• 0

Inbreuk op mijn handelsnaam door een buitenlandse onderneming

Ik gebruik al enkele jaren mijn handelsnaam (KvK geregistreerd in 2017). Ik geef online trainingen. Ik kwam eergisteren achter dat een jaar geleden een onderneming met dezelfde handelsnaam (+ dezelfdehandelsnaam.ca) in Canada geregistreerd is. 

Ik bied online trainingen wereldwijd aan. De Canadese onderneming doet het ook. Zelfs ook in Nederland! Wij zitten in 'dezelfde (online) vijver' te vissen. Ik kwam erachter dat zij ook reclame in Nederland en België maken. Zelfs in mijn eigen Facebook groep hebben zij reclame met mijn handelsnaam gepost! 
(Hoe)Kan ik gebruik van mijn handelsnaam verbieden?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt uit (laten) zoeken of jij eerder actief (registratie zegt niet zoveel, actief is hier het toverwoord) was dan zij; als dat inderdaad zo is, kun je ze aan (laten) schrijven in overleg met een terzake deskundige jurist, ook om te beoordelen of en hoe het haalbaar is hier actie tegen te ondernemen. 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, Piska zei:

(Hoe)Kan ik gebruik van mijn handelsnaam verbieden?

 

Daarvoor zul je naar de rechter moeten stappen, en dan is hulp van een deskundige jurist wel aan te raden. Ook de dreiging van een rechtsgang kan afdoende zijn. Jouw kansen zijn afhankelijk van enkele vragen:

 

  • hoe lang ben jij al actief onder deze handelsnaam en sinds wanneer ook met Engels-/Frans-talig aanbod gericht op hun thuismarkt?
  • hoe lang zijn zij al actief onder deze handelsnaam?

 

Als zij kabaal maken in jouw Facebookgroep heb je wel reden om op te treden. :nerd-face: Dan valt ook een schadeclaim te overwegen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Ik zie nog niet direct in hoe je ze buiten NL iets kunt maken op basis van een NL handelsnaam.

 

In NL... ja misschien.

 

Maar ik zou voorzichtig zijn. Ik kan me voorstellen dat als jij ze in NL aanpakt, dat zij je in andere landen (die voor jou misschien belangrijker zijn dan NL voor hen is) gaan aanpakken.

 

Goed laten adviseren, want zeker vanwege het internationale aspect zou het zomaar een can of worms kunnen zijn die je open maakt. Veel hangt natuurlijk ook af van de bedragen die ermee gemoeid zijn.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
Op 11-10-2022 om 13:15, Piska zei:

(Hoe)Kan ik gebruik van mijn handelsnaam verbieden?

 

In hoeverre is die vraag voor jou nu beantwoord?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1
4 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

 

In hoeverre is die vraag voor jou nu beantwoord?

Een handelsnaam is geen merk. Ik vraag mij nog steeds af of mijn handelsnaam bescherming in het buitenland geniet en/of ik per land zal zelf moeten "bewijzen" (hoe? ik werk online) dat ik in die landen (eerder) actief ben (was). 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

De bescherming die je hebt met een handelsnaam is beperkt in vergelijking met die van een geregistreerde merknaam. Ik kan bij IusMentis ook niks vinden over de vraag of handelsnaamrecht ook in Canada geldt. Misschien dat iemand daar iets over kan vertellen.

 

Nu ze echter jouw klanten komen wegkapen in je eigen Facebook groep, heb je wel bewijs dat ze kwaadaardig (of niet zo snugger zijn).

 

Er is geen politie waar je aangifte kan doen. Je zal zelf een advocaat moeten inhuren die blafbrieven stuurt en uiteindelijk een zaak aanhangig maakt. Heb je daar geld en tijd voor?

 

3 minuten geleden, Piska zei:

Ik vraag mij nog steeds af of mijn handelsnaam bescherming in het buitenland geniet en/of ik per land zal zelf moeten "bewijzen" (hoe? ik werk online) dat ik in die landen (eerder) actief ben (was). 

 

Precies daarom! :smiling-face-with-sunglasses:

aangepast door Hans van den Bergh
Suggestieve tekst verwijderd

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, Piska zei:

Een handelsnaam is geen merk.

 

Leg eens uit...? Onder de handelsnaam AH wordt pindakaas van het merk Calvé verkocht, maar ook van het huismerk AH... Zouden die merken het over hun kant laten gaan als een ander dat kopieerde?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1
2 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

 

Leg eens uit...? Onder de handelsnaam AH wordt pindakaas van het merk Calvé verkocht, maar ook van het huismerk AH... Zouden die merken het over hun kant laten gaan als een ander dat kopieerde?

