• 0

Vragen over financieringen & Adviseurs???

Beste allemaal,

 

Een half jaar geleden besloot ik samen met een directeur waar ik lang geleden voor werkte plannen voor het starten van een nieuw bedrijf te maken. Inmiddels is het business- en implementatieplan compleet en met succes door verschillende deskundigen beoordeeld.

 

Aangezien we zelf bijzonder weinig eigen geld kunnen inbrengen hebben we een adviseur in de arm genomen om de financiering te regelen. Uiteraard is dit niet de enige optie om het financiële deel te regelen, momenteel zijn er nog 2 (minder aantrekkelijke) opties.

 

De vragen die ik heb gaan over het gedrag van de adviseur en wat ik daar uit op moet maken of wat het handigste is om te doen. Hier een chronologisch overzicht van wat er gebeurde:

 

1. de adviseur heeft de eerste versie van het plan bestudeerd en wil op “no cure no pay” basis de financiering regelen. Hij ziet goede mogelijkheden zegt hij en wil een fee op basis van bestede uren;

 

2. de adviseur ontvangt versie 2 van het plan en geeft aan dat hij als fee 10% van de financiering wil ontvangen. Daarnaast heeft hij het te financieren bedrag van € 200.000,- naar € 350.000,- verhoogt;

 

3. de adviseur zoekt kontact en geeft aan dat hij zelf met wat kennissen(als prive persoon) in de onderneming wil investeren (ongeveer € 80.000,-) in ruil voor aandelen. Vervolgens vraagt hij hoeveel aandelen we willen uitgeven.

 

Zelf zie ik dit als gunstige ontwikkeling maar ik ben er toch niet helemaal zeker van. Daarom zie ik graag jullie stimulerende leerzame antwoorden tegemoet.

 

Alvast bedankt voor de hulp! :) ??? ::)

-<<<>>>-

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het klinkt in ieder geval alsof er interesse bestaat voor jullie concept. Gefeliciteerd daarmee!

 

Heeft de adviseur een duidelijke reden gegeven waarvoor de verhoging van 200 naar 350k gemaakt moest worden en past dat in jullie liquiditeitsprognose?

 

10% ontvangen van de financiering vind ik behoorlijk stevig. Ik heb in ieder geval nog nooit zo'n fee om mijn oren gekregen. Vast en zeker dat anderen daar ook wat over kan zeggen.

 

Hoeveel hebben jullie zelf rond geshopped? Ik bedoel er zijn meer dan voldoende matchmakers en andere adviseurs die met plezier willen helpen. Alleen hier op higherlevel al kan je contact opdoen met verschillende mensen die je met de juiste mensen in contact kunnen brengen.

 

Met betrekking tot de participatie van jullie adviseur. Met die 80k ben je er nog niet, toch? Hoeveel wil je zelf inbrengen en wat verwacht de adviseur... Met andere woorden wil hij een actieve rol gaan spelen?

Ik zou even rustig wachten en goed rondkijken. Als er nu interesse bestaat dan blijft die nog wel even leven. Maak dus vooral geen overhaaste beslissingen.

 

Wat is de bedoeling met die 80k? Dat jullie alvast kunnen beginnen en dat er dan tijdens jullie start meer geld gevonden moet worden? Als dat zo is dan bestaat volgens mij de kans dat de 80k adviseur later nog een keer met 40k (o.i.d.) op de proppen komt en dan wat meer aandelen wil hebben, en dan weer, en dan weer, etc.

 

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Ik krijg niet snel koude rillingen, maar nu wel. Het kan meevallen, maar dit verhaal doet mij erg denken aan de klassieke methode om ondernemers uit hun onderneming te jagen. Een intermediair die 10% vraagt PLUS een urenvergoeding en dan zelf met zijn vriendjes participeert? Hoezo belangenverstrengeling. Nooit van gehoord? In America noemen ze dat soort gasten "Vampires" of bloedzuigers. Hoort in dezelfde categorie thuis als de Hyena´s, de Haaien en de Aasgieren. Ze zuigen jou en je onderneming helemaal leeg en nemen dan de contrôle over. Op dat soort lieden zit je echt niet te wachten.

