• 0

Eenmanszaak naar VOF met kinderen

Goedemorgen,

Ik heb al ruim 15 jaar een eenmanszaak (webshop). Mijn kinderen (18 en 19) hebben afgelopen jaar meegedraaid en dit is van beide kanten goed bevallen. Het idee is nu om samen een VOF te starten. Ik kom veel informatie tegen op HL waar ik veel aan heb. Maar ik lees ook dat het nogal complex kan worden met inbreng van een eenmanszaak (stakingswinst) ed. Nu draait de webshop volledig vanuit huis en hebben wij geen pand, bedrijfsauto en dergelijke. Er is sprake van weinig activa en eigen vermogen van de eenmanszaak. Er is enkel een graveermachine die ingebracht wordt (aanschaf € 20.000) waar al 3 jaar op afgeschreven is en een voorraad van gemiddeld € 500 aan producten. Dus het lijkt niet heel spannend. Maar ik wil graag wel alles volgens de regels doen. Een aanvraag voor een afspraak bij een deskundige is reeds gedaan evenals een afspraak bij de KVK, maar dit zal pas in november zijn en ik wil mij er zelf graag al in verdiepen.

Verder kwam ik tegen dat de fiscus voor de vorming van een VOF een fiscale terugwerkende kracht van 9 maanden goed keurt. Dat zou dan betekenen dat wij al een gedeelte van dit jaar voor het fiscale gedeelte als VOF gezien zouden kunnen worden.

Graag zou ik reacties krijgen waar op gelet moet worden in dit hele traject. De bedoeling is dat wij vanaf nu de werkzaamheden met zijn drieën gaan doen. De verwachting is dat we allemaal ongeveer evenveel tijd ermee kwijt zullen zijn en de winst dan ook door 3 gedeeld zal worden.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/73907-eenmanszaak-naar-vof-met-kinderen/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 1

Dag Pascal

Als pointers voor je afspraak met een deskundige:

- bij de inbreng van een eenmanszaak in een VOF is ook goodwill een onderdeel van je stakingswinst. Een voorbehoud op stille reserves is gebruikelijk om de heffing over goodwill nu niet te hoeven betalen. Dit dient in de VOF-akte opgenomen en berekend te zijn. Als jij in de toekomst uit de VOF stapt, ontvang je het bedrag aan goodwill alsnog en reken je t.z.t. af.

- VOF-akte opstellen. Ook al is het familie. Of beter nog, juist omdat het familie is!

- die terugwerkende kracht naar 1-1-2022 kan alleen als er een getekende VOF-overeenkomst is van voor 1 oktober. Gezien het nu 13 oktober is, werkt het dus hooguit nog terug naar 13 januari. Bovendien mag de terugwerkende kracht niet zien op incidenteel fiscaal voordeel. Het moet dus ook al blijken te gaan om een samenwerking tussen jullie.

Succes

Joost  

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar