• 0

Onduidelijkheid ondernemersaftrek als starter

(aangepast)

Goedenavond,

Ik heb een vraag over de niet-gerealiseerde ondernemersaftrek en het begrip 'starter' volgens de BD.

De situatie is alsvolgt, ik heb sinds 2016 een eigen bedrijf (VOF) samen met een andere vennoot. Ons bedrijf heeft in de eerste 2 jaar verlies gemaakt. Ik ben de aangiftes IB aan het doornemen en zie dat er in het eerste jaar ondanks dat dat er verlies van € -5.000 is gemaakt toch mkb-winstvrijstelling, zelfstandigenaftrek en startersaftrek  op mijn aangifte is gerekend. Hierdoor is het verlies over dat jaar nog hoger geworden. Tevens heeft dit tot gevolg dat op de aangifte IB 2017 de niet-gerealiseerde ondernemersaftrek van voorgaande jaren op € 0 staat ipv van € 7.280.  Het interessante is dat op de aangifte IB van mijn partner geen mkb-winstvrijstelling, zelfstandigenaftrek en startersaftrek is gerekend (we hebben beiden exact dezelfde inkomsten).  Op zijn aangifte IB 2017 is de niet-gerealiseerde ondernemersaftrek van voorgaande jaren € 7.280.

Ik wil niet zozeer ingaan op de bovenstaande situatie, maar eerder uitzoeken hoe de regelgeving is met betrekking tot het zijn van een 'starter' volgens de belastingdienst en het doorrollen van de niet-gerealiseerde ondernemersaftrek. Ik heb al een aantal posts gelezen hier, maar het lijkt erop dat de informatie op de website van de belastingdienst en wat ik hier lees elkaar tegenspreken.

Volgens de website van de belastingdienst:

Quote

 

De startersaftrek is een verhoging van de zelfstandigenaftrek. U krijgt de startersaftrek maximaal 3 keer in de eerste 5 jaar dat u ondernemer bent. Daarbij gelden de volgende voorwaarden:

- U hebt recht op de zelfstandigenaftrek.

- U was in de afgelopen 5 jaar niet elk jaar ondernemer voor de inkomstenbelasting.

- U hebt de zelfstandigenaftrek in de afgelopen 5 jaar maximaal 2 keer gebruikt.

- Er was in het kalenderjaar of in 1 van de 5 voorafgaande jaren geen sprake van een zogenoemde geruisloze terugkeer uit een bv.

 


Over de niet-gerealiseerde ondernemersaftrek wordt genoemd:
 

Quote

Is uw winst te laag om de zelfstandigenaftrek helemaal te gebruiken?
Dan kunt u het bedrag dat u niet hebt gebruikt (de niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek) verrekenen in de volgende 9 jaar.
De winst moet in die jaren dan wel hoger zijn dan de zelfstandigenaftrek in die jaren.



Op dit forum heb ik gelezen dat je in de ogen van  de belastingdienst ook ná de eerste 5 jaar van je onderneming nog een starter kunt zijn. Dat ze kijken naar hoe vaak je startersaftrek hebt geclaimd, hoe vaak je überhaupt aan het urencriterium hebt voldaan etc. En dat bij starters de zelfstandigenaftrek (verhoogd met de extra ‘startersaftrek’) meteen gerealiseerd wordt en dus niet meegenomen naar de toekomst. Dus dat je dus als starter het bedrag aan niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek niet in volgende jaren mag verrekenen.


Ik begrijp dat het begrip 'starter' zijn en in aanmerking komen voor startersaftrek twee verschillende dingen zijn, echter kan ik nergens terugvinden wanneer je nou precies een starter bent in de ogen van de belastingdienst. Er wordt op de website van de belastingdiensts niks genoemd over dat de niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek niet doorrolt en verekend mag worden in de volgende 9 jaar wanneer je een starter bent.

Ik zou graag weten hoe de vork in de steel zit.

Alvast bedankt voor de moeite!

aangepast door Noah777
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 1
10 uur geleden, Noa-777 zei:

Op dit forum heb ik gelezen dat je in de ogen van  de belastingdienst ook ná de eerste 5 jaar van je onderneming nog een starter kunt zijn.

Zonder te weten waar je het gelezen hebt, kan ik wel zeggen: dat is niet correct. Je kunt namelijk maar drie keer de startersaftrek claimen en wel binnen de eerste vijf jaar nadat je begonnen bent als ondernemer (dus niet als resultaat uit overige inkomsten) EN je voldoet aan de 1.225 uur.

 

Wat je beschrijft zou alleen kunnen als de onderneming tussendoor minstens 5 jaar gestaakt is geweest.

 

Voorts geldt dat in de jaren waarin je startersaftrek claimt, dat die (samen met de zelfstandigenaftrek) ook verrekenbaar is met ander inkomen in box 1, zoals uit een dienstbetrekking, als de winst uit onderneming kleiner is dan de totale ondernemersaftrek. Dus als je 5.000 verlies had, je claimt startersaftrek en je had uit een baan nog 20.000 euro inkomen, dan worden toch in dat jaar de startersaftrek en zelfstandigenaftrek van je inkomen afgetrokken.