Ik bedoelde dit: Een merk  is goed beschermd. Een merk biedt je namelijk een monopolie op een naam. Bron hier 

 

Een handelsnaam niet. Dezelfde handelsnaam kan gebruikt woorden wanneer ze of 1. in verschillende markten/producten/diensten of 2. op verschillende locaties zitten.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Piska zei:

Ik bedoelde dit: Een merk  is goed beschermd. Een merk biedt je namelijk een monopolie op een naam. Bron hier 

 

Een handelsnaam niet. Dezelfde handelsnaam kan gebruikt woorden wanneer ze of 1. in verschillende markten/producten/diensten of 2. op verschillende locaties zitten.

 

Helder, maar ook precies waar ik op doel: men verschijnt met dezelfde propositie in jouw social media. De discussie kan dus zijn of zij dan op dezelfde - zij het virtuele - locatie als jij bezig bent.

 

Een uit de lucht gegrepen voorbeeld: Dat er, ik noem maar wat, in Sneek een kroeg kan staan die Café Hof van Holland heet, maar ook één in Maastricht, is mogelijk omdat het dan duidelijk om een andere locatie en andere markt gaat. 

 

Een goede, terzake kundige jurist zou er eens naar moeten kijken, maar dat is al geopperd.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)
1 uur terug, Hans van den Bergh zei:

Een uit de lucht gegrepen voorbeeld: Dat er, ik noem maar wat, in Sneek een kroeg kan staan die Café Hof van Holland heet, maar ook één in Maastricht, is mogelijk omdat het dan duidelijk om een andere locatie en andere markt gaat. 

 

Als je nou de link naar de uitleg over handelsnamen eens volgt, dan zie je dat het regionale aspect op internet ook besproken wordt op IusMentis. Daar wordt ook duidelijk gemaakt dat een handelsnaam geen merknaam is, en dat dus een voorbeeld met pindakaas alleen maar verwarring veroorzaakt.

 

Wat dit topic extra interessant maakt is dat iedereen vanuit zijn achterkamer een online dienst kan aanbieden en dan qua handelsnaam in het domein van een concurrent ver weg kan belanden. De vragen die dat oproept zijn niet 1-2-3 te beantwoorden met wat Google-kennis. Vandaar dat Kuifje (die een expert is) ook spreekt over een can of wurms.

 

Regio_Internet.png

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Voor octrooien ben ik een expert.

 

Voor andere intellectuele eigendom aspecten heb ik meer dan gemiddelde kennis en interesse, maar ik zou mezelf geen expert noemen.

 

Wat ik wel weet, en wat veel mensen zich niet voldoende realiseren, zijn drie dingen:

 

1) In principe mag alles, tenzij er een wet is die zegt dat het niet mag, en die wet moet meestal nauw geinterpreteerd worden. Dus je moet al echt duidelijk een wettelijk-gegeven recht hebben om die ander te verbieden. Dat het tegen je gevoel van eerlijkheid ingaat is niet voldoende.

 

2) De wet die je bepaalde rechten geeft, is (vrijwel altijd) een nationale wet. Jouw rechten strekken zich dus niet zomaar uit tot het buitenland. Met buitenlandse aspecten, zelfs al is het intra-EU, wordt het een heel stuk complexer. Dat iets in NL niet mag, betekent niet dat hetzelfde in Belgie of Duitsland niet mag. Niet perse omdat de wet zoveel anders is, maar omdat je eigen poten om op te staan veel dunner zijn.

 

3) Veel vragen die voorbij komen zijn sowieso grijs gebied. Dat betekent dus dat je nooit zeker bent van een uitkomst, zelfs al leg je een ter zake kundige jurist alle details uit en factureert hij tienduizenden euros's.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0

Je zou ook eens kunnen kijken hoe ze in Canada onderscheid maken tussen trademarks en corporate names. 

 

Quote

A word name can include letters, symbols and numbers. It has to be distinctive and must not cause confusion with other names or trademarks. The name also cannot include prohibited terms. Corporations Canada reviews all proposed corporate word names to ensure they comply. For more information, see Obtaining a word name.

 

Er is in Canada bij de overheid een procedure om bezwaar te maken tegen een bestaande handelsnaam die verwarring veroorzaakt in Canada.

 

Lees dat verhaal eens goed door en schat je kansen in. :winking-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Vijf oceanen of zeven wereldzeeën en dan in elkaars viswater?

 

Misschien kunnen jullie dan beter fuseren tot één wereldrederij!

 

Ben jij de houder van de .com? En primair Engelstalige aanbieder?

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, Gast zei:

Vijf oceanen of zeven wereldzeeën en dan in elkaars viswater?

 

Je hebt wel een punt, in zoverre dat concurrentie meer is dan alleen op naam. Er zijn talloze andere manieren om je van mededingers te onderscheiden. En goede mededingers stuwen de kwaliteit op!

 

Met andere woorden: staar je niet blind op die ene naamgenoot. :partying-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Ik heb juridisch advies gekregen:

 

U geeft aan dat u in Nederland de handelsnaam ‘’ heeft geregistreerd bij de Kamer van Koophandel. U kwam er recent achter dat er nog een onderneming is die dezelfde handelsnaam in 2021 in Canada heeft geregistreerd.

