Human Nature geproduceerd.

Deze film is uniek gemaakt voor hikers en wandelaars. 

 

Deze film zelf gelanceerd en gedistribueerd. 

Dit ging hoofdzakelijk via een platform dat vergelijkbaar is met het Pathe-thuis platform.

Tevens gedraaid in een aantal bioscopen en filmfestivals. 

Wat is de uitdaging die je met je concept op wil lossen:

Wij creëren kansen voor filmmakers die de stap willen maken van korte film naar speelfilm.e

 

Dit gat is een hele moeilijke horde voor heel veel filmmakers.

Dat is soms terecht omdat een filmmaker nog niet goed genoeg is. 

Maar soms heeft het meer te maken met moeilijke toegankelijkheid van de plekken waar speelfilms gemaakt worden.

Of het missen van de juiste connecties.

 

Dit gat dichten wij als filmproductie bedrijf door een springplank voor talent te zijn. En filmmakers dus te helpen hun debuut te maken. 

 

Het mooie voor de kijker is dat sommige van de beste films het debuut waren van nu bekende filmmakers. 

Daar zijn Shawshank Redemption, en Reservoir Dogs voorbeelden van. 

Hoe is dit anders dan bestaande concepten:

Wij zijn nog opzoek naar onze positie in de markt.

 

Op dit moment denken we ons te kunnen onderscheiden met de soort films die de studio maakt, en die beschikbaar zijn op ons streaming platform. 

Alleen maar "debuut-films" ook wel. 

 

We twijfelen nog of al die films ook uit de koker moeten komen van onze eigen film studio.

Wat voor feedback hoop je te krijgen:

Ik hoop feedback te krijgen over onze positie in de markt. 

 

Op dit moment denken we ons te kunnen onderscheiden met de soort films die de studio maakt, en die beschikbaar zijn op ons streaming platform. 

Alleen maar "debut-films" ook wel. 

 

We twijfelen nog of al die films ook uit de koker moeten komen van onze eigen film studio.

 

Hoe kunnen wij ons het beste profielen? 

Als een streaming service dat "debuut films" aanbied

Of als een filmproductie bedrijf dat een springplank voor talent is (waarbij onze streaming service één van de distributiekanalen is). 

Of is er nog een andere positie die jullie zien?

 

aangepast door Tom Holsch
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)
1 uur geleden, Tom Holsch zei:
 

Of is er nog een andere positie die jullie zien?

 

 

Dit vergt wel heel specifieke kennis van de filmsector en nieuwe ontwikkelingen daarin, onder andere de opkomst van nieuwe streaming services (Netflix, HBO, Prime, Videoland, NPO Start) en platforms zoals TradeCast.

 

Het hit-model vergt een alles-of-niets aanpak, zeker bij films. Bij series daarentegen zie je dat er vaak een pilot wordt gemaakt. Dat lijkt me een veel kansrijker model voor aanstormend talent en ook beter schaalbaar voor streaming. Hoe je vervolgens het geheel gaat financieren zonder hits, wordt dan wel interessant.

 

De suggestie dat Orson Welles onbekend was voordat hij Citizen Kane maakte, lijkt me ook niet helemaal correct. Die had al naam gemaakt als radio- en theatermens.

 

Een streaming service voor starter-producties lijkt me kansloos, dan is een productieclub a la United Artists of een service-bedrijf zoals New Book Collective een ander idee. De laatste helpt ook zelf-producerende auteurs zoals Kluun, Tommy Wierenga en Paulien Cornelisse met span- en handdiensten.

 

New Cast Collective!

 

Verder heb ik geen flauw benul. :face-with-hand-over-mouth:

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Wat jij vraagt, is niet op basis van jouw bericht te beantwoorden. Dé markt voor jullie bestaat uit mensen die voor jullie propositie bereid zijn om in voldoende mate de portemonnee te trekken.

 

Daar moet je zelf onderzoek naar doen. Voor ons zijn jullie immers totaal onbekenden.

 

Hebben jullie jezelf al eens goed onder de loep genomen? Met 'denken ons te kunnen onderscheiden met...' als basis voor de onderzoeksvraag kun je dat gaan onderzoeken...

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hi Hans en Twabla,


Hartelijke dank voor jullie feedback! 


TwaBla waarom lijkt een streaming service voor starters je kansloos?

 

Hans van den Bergh: we hebben onderzoek gedaan, maar alleen vanuit de film. Dat vind ik ook de uitdaging. Want je zou kunnen zeggen dat elke film bijna weer een nieuw bedrijf is, met een eigen doelgroep/niche. En hier komt mijn vraag denk ik ook vandaan.

 

Op dit moment hebben we 1 film op een website, dat ziet er zo uit --> zie link in mijn handtekening onder dit bericht.

 

Kennen jullie frameworks/methodes die ik kan doorlopen om onze positionering aan de tand te voelen?


 

aangepast door Tom Holsch
Link naar reactie
  • 0
14 minuten geleden, Tom Holsch zei:

Kennen jullie frameworks/methodes die ik kan doorlopen om onze positionering aan de tand te voelen?

 

Die heb ik al gegeven:

 

19 uur geleden, Hans van den Bergh zei:

Dé markt voor jullie bestaat uit mensen die voor jullie propositie bereid zijn om in voldoende mate de portemonnee te trekken.

 

Dit is een hoofdvraag die je in heel veel aspecten voor onderzoeksvragen kunt opdelen (Wat kun/wil je bereiken, hoe zou dat te bereiken zijn en wat is er dan voor nodig?)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1
1 uur terug, Tom Holsch zei:

Kennen jullie frameworks/methodes die ik kan doorlopen om onze positionering aan de tand te voelen?

 

Een framework heb ik nog niet voorbij zien komen, wel een algemeen advies om vanuit de vraag te kijken. Zijn dat betalende consumenten, omroepen, sponsors, of bestaande streaming services die content zoeken?

 

21 uur geleden, Tom Holsch zei:

Hiermee willen wij loskomen aan het "hit" model van de klassieke filmstudio.

 

Dat wordt in het voorbijgaan even genoemd, maar er zitten allerlei veronderstellingen in. Maak eerst eens een echte analyse van het productie-ekosysteem, want wat je nou zegt klinkt als een aanname van een student. De realiteit is veel complexer en veelzijdiger.

 

Als je het bestaande eko-systeem (de aanbodzijde) goed kan beschrijven, wordt het makkelijker om te bepalen wat je wel en niet wil zijn. Dat is positioneren. Positie kiezen in het bestaande slagveld.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.