 

Had je geen (of te weinig) ander inkomen om die verrekening plaats te laten vinden, dan ontstaat de niet-verrekenbare ondernemersaftrek. 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Zonder te weten waar je het gelezen hebt, kan ik wel zeggen: dat is niet correct. Je kunt namelijk maar drie keer de startersaftrek claimen en wel binnen de eerste vijf jaar nadat je begonnen bent als ondernemer (dus niet als resultaat uit overige inkomsten) EN je voldoet aan de 1.225 uur.

Goed om te weten. Wat als je geen gebruik hebt gemaakt van de startersafrek in de eerste 5 jaar van je onderneming?

 

Quote

Had je geen (of te weinig) ander inkomen om die verrekening plaats te laten vinden, dan ontstaat de niet-verrekenbare ondernemersaftrek. 

En deze niet-verrekenbare ondernemersaftrek kun je in de komende 9 jaar verrekenen met je winst als niet-gerealiseerde ondernemersaftrek uit vorige jaren, toch?
 

Quote

Ik ben de aangiftes IB aan het doornemen en zie dat er in het eerste jaar ondanks dat dat er verlies van € -5.000 is gemaakt toch mkb-winstvrijstelling, zelfstandigenaftrek en startersaftrek  op mijn aangifte is gerekend. Hierdoor is het verlies over dat jaar nog hoger geworden.

Om toch nog in te gaan op de situatie, is dit dan niet heel vreemd? Er zijn geen verdere inkomsten geweest dat jaar.

 

aangepast door Noah777
Link naar reactie
  • 0
57 minuten geleden, Noa-777 zei:

Wat als je geen gebruik hebt gemaakt van de startersafrek in de eerste 5 jaar van je onderneming?

Waarom zou je dat niet doen als je er recht op hebt? Los daarvan, als je het niet aangevinkt hebt, dan kun je dat nog gedurende vijf jaar herstellen door een aangepaste aangifte in te dienen, daarna heb je pech.

58 minuten geleden, Noa-777 zei:

En deze niet-verrekenbare ondernemersaftrek kun je in de komende 9 jaar verrekenen met je winst als niet-gerealiseerde ondernemersaftrek uit vorige jaren, toch?

correct

58 minuten geleden, Noa-777 zei:

Om toch nog in te gaan op de situatie, is dit dan niet heel vreemd? Er zijn geen verdere inkomsten geweest dat jaar.

dat is door degene die de aangifte heeft ingediend gedaan. Die heeft aangevinkt dat er recht is op starteraftrek en zelfstandigenaftrek. En zoals gezegd: omdat het dus om een startersjaar gaat, worden de startersaftrek en zelfstandigenaftrek gewoon afgetrokken in dat jaar zelf. Het verlies (beter gezegd, het negatieve inkomen) daaruit wordt verrekend met positief inkomen van het jaar daarvoor of schuift door naar de toekomst. Dat heet verliescompensatie en is weer wat anders dan het doorschuiven van de niet verrekenbare ondernemersaftrek. Fijn hè, belastingen ;)

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Waarom zou je dat niet doen als je er recht op hebt? Los daarvan, als je het niet aangevinkt hebt, dan kun je dat nog gedurende vijf jaar herstellen door een aangepaste aangifte in te dienen, daarna heb je pech.

Ik heb de IB en OB aangiftes laten doen door een kennis en ben er vanuit gegaan dat het allemaal wel goed zou zijn.

1 hour ago, Joost Rietveld said:

dat is door degene die de aangifte heeft ingediend gedaan. Die heeft aangevinkt dat er recht is op starteraftrek en zelfstandigenaftrek

Waardoor deze zaken aan mijn aandacht zijn ontsnapt en ik er nu achterkom dat het niet allemaal correct is gebeurd.  Mijn eigen verantwoordelijkheid natuurlijk, vandaar dat ik nu alles aan het uitzoeken ben om het daar waar mogelijk nog recht te trekken.

Quote

Dat heet verliescompensatie en is weer wat anders dan het doorschuiven van de niet verrekenbare ondernemersaftrek.

Klopt, verliescompensatie is het volgende onderwerp op mijn checklist.

Quote

Fijn hè, belastingen ;)

Haha, ik moet oprecht toegeven dat ik het prachtig vind. Het is een uitdaging om alles terug tot 2016 uit te zoeken, maar ik doe het graag.

aangepast door Noah777
Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Noa-777 zei:

Wat als je geen gebruik hebt gemaakt van de startersafrek in de eerste 5 jaar van je onderneming?

 

Startersaftrek is niet optioneel. Als je voldoet aan de voorwaarden, moet deze aftrek worden toegepast. Je mag dus niet de startersaftrek achterwege laten, om het vervolgens te willen toepassen in een jaar dat fiscaal beter uitkomt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt heren voor de hulp.