 

De bijlage waarnaar u refereert trof ik helaas niet aan bij uw e-mail, maar dat kan wellicht komen door het doorsturen daarvan. Ik ga ervan uit dat hetgeen u daarin aangeeft juist is en de onderneming uit Canada zich dus ook richt op klanten buiten Canada, meer specifiek ook in Nederland.

 

De bescherming van de Nederlandse Handelsnaamwet beperkt zich tot het Nederlandse grondgebied. Ik kan u dus uitsluitend over de bescherming in Nederland informeren. 

 

Op grond van artikel 5 van de Handelsnaamwet is het kortgezegd verboden om een handelsnaam te voeren die voor verwarring kan zorgen met een oudere handelsnaam. Het is dus allereerst van belang vast te stellen of u de naam eerder voerde dan de andere partij. U geeft aan dat u de handelsnaam in 2018 registreerde en de andere partij in 2021. Het ziet er dus op basis van deze informatie naar uit dat u de naam eerder voerde.

Vervolgens is het de vraag of er bij het publiek verwarring tussen de ondernemingen te duchten is, omdat de handelsnamen slechts in geringe mate afwijken. Van verwarring is niet alleen sprake wanneer deze daadwerkelijk is gebleken, maar ook wanneer enkel te verwachten is dat deze verwarring kan ontstaan. Voor de beoordeling of er sprake is van verwarringsgevaar zijn meerdere factoren van belang. Een aantal van deze factoren zal ik hieronder verder toelichten.

 

De mate van afwijking

Het verbod strekt niet alleen tot gebruik van identieke handelsnamen, maar ook tot handelsnamen die slechts in geringe mate afwijken. De mate van afwijking is echter wel één van de factoren die in aanmerking wordt genomen bij de bepaling of sprake is van verwarring. Hoe groter de afwijking, hoe minder snel er sprake zal zijn van verwarring. Van verwarring is in ieder geval sprake wanneer men bestelt bij onderneming A terwijl men bij onderneming B had willen bestellen.

 

Aard van de onderneming

In dit geval zijn beide ondernemingen bedrijven die zich bezighouden met (online) cursussen.De aard van de ondernemingen zijn dus identiek. Dat is een argument om verwarringsgevaar aanwezig te achten.

 

Plaats van vestiging

Met de plaats van vestiging wordt niet alleen de plaats waar de onderneming is gevestigd bedoeld, maar ook het gebied waarin de onderneming actief is.

Uw bedrijf is gevestigd in Nederland.  U biedt in Nederland, maar ook wereldwijd online cursussen aan.

Het bedrijf in Canada geeft aan enkel in Canada te opereren.

U heeft aangegeven dat hetgeen wordt aangegeven door het bedrijf in Canada niet klopt. U heeft bewijs van advertenties ook in Nederland. Als het bedrijf in Canada ook online cursussen aanbiedt, dan kan het natuurlijk dat klanten dit afnemen die niet enkel in Canada wonen. Vooral door online te adverteren, kan het Canadese bedrijf ook gemakkelijk klanten in Nederland treffen.

 

Publiek

Leveren beide ondernemingen producten of diensten aan een ander publiek, dan is er minder snel sprake van verwarring. Het verschil in publiek kan geografisch zijn, maar ook het soort doelgroep kan verschillen. Er lijkt geen verschil te zijn in het publiek dat benaderd wordt. Het gaat om eenieder die een cursus wenst te volgen.

 

Gelet op bovenstaande factoren, is de beoordeling van verwarringsgevaar altijd een afweging van de omstandigheden, waardoor een scheidslijn soms moeilijk te trekken is.

 

Er is mijns inziens wel verwarringsgevaar aanwezig in deze kwestie op het moment dat het Canadese bedrijf ook in Nederland actief is of adverteert. De mogelijke verwarring richt zich dus op het afnemen van een cursus bij het ‘verkeerde’ bedrijf.

 

Wanneer er op landelijk niveau reclame wordt gemaakt, bijvoorbeeld via internet, kan verwarringsgevaar eerder worden verondersteld. Ook als beide partijen ver van elkaar gevestigd zijn. Beide ondernemingen zijn zichtbaar zijn op internet en richten zich niet per definitie tot een andere doelgroep.

 

U kunt overwegen om het Canadese bedrijf aan te schrijven omtrent dit verwarringsgevaar. Hiermee kunt u proberen de kwestie onderling op te lossen. Indien de andere partij geen gehoor geeft aan uw verzoek, dan kunt u het handelsnaamrecht op verschillende manieren handhaven in een gerechtelijke procedure. Ik raad u aan eerst in gesprek te gaan. U bespaart uzelf dan wellicht een gerechtelijke procedure. Mocht u juridische bijstand nodig hebben in uw communicatie richting het Canadese bedrijf, dan hoor ik dat graag.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.