 

Om een goed oordeel te vormen zou ik moeten weten waar jullie mee bezig zijn, hoe jullie het tot nu toe aangepakt hebben en waar jullie intermediair vandaan komt, maar tenzij ik het helemaal mis heb (en dat is natuurlijk mogelijk) zou ik die lui zo snel mogelijk lozen.

 

Hoe werkt het: Als je geen geld hebt en je bouwt een schuld op bij je intermediair (heeft waarschijnlijk ook nog exclusiviteit bedongen) kan je geen kant meer op. Zodra hij zijn declaratie indient, kan je hem niet betalen (want het geld dat hij je beloofd heb je voorlopig nog niet) en wordt je onder druk gezet om de meerderheid van je aandelen af te staan voor een bedrag dat veel te weinig is om je bedrijf goed te runnen. Jij ligt er dan in ieder geval uit, want ze kunnen (of willen) je niet betalen.

 

Zou niet voor het eerst zijn dat het zo liep. Intermediairs en adviseurs horen te bemiddelen en te adviseren. Ze horen niet zelf te investeren. Al helemaal niet als je JOU facturen sturen voor hun activiteiten.

 

Mijn advies: ff checken of ik gelijk heb en dan lozen die hap.

 

Groeten

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik wil Nils en Zrski alvast erg bedanken voor hun reactie op mijn vragen.

Aangezien hun vragen redelijk diep gaan heb ik geprobeert e.e.a per mail uit te leggen. Om het verhaal voor andere lezers begrijpelijk te houden (zodat een ander er ook iets aan heeft) zal ik nogmaals kort proberen e.e.a. in gestileerde vorm uiteen te zetten.

 

Toen de adviseur ons 1e plan zag was hij direct enthousiast. Ik moet eerlijk toegeven dat onze begroting van plan 1 waarin we € 200.000,- als investering nodig hebben erg krap is. Hier komt ook de verhoging van het te investeren bedrag vandaan. De adviseur zei: het is allemaal wel erg krap, als er iets fout gaat of je haalt de sales niet in de maand waarin e.e.a. is geforecast, dan kom je direct in de problemen. Ik geloof in zijn oprechte mening op dat punt.

 

Daarnaast heeft hij ook voorgesteld om de forecast omzet te verlagen. Dat wat in ons plan stond was al verlaagd. Mijn partner is een geboren optimist en ik ben meer een uitgesproken realist met onderbuik gevoel. Plan 2 is dus qua omzet ongeveer de helft van wat we gemakkelijk realiseerbaar achtten. De adviseur heeft daarna een complete balansberekening gemaakt en alle posten nog eens goed nagekeken.

 

 

Nogmaals bedankt! ;) ::) ;D

 

 

-<<<>>>-

Link naar reactie
  • 0

pepsimax, nadat ik Nils zijn reactie heb gelezen heb ik even voluit zitten lachen. Nils heeft veel duidelijker weten te verwoorden wat ik ook ongeveer wilde zeggen.

 

IMHO:

 

Regel 1. Wie betaalt, bepaalt! Probeer zo veel mogelijk aandelen te behouden en zorg dat de persoon met het geld een pro is en zijn mond dicht kan houden.

 

Regel 2. De persoon die geld heeft om in jouw onderneming te investeren heeft meer meegemaakt dan jij (inclusief de succes ronde). Ga er van uit dat de investeringen gemaakt worden om er zelf (de investeerder dus) beter van te worden. Lieve praatjes, mooie woorden en goede oude relaties kunnen later nog wel eens flinter dun blijken.

