• 0

Aftrekbaarheid reis- en verblijfkosten - max 1500?

Ik werk sinds kort als freelance consultant. Buitendienst dus, en ik kwam zojuist iets tegen over een maximumbedrag van 1500 euro voor het aftrekken van reis- en verblijfskosten. Nu vind ik dat sowieso soms een wat vaag onderwerp omdat de informatie die je erover kunt vinden nogal heen en weer springt tussen noodzakelijke zakelijke overnachtingen en overnachtingen in het kader van congressen e.d.

Is die 1500 euro nu specifiek voor congressen e.d.? Of geldt dit ook voor noodzakelijke overnachtingen? Mijn werklocaties wisselen sterk per jaar. Het kan daardoor zomaar 10k of nog meer zijn. Soms zijn die kosten wel door te belasten en soms ook niet. Het is zo moeilijk voor te stellen dat er echt zo'n groot bedrag aan echte noodzakelijke kosten niet aftrekbaar zou zijn, zeker als ik ze ook nog eens door kan belasten (hotelovernachtingen zijn al duur maar het mag duidelijk zijn dat het met vliegtickets helemaal hard gaat).

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0
43 minuten geleden, Peter73 zei:

Is die 1500 euro nu specifiek voor congressen e.d.?

Het maximum van € 1.500 geldt juist niet voor congressen.

Voor de reis- en verblijfskosten mag u maximaal € 1.500 aftrekken. Was het voor uw werk noodzakelijk om een congres en dergelijke bij te wonen? Dan geldt dit maximum niet.

Belastingdienst: Overzicht mogelijk aftrekbare zakelijke kosten

• 0
(aangepast)
15 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Het maximum van € 1.500 geldt juist niet voor congressen.

Belastingdienst: Overzicht mogelijk aftrekbare zakelijke kosten

De meeste congressen zijn niet strikt noodzakelijk maar hebben voor een deel ook wel het karakter van een leuk uitje. Ongeacht dat het best hard werken is; het wordt meestal niet als straf ervaren.

Toen ik na het plaatsen van m'n post een aantal vensters sloot viel me juist op dat het stukje dat je quote specifiek onder "Representatie, congressen, seminars, studiereizen
(inclusief reis- en verblijfkosten)" staat. En niet onder "reis en verblijfskosten, incl congressen". 

Ik realiseerde me pas na het plaatsen dat ik dat persoonlijk uit zou leggen als 'er is geen max, behalve voor reis/verblijfskosten bij congressen want dan is het 1500, tenzij het een echt noodzakelijk congres was want dan geldt die max weer niet'. Die factor van noodzakelijkheid bij een congres zou best een logische manier zijn om bepaalde congressen weer in lijn met de echt noodzakelijke kosten te brengen (die in deze uitleg aftrekbaar zouden zijn). Dat noodzakelijke niet-congresovernachtingen helemaal aftrekbaar zouden zijn zou je dan af kunnen leiden uit het feit dat echt noodzakelijke congresovernachtingen dat ook zijn. 

Tot zover m'n interpretatie, alleen acht ik mezelf niet in staat om te bepalen of die interpretatie klopt. Daarom deze post om daar wat meer inzichten over te krijgen :)

aangepast door Peter73
  • 1

Voor het archief: ik heb het aan m'n boekhouder voorgelegd. Hij bevestigde dat die 1500 euro grens er specifiek is voor congres achtige dingen en dat reis- en verblijfkosten die direct in relatie staan tot werk geen grens hebben (mits ze echt zakelijk van aard zijn natuurlijk)

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar