• 0

Merkregistratie en boekhoudkundige verwerking

Ik moest weer eens een aantal merkregistraties vernieuwen (eens in de tien jaar), maar ik liep toen gek genoeg tegen de vraag aan hoe ik die kosten juist verwerk. 

De vorige keer (dus 10 jaar geleden) heb ik die merkregistratiekosten volgens mij gewoon direct in de kosten geboekt (Voorzichtigheidsprincipe). Maar toen ik de facturen deze keer onder ogen kreeg, had ik eigenlijk het idee dat ik het misschien beter als immateriële activum op de balans zet, die ik dan over een periode van 120 maanden in de kosten laat vallen (Matchingsprincipe).

 

Wat is de juiste manier? Of is het simpelweg een kwestie van 'smaak'?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Het was niet zo zeer ingegeven door cherry picking, want het uitsmeren van de kosten zorgt immers alleen maar voor het uitstellen van kosten (dus duurder). Maar ik merk dat ik persoonlijk nu eerder neig naar het altijd laten vallen van de kosten in de periode waar het betrekking op heeft in plaats van het direct nemen van de kosten, simpelweg om een iets minder grillig winstbeeld te krijgen.

 

Maar aangezien ik het de vorige keer ook direct in de kosten heb laten vallen, zal ik dat deze keer dan ook doen. Bedankt!

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1

Als merkregistratie/verlenging een 'defensieve' actie is voor een zelfstandige/adviseur zou ik dit opnieuw als eenmalige kosten nemen. Voor een grote klant met merkenporfolio en grote omzetbelangen ligt dit mogelijk anders.

 

Met vriendelijke groet,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 2
Op 20-10-2022 om 14:47, prinsrachid zei:

Wat is de juiste manier?

 

"Juist" is een rekbaar begrip natuurlijk, maar persoonlijk zou ik het (uiteraard afhankelijk over welke bedragen je hier praat - en ook in verhouding tot je eigen business - dus of het om 'peanuts' gaat in verhouding of niet...) toch anders doen:

 

Ik zou de kosten 'uitsmeren' (dus als overlopende activa behandelen) over de betrokken jaren - als het significante bedragen zijn dan wel te verstaan - want je wordt tenslotte geacht om "transitorische activa" (zoals vooruitbetalingen e.d.) niet ineens ten laste van je resultaat te brengen zonder te kijken naar de periode waarop de uitgaven betrekking hebben.

 

En je kan altijd een andere stelsel  invoeren, als daar aanleiding voor is.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

"Juist" is een rekbaar begrip natuurlijk, maar persoonlijk zou ik het (uiteraard afhankelijk over welke bedragen je hier praat - en ook in verhouding tot je eigen business - dus of het om 'peanuts' gaat in verhouding of niet...) toch anders doen

 

Ja, op zich helemaal eens. En ik snap je redenering, want die was exact de reden dat ik in tweestrijd stond. En omdat ik net als jij tegenwoordig iets meer geneigd ben om dingen uit te smeren over de relevante periode.

 

Overigens had ik nog een aantal boekhouders gesproken, maar die gaven net als Joost aan om het gewoon op de eerder gekozen manier te doen. Dus eens voorzichtigheidsprincipe, volgende keer ook voorzichtigheidsprincipe. Er zijn dan ook niet echt veranderde omstandigheden, anders dan een veranderde persoonlijke voorkeur.

 

Het gaat om iets meer dan 3000 euro over 10 jaar, dus iets van 25 euro in de maand. 

 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.