 

Regel 3. Zorg voor een achterban die geen belangen heeft in jouw onderneming of met je partner. Zorg dat het iemand is die het gehele traject kent en iemand die je vertrouwt. Heb ongeveer één keer in de zes weken een babbel met hem/haar en probeer in die gesprekken niet te veel de eigenwijze ondernemer te zijn. ;)

 

Regel 4. Vanzelfsprekend alles goed schriftelijk vast leggen, pas op voor "dat doen we later wel" praktijken. Het moet geen hoofdzaak zijn, maar je mag het zeker niet vergeten.

 

Regel 5. Ik denk niet dat ik genoeg ervaring heb om een regelboekje op te stellen. Zodra ik meer ervaring heb zal ik er eens een poging toe doen. ;) De voorgenoemde punten zijn gewoon dingen waar ik eerder mijn kop heb gestoten en ik wil je graag de builen besparen ;)

 

Als ik je verhaal zo lees (ook met je emailtje er bij) dan zou ik deze adviseur niet vertrouwen. Zoals Nils het ook zo mooi verwoord heeft, adviseurs moeten niet investeren... Dan zijn het namelijk investeerders en geen adviseurs meer, het mag duidelijk zijn dat je dan met belangen in de knoop gaat komen.

 

Nils reusje erbij voor je erg mooie antwoord ;) ;D

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Gents,

 

Wederom bedankt voor jullie ondersteunende taal :D Natuurlijk hebben jullie beiden gelijk en regel 1 t/m 4 waren reeds eerder door mijn partner en mij besproken maar tja, het is nu eenmaal niet eenvoudig om "geld" te regelen voor een investering als je zelf "te weinig" hebt. Dan is het gewoon lastig om je kop erbij te houden. Hoewel ik hier nieuw ben heb ik gemerkt dat jullie me daar super bij helpen.

 

Ik zal e.e.aa. overdenken en jullie om hulp vragen...als het mag.

 

Groeten,

 

pepsimax

 

 

-<<<>>>-

Link naar reactie
  • 0

Beste Pepsimax,

 

Bedankt voor je mailtje (pepsimax had mij een persoonlijk mailtje gestuurd). Al is er geen kwade opzet in het spel, de hele situatie komt toch redelijk ondoordacht over. Het senario is namelijk wel erg bekend. Zelf "goede" investeerders hanteerden het en veroorzaakten ongewild grote problemen voor de ondernemers.

 

Even wat opmerkingen:

 

Geld is duur in deze tijd. Ook voor de meest veelbelovende proposities. Op zich is het geld van jullie "vrienden" welkom, maar je moet je serieus afvragen of je het wel moet accepteren. Investeren is een vak, dat je moet leren. Onervaren investeerders zijn vaak slechte verliezers, als het tegen zit raken ze in paniek en gaan dat jou verwijten.

 

Businessplannen maken en geld zoeken doe je als ondernemer in princiepe zelf. JIJ bepaald het senario en de hoogte van het te verwerven bedrag. Ik ben bang dat jullie in dit traject vanaf het begin teveel afhankelijk zijn geweest van anderen en dat is niet handig. Moet je zelf doen en als je het niet zelf kan moet je het leren (kan hier op HL).

 

Overheads zijn doodsoorzaak nummer 1 van nieuwe innovatieve bedrijven. Kantoorhuur, directiesalarissen, lease auto's, secretaresses, advieskosten, allemaal zaken die je in de aanloopfase van je bedrijf MOET zien te vermijden. In ieder geval tot je serieuze sales hebt gerealiseerd. Doet effe pijn, maar het is de enige mogelijkheid om jullie bedrijf van de grond te krijgen. 2 ton is lastig te krijgen, 3,5 ton is echt veel moeilijker. Je gaat namelijk twee keer zoveel uitgeven, zonder dat je twee keer zoveel gaat verdienen. Het gevolg is dat je rendement terugloopt.

