• 0

Auto van de zaak privé overnemen

Ik rijd een tweedehands hybride auto op de zaak (BV), en nu is de korting op de bijtelling verlopen (auto is 5 jaar oud). Nu loop ik leeg op de bijtelling en overweeg ik de auto privé over te nemen. Ik heb de dagwaarde van de auto echter niet privé op de plank liggen (mijn vrouw vindt de nieuwe badkamer ook belangrijk). Tegelijkertijd wil ik ook geen afstand doen van de auto. Wat is de best denkbare constructie om in dat geval de auto privé over te nemen? Ik heb al een hypotheek lopen via mijn BV en denk aan een extra zakelijke lening/soort afbetalingsregeling, maar tegelijkertijd vermoed ik dat er hier mensen zijn die daar betere ideeën over hebben. Dus: Wat is jullie advies? Dank alvast voor de reacties!   

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 1

Tja, om dat een beetje zinnig antwoorden, zijn er nogal wat variabelen die meespelen.

 

Bijvoorbeeld: om wat voor bedragen hebben we het hier? Hoeveel is de auto nog waard? Wat is de cataloguswaarde? Voor hoeveel staat de auto in de boeken? Hoeveel is er afgeschreven? Voor welke prijs wil de bv de auto verkopen aan de DGA? Moet de BV btw rekenen over die verkoop? (meestal wel). Hoeveel zijn de autokosten die de bv nu aftrekt van de winst? Hoeveel km wordt er puur zakelijk mee gereden? En hoeveel woon-werkverkeer? En hoeveel puur privé?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 4-10-2022 om 18:11, prinsrachid zei:

Tja, om dat een beetje zinnig antwoorden, zijn er nogal wat variabelen die meespelen.

 

Bijvoorbeeld: om wat voor bedragen hebben we het hier? Hoeveel is de auto nog waard? Wat is de cataloguswaarde? Voor hoeveel staat de auto in de boeken? Hoeveel is er afgeschreven? Voor welke prijs wil de bv de auto verkopen aan de DGA? Moet de BV btw rekenen over die verkoop? (meestal wel). Hoeveel zijn de autokosten die de bv nu aftrekt van de winst? Hoeveel km wordt er puur zakelijk mee gereden? En hoeveel woon-werkverkeer? En hoeveel puur privé?

Dank voor je reactie! De auto heeft nu een dagwaarde van 40K, de cataloguswaarde is 96K, de auto staat voor 39K in de boeken met een totale afschrijving van 9K. Ik wil de auto uiteraard zo goedkoop mogelijk verkopen aan de DGA en ja: de BV moet btw rekenen. Er wordt verder nauwelijks prive en ook nauwelijks zakelijk met de auto gereden, maar wel meer prive dan zakelijk.   

Link naar reactie
  • 1

Er is niet echt een'goedkope' route. Tussen jezelf en je BV dien je gewoon zakelijk te handelen. Dus verkoop aan privé gaat tegen waarde economisch verkeer. Mogelijk zit daar nog wat ruimte, maar het ligt hier voor de hand dat je de auto voor 40k plus BTW verkoopt aan privé.

 

Als dat geld er niet is, dan kun je het lenen van de BV. Ik hier weer op zakelijke condities. Of anders dividend uitkeren; schuldenvrij maar wel belasting in box 2 betalen.

 

Groet 

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Op 6-12-2022 om 09:11, Joost Rietveld zei:

Er is niet echt een'goedkope' route. Tussen jezelf en je BV dien je gewoon zakelijk te handelen. Dus verkoop aan privé gaat tegen waarde economisch verkeer. Mogelijk zit daar nog wat ruimte, maar het ligt hier voor de hand dat je de auto voor 40k plus BTW verkoopt aan privé.

 

Als dat geld er niet is, dan kun je het lenen van de BV. Ik hier weer op zakelijke condities. Of anders dividend uitkeren; schuldenvrij maar wel belasting in box 2 betalen.

 

Groet 

Joost


Beste Joost, 

 

hieronder een uitspraak van de rechtbank en een uitleg. Hoe kijk je er nu tegenaan?

 

Rechtbank & Uitleg

 

Nu ben ik al een tijdje aan het rondneuzen voor een nieuwe auto. Mij is is nu tweemaal advies gegeven om een nieuwe auto op de zaak te kopen en vervolgens na een jaar ofzo prive over te nemen tegen 10% van de waarde en de rest uit te dividenden. Ik vind dit nog even tricky

Link naar reactie
  • 0
19 uur geleden, Nimbus zei:

Mij is is nu tweemaal advies gegeven om een nieuwe auto op de zaak te kopen en vervolgens na een jaar ofzo prive over te nemen tegen 10% van de waarde

Hoe wil je een waardedaling van 90% in één jaar op een nieuwe auto onderbouwen aan de belastinginspecteur? Wie gaf dat advies, de autoverkoper?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

Hoe wil je een waardedaling van 90% in één jaar op een nieuwe auto onderbouwen aan de belastinginspecteur? Wie gaf dat advies, de autoverkoper?