 

Dus om het verhaal te concluderen, de aangiftes die onjuist zijn ingevoerd kan ik kan dus tot 5 jaar terug opnieuw indienen. Ik heb niet veel winst gemaakt de eerste jaren, dus het kan zijn dat de dat de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek bij elkaar hoger zijn dan de winst. Maar aangezien ik geen andere inkomsten heb gehad, kan ik het verlies verrekenen in andere jaren, correct? 

aangepast door Noah777
Link naar reactie
  • 0

nee dat zie je verkeerd.

Je voldoet in een jaar aan de voorwaarden of niet. Als je in 2015 een onderneming had en je haalde die 1.225 uur dan heb je in 2015 recht op zelfstandigenaftrek PLUS startersaftrek. Je kunt die zaken niet individueel aan en uit zetten omdat dat jou beter uitkomt.

Als daardoor verlies uit onderneming ontstaat, dan blijft dat zo. Dat verlies wordt dan verrekend met 2014 of (als er in 2014 geen of te weinig inkomen in box 1 was) met de 9 jaar na 2015.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
5 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Het verlies (beter gezegd, het negatieve inkomen) daaruit wordt verrekend met positief inkomen van het jaar daarvoor of schuift door naar de toekomst. Dat heet verliescompensatie en is weer wat anders dan het doorschuiven van de niet verrekenbare ondernemersaftrek. Fijn hè, belastingen ;)

Moet je dit echt letterlijk lezen zoals je schrijft of is er wat nuance weggevallen? Ik had begrepen dat je weliswaar mag middelen maar dat het inkomen dat je middelt nooit negatief mag zijn. Ofwel als het een jaar -500 is wordt dat als 0 beschouwd. Maar ergens heb ik het idee dat dat niet is wat je bedoelt. Kun je echt gewoon die aftrekpost zelf doorschuiven? 

 

En mocht dat zo zijn, kan het dan doorredenerend ook beide als er na het wegstrepen van die aftrek nog genoeg reden tot middelen overblijft? 

aangepast door Peter73
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 hours ago, Joost Rietveld said:

 

nee dat zie je verkeerd.

Je voldoet in een jaar aan de voorwaarden of niet. Als je in 2015 een onderneming had en je haalde die 1.225 uur dan heb je in 2015 recht op zelfstandigenaftrek PLUS startersaftrek. Je kunt die zaken niet individueel aan en uit zetten omdat dat jou beter uitkomt.

 

Vanzelfsprekend. Ik vertel ook maar de helft van het hele verhaal. Er is door mijn voormalige boekhouder in de afgelopen 6 jaar slechts één keer aangegeven dat we recht hebben op startersaftrek. Dit terwijl we de eerste 5 jaar ieder jaar voldeden aan alle criteria. Geen idee waarom hij het niet heeft gedaan, maar dat terzijde.
 

De eerste 2 jaar is er verlies gemaakt in de onderneming. Maar als ik je verhaal dus goed begrijp, hebben we de eerste 3 jaar recht gehad op de startersaftrek en wordt deze tezamen met de volledige zelfstandigenaftrek van de winst (of in ons geval verlies) afgetrokken. Het feit dat er dan een groter verlies ontstaat is geen probleem. Deze wordt verrekend met het voorgaande jaar, of als er geen of te weinig inkomen in box 1 is in dit jaar, met de 9 jaren die volgen? 

 

Dus het werkt voor de jaren waarin je startersaftrek krijgt anders dan hoe het gaat nu ik winst maak?  Waarin de zelfstandigenaftrek van het betreffende jaar (en afhankelijk van de hoogte van de winst eventueel de niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek uit voorgaande jaren) wordt afgetrokken en de niet gerealiseerde zelfstandigenaftrek wordt meegenomen naar de volgende jaren? 

aangepast door Noah777
Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Peter73 zei:

k had begrepen dat je weliswaar mag middelen maar dat het inkomen dat je middelt nooit negatief mag zijn.

Middeling hebben we het niet over gehad Peter. Maar inderdaad, specifiek voor de middelingsregeling telt een belastingjaar met negatief inkomen mee als nul.

 

Alleen heeft dat dus geen betrekking op dit topic

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, Noa-777 zei:

Deze wordt verrekend met het voorgaande jaar, of als er geen of te weinig inkomen in box 1 is in dit jaar, met de 9 jaren die volgen? 

Correct.

2 uur geleden, Noa-777 zei:

Dus het werkt voor de jaren waarin je startersaftrek krijgt anders dan hoe het gaat nu ik winst maak?  Waarin de zelfstandigenaftrek van het betreffende jaar (en afhankelijk van de hoogte van de winst eventueel de niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek uit voorgaande jaren) wordt afgetrokken en de niet gerealiseerde zelfstandigenaftrek wordt meegenomen naar de volgende jaren? 

Precies

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 66 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.