• 0

Schijnzelfstandigheid bij opdrachten van 12 maanden en 32/40 uur per week

He allen,

 

Vanaf 1 januari volgend jaar zal ik beginnen met mijn eigen IT consultancy bedrijf als ZZP'r/ondernemer. Nu ben ik aan het oriënteren op de arbeidsmarkt voor potentiële opdrachten en zie dat grofweg 80 procent van deze opdrachten 6 of 12 maanden duren en 32 tot 40 uur per week zijn. Dit betekend in het beste geval dat ik maar 1 of 2 opdrachten per jaar kan doen. Daarnaast heb je ook dat je maximaal 70% voor 1 opdrachtgever mag werken. Dat resulteert bij een 40-urige werkweek in 28 uur bij opdrachtgever 1 en 12 uur bij opdrachtgever 2. Volgens de ondernemerscheck van de belastingdienst en andere websites heb ik begrepen dat je als ondernemer "safe" bent als je minimaal 3 opdrachtgevers hebt gehad in een jaar waarvan eentje maximaal 70%.

 

Als voorbeeld heb ik onlangs gereageerd op een opdracht voor 12 maanden en 32 uur vanaf 01/01 volgend jaar. Dus voor volgend jaar ben ik voor 80% bij 1 opdrachtgever. Een mogelijke oplossing waar ik aan denk is zoeken naar een opdrachtgever voor de overige 8 uurtjes voor een paar maanden en dit meerdere malen doen. Maar het aanbod van zulke korte projecten (waar je maar 1 dag p/week nodig bent) zijn naar mijn idee schaars.

Mijn vraag is hoe doen jullie dat met de belastingdienst bij het accepteren van een 12 maanden opdracht van 32 uur of langer.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
30 minuten geleden, bellalmo zei:

Daarnaast heb je ook dat je maximaal 70% voor 1 opdrachtgever mag werken.

Eigenlijk wel, maar je kunt in de praktijk in een gegeven jaar al je tijd aan een opdrachtgever besteden, zolang er maar geen gezagsverhouding is; dat kun je onder meer oplossen met een tussenpartij. Het streven moet natuurlijk wel zijn om meerdere opdrachtgevers te hebben en ondernemer te zijn. Als je jarenlang voor dezelfde opdrachtgever blijft werken zonder enige aantoonbare moeite om andere opdrachten binnen te halen, dan krijg je natuurlijk wel het probleem dat het erg op een verkapt dienstverband begint te lijken. 

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1
1 uur geleden, bellalmo zei:

Volgens de ondernemerscheck van de belastingdienst en andere websites heb ik begrepen dat je als ondernemer "safe" bent als je minimaal 3 opdrachtgevers hebt gehad in een jaar waarvan eentje maximaal 70%.

Een hardnekkig misverstand.

De Nederlandse wetgeving kent geen regel over het aantal opdrachtgevers dat je moet hebben om als zelfstandige te worden gezien. 
Ook met drie “opdrachtgevers” kan je voor 100% schijnzelfstandige zijn.

 

Een jaar of langer voor slechts één opdrachtgever werken is geen probleem, zolang je de richtlijnen voor het zelfstandig ondernemer zijn maar in acht neemt.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Die praktijk is zo gangbaar in deze branche dat je je daar naar mijn mening geen zorgen om hoeft te maken. Ik stond een jaar geleden voor dezelfde twijfel. Doorslaggevend punt voor mij was dat ik toen bij het googlen letterlijk geen enkel voorbeeld kon vinden van iemand in een soortgelijke situatie die in de problemen was gekomen. En dit is zo'n hot topic dat mocht het eens aanwijsbaar ergens misgegaan zijn dat zonder twijfel wel terug te vinden zou zijn. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 191 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.