• 0

Huren ruimte in bedrijfspand verplicht om GBLT kosten te betalen?

Ik huur inmiddels al 5 jaar een ruimte in een bedrijfspand. Vorige week presenteerde de verhuurder een rekening van GBLT kosten (afvalstofheffing e.d.) van de afgelopen 4 jaar. Met verzoek tot betalen.  

 

Het verbaasde me enigszins, ik vind hier niets over terug in mijn huurcontract. 

 

Ben ik genoodzaakt te betalen? 

 

Ik heb inmiddels de overheid en Juridisch loket geraadpleegd. Beide partijen kunnen mij geen eenduidig antwoord geven hierop. 

 

Wellicht heeft iemand ervaring, kennis over deze zaken en kan dit delen? 

 

Hartelijk dank. Mvg, Jetske 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL 

 

Kan het zijn dat het hier gaat om het gebruikers(huurders-)deel van de heffing die door verhuurder al aan de gemeente is betaald?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, jetskevannuland zei:

Dag Hans, dank.  Dat klopt het gaat om een gebruikersdeel. Overige medehuurder hebben ook een rekening ontvangen. Wel hebben wij verschillende contracten. In de contracten na 2019 staat wel een tekst die verwijst naar het betalen van deze kosten. In de contracten voor 2019 staat geen tekst opgenomen. 

 

De regie ligt vaak bij de gemeente, die liep waarschijnlijk 4 jaar achter met heffingen incasseren. Is mij ook weleens overkomen....

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, Derek-Jan zei:

 

Is er niet ergens een wetsartikel dat zegt dat je iets binnen een x-termijn moet factureren?

 

Dat weet ik zo niet, maar ik heb ook weleens van 3 jaar (2019, 2020 en 2021) heffingen in één keer in 2021 ontvangen. Was gewoon een tijdje niet geïnd en moest toen maar in een jaar allemaal gebeuren. (Midden in Covid lockdown)

 

Mocht het wel in 10 termijnen doen...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Hans van den Bergh zei:

 

Dat weet ik zo niet, maar ik heb ook weleens van 3 jaar (2019, 2020 en 2021) heffingen in één keer in 2021 ontvangen. Was gewoon een tijdje niet geïnd een moest toen maar gebeuren. 

 

Mocht het wel in 10 termijnen doen...

 

Ik zocht het even op : https://ondernemersplein.kvk.nl/facturen-maken-en-versturen/#:~:text=U moet uw factuur uiterlijk,de betalingstermijn de factuur betalen.

 

Quote

U moet uw factuur uiterlijk sturen op de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin u heeft geleverd. Daarna moet uw klant binnen de betalingstermijn de factuur betalen.

 

Als de overheid dit verplicht stelt aan ondernemers mag je dit van de overheid zelf toch ook verwachten? Ik vind het in ieder geval not done om zonder aankondiging met een vordering te komen van 4 jaar.

 

En als in dit geval blijkt dat de schuld bij de verhuurder ligt zou ik daar ook niet direct mee akkoord gaan.

Link naar reactie
  • 0
48 minuten geleden, Derek-Jan zei:

Is er niet ergens een wetsartikel dat zegt dat je iets binnen een x-termijn moet factureren?

 

Dat artikel gaat over de afrekening van servicekosten

maar gemeentebelastingen vallen daar niet onder, ook al omdat de verhuurder geen invloed heeft op wanneer die aanslagen komen en vaak ook  niet bij wie. Sommige gemeenten kiezen ervoor gebruikersheffingen ook bij de eigenaar op te leggen. Andere gemeenten sturen wel de aanslag naar de huurder als bekend is wie dat is.

 

(GBTL is de uitvoeringsorganisatie voor gemeentebelastingen en waterschapsbelasting voor Zwolle en omliggende gemeenten)

Link naar reactie
  • 0
43 minuten geleden, Derek-Jan zei:

 

Ik zocht het even op : https://ondernemersplein.kvk.nl/facturen-maken-en-versturen/#:~:text=U moet uw factuur uiterlijk,de betalingstermijn de factuur betalen.

 

 

Als de overheid dit verplicht stelt aan ondernemers mag je dit van de overheid zelf toch ook verwachten? Ik vind het in ieder geval not done om zonder aankondiging met een vordering te komen van 4 jaar.

 

En als in dit geval blijkt dat de schuld bij de verhuurder ligt zou ik daar ook niet direct mee akkoord gaan.

 

Misschien kan jetskevannuland daar nog op reageren hoe dit precies gegaan is. Traagheid verhuurder of traagheid belastinginning? (Want volgens mij zijn die heffingen belastingen)

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reacties! Het gaat om de onroerende zaak belasting niet- wonen van het GBLT (Gemeente en Waterschapsbelastingen). De facturen van de GBLT met de aanslagen voor 2019, 2020,2021, 2022 (verzonden aan de verhuurder) dateren van 31 december 2021. Deze zijn als bijlagen samen met de factuur aan de huurder verzonden, zonder verdere toelichting. 

Link naar reactie
  • 0

Ik vermoed dat de verhuurder deze aanslagen (niet facturen) dan inmiddels betaald heeft of ze in termijnen betaalt.

 

Je zou nog wel even kunnen vragen om de originele aanslagen van jouw gebruikersdeel te kunnen narekenen en te kopiëren om dat als bewijsstuk voor jouw boekhouding te laten dienen.

 

Ook zou je kunnen informeren waarom er 10 maanden tussen zijn ontvangst en de verstuurde rekening zit. Wellicht is een regeling bespreekbaar voor termijnbetalingen, als je dat nodig vindt?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hoe ga je als zakelijk huurder of gebruiker na of het juiste aandeel aangerekend wordt?

 

Is er expliciet geen sprake van incl./all-in verhuur?

 

jetskevannuland, heb jij nog een 'oud' contract? Dan zou ik persoonlijk wel willen toetsen of dit nog verschil maakt...


Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.