• 0

Naheffingsaanslag OB, KOR, BTW verlegd

Een vraag:

 

In 2021 viel ik (eenmanszaak) onder de KOR, waarvoor ikzelf geopteerd had. In dit jaar nam ik ook diensten af van Google (Ierland) en ik krijg nu naar aanleiding daarvan een naheffingsaanslag OB over 2021 ivm verlegde BTW maar door de KOR kon ik deze verlegde BTW niet als voorbelasting in aftrek brengen. Ook het besluitmodelletje vd fiscus zelf op hun site geeft als uitkomst dat ik onder die omstandigheden geen aangifte hoefde te doen. Wie heeft hier verstand van en kan mij hieromtrent adviseren en heeft bezwaar maken zin of wordt dat een verspilling van tijd?

 

Alvast bedankt vd moeite.

 

Andries

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Als je onder de KOR viel in 2021 had je uiteraard niet Google BTW aan jou moeten laten verleggen. 

Dus had je hen toen BTW moeten laten rekenen (die zij vervolgens afdragen aan NL).

 

Nu heeft niemand de BTW op deze diensten afgedragen. Daarom moet jij dat nu alsnog doen (middels een kennelijke naheffing).

 

Voor jou maakt het verder niets uit: je betaalt hetzelfde, alleen nu betaal je minder aan Google en het verschil moet je zelf nabetalen aan NL.

 

Google (en alle andere serieuze bedrijven!) geven door aan wie zij BTW verlegd hebben (middels een "opgaaf ICP"). Die gegevens worden doorgespeeld aan de bel.dienst hier. Dus zij weten:

Google heeft de BTW verlegd aan jou. Maar jij had geopteerd voor de KOR!

'Foute boel', dus. En een naheffing.

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.