Het verschil tussen marktwaarde en koopwaarde wordt als dividend uitgekeerd, waarbij rekening gehouden moet worden dat de BV dividendbelasting aan de Belastingdienst moet inhouden en afdragen. In privé ben je het dividend ben je in privé inkomstenbelasting verschuldigd, dus helemaal gratis is de transactie niet.  Daar komt bij dat de Belastingdienst het standpunt zal innemen dat bij het uitdividenden van de auto btw verschuldigd is over dividenduitkering.

 

zie ook: https://hertoghsadvocaten.nl/wp-content/uploads/2021/08/BTW-bulletin-2013-117-een-auto-als-dividenduitkering-Vos.pdf

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
Op 17-9-2023 om 08:22, Cosara zei:

Het verschil tussen marktwaarde en koopwaarde wordt als dividend uitgekeerd

Dank voor je uitleg! Mijn citaat was incompleet, omdat ik het verband niet begreep, maar nu wel. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste allemaal,

 

Ik heb een geval wat hier op lijkt, met het verschil dat de auto die ik vanuit de BV aan mijzelf als DGA wil overdragen een marge auto betreft waarover dus geen BTW gerekend hoeft te worden. Als we de BTW buiten beschouwing laten is het verkopen tegen een 10% factuurwaarde en de overige 90% van de marktwaarde uitdividenden toch aantrekkelijk omdat over de 90% geen VPB betaald hoeft te worden. Wel natuurlijk dividend en Box-2 belastingen, maar dat moet toch ook als ik het benodigde bedrag eerst uitkeer als dividend en vervolgens weer overmaak als aankoopsom. 

Redeneer ik verkeerd of is uitdividenden in natura altijd goedkoper (en toegestaan?).

 

Dank alvast voor reacties,

 

Dave

aangepast door davesov
Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, davesov zei:

Redeneer ik verkeerd (...)

 

Ja. Want je moet wél de auto met BTW verkopen. Of het aan 'jezelf' (als DGA) is of aan iemand anders, maakt geen verschil.

 

Het is namelijk niet zo dat "de auto" een 'marge-auto' is. Dat geldt alleen voor handelaren die een 2e hands auto inkopen van een particulier om vervolgens te verhandelen. Dus niet 'geplakt' aan de auto zelf, maar afhankelijk van de situatie.

En het geldt sowieso niet bij verkoop van bedrijfsmiddelen (zoals in dit geval dus).

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

 

Ja. Want je moet wél de auto met BTW verkopen. Of het aan 'jezelf' (als DGA) is of aan iemand anders, maakt geen verschil.

 

Het is namelijk niet zo dat "de auto" een 'marge-auto' is. Dat geldt alleen voor handelaren die een 2e hands auto inkopen van een particulier om vervolgens te verhandelen. Dus niet 'geplakt' aan de auto zelf, maar afhankelijk van de situatie.

En het geldt sowieso niet bij verkoop van bedrijfsmiddelen (zoals in dit geval dus).

 

 

Dat had ik verkeerd voor de bril. Ik zie wel wat discussies (Jongbloed, kan geen link posten), maar dat lijkt gezocht.

Link naar reactie
  • 0
12 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Dat hoeft toch bij een normale transactie tegen marktwaarde toch ook niet?!

De waarde van de factuur wordt toch opgeteld bij de omzet en verhoogt daarmee de winst

waarover vpb moet worden afgedragen?

Link naar reactie
  • 0
Op 10-4-2024 om 20:21, Joost Rietveld zei:

Alleen voor de BTW. Als ik een auto op de balans heb staan met een boekwaarde van 20.000 en ik verkoop die voor 20.000 dan is mijn boekwinst nul. Betaal ik er dus ook geen VPB over

Maar je verkoopt hem nu (factuur) tegen zeg 10% €2000. De rest (€18000 ) als dividend.

Zoiets:

Omzet.    2000

@bedrijfsmiddelen 2000

 

Dividenduitkering 18000

@bedrijfsmiddelen 18000

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je beschrijft precies mijn punt, zie jouw twee boekingen:

 

36 minuten geleden, davesov zei:

@bedrijfsmiddelen 2000

@bedrijfsmiddelen 18000

 

Je boekt hier 20k af op de balanswaarde, dus nul winst. 

 

Wel moet je over 20k btw afdragen

 

Ik denk dat ik je punt wel snap: over die 18k dividend in natura is al wel 19% VPB betaald. Maar dat komt niet door de auto, maar doordat het gewoon een uitdeling van winst is.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    15 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.