 

Op zich vind ik het sportief dat jullie vriend en zijn vrouw willen investeren. Dat jullie zelf moeten investeren staat buiten kijf. Als je een eigen bedrijf begint, gaat daar uiteindelijk alles in dat je hebt. Misschien niet in het begin, maar uiteindelijk meestal wel. Je kan zijn aanbod accepteren, maar niet zondermeer. Ik zou het beschouwen als een toezegging en onderdeel maken van een financierngpakket. Zeg je hebt €250k nodig. 80k van hen, 50k van jullie en dan 120k van een professionele investeerder. Hetzij een echte Informal Investor, hetzij een technostartersfonds.

 

Als je vrienden zich profileren als investeerders is het niet gebruikelijk dat ze andere kosten vergoed krijgen. Dus geen commissie, geen advieskosten en geen management fee naderhand. Dat accepteren de andere investeerders namelijk niet.

 

Dus: Zorg ervoor dat jullie als ondernemers de "leiding" krijgen over het financieringstraject. Jullie bepalen wat er gebeurt. Je moet natuurlijk wel een plan maken, want je investeerders willen graag weten wat JULLIE voorstel is.

 

Veel succes,

Nils

 

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet alle details maar 10% is erg hoog. No cire no pay is gebaseerd op een percentage van het binnengehaalde bedrag en niet op basis van uren. Indien uit de voorcalculatie blijkt dat het op te halen bedrag te klein is om de verwachte uren te kunnen dekken, zal op basis van uren x tarief worden gewerkt (of een andere constructie met aandelen).

Met betrekking tot verhoging van het bedrag denk ik (afgaande op de argumenten) dat dit een redelijke goede inschatting is geweest.

 

Er is inderdaad sprake van belangenverstrengeling, echter het probleem is dat er voor matchmaking maar ook voor M&A geen echter beroepsregels zijn. In Angelsaksische landen is het gebruikerlijker dat de match c.q. dealmaker een percentage van de aandelen krijgt als beloning. Persoonlijk heb ik hier weinig op tegen (als het onderdeel uitmaakt van een beloning). Adviseurs die zelf investeren is m.i. minder gebruikelijk.

 

M.b.t. tot de aandelenverhouding en waarde. Op basis van de prognoses kan een waardering worden gemaakt. In de praktijk worden deze prognoses amper gebruikt. Veelal wordt gewerkt met een IRR van bijvoorbeeld 30 -35% op basis van een mogelijke exit na 5 jaar. De exit wordt dan berekend volgens x maal de winst (PE ratio) welke gebruikelijk is in de branche. Voor de structurering kan extra rendement worden behaald door bijvoorbeeld minder aandelen te kopen en meer achtergesteld vreemd vermogen te geven. Het vreemd vermogen moet binnen 5 jaar worden afgelost. Als deze lening is afgelost en de onderneming wordt verkocht, zal de IRR toenemen.

 

 

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Arjan,

 

Bedankt voor je advies. ;) Ook wij hebben niet veel tegen een fee van een bepaald percentage maar dan moet het wel reëel zijn. Het mag duidelijk zijn dat de adviseur er ook aan mag verdienen, hij voert ten slotte werkzaamheden uit. Deze beloning moet alleen wel redelijk en billijk zijn.

 

m.b.t. het genoemde voorbeeld hebben wij na plan 2 (enkele maanden geleden) een IRR van 35%, genomen en na 5 jaar een vermenigvuldigingsfactor van 6 x gebruikt, om eens te kijken hoe we uit zouden komen. Op basis hiervan zou is er een goede haalbaarheid en dat is ook waar we naar op zoek zijn.

 

Morgen praten we voor de 2e keer met een mogelijke investeerder. Ik zal jullie op de hoogte houden. 8)

 

Groeten,

 

-<<<>>>-

Link naar reactie
  • 0

m.b.t. het genoemde voorbeeld hebben wij na plan 2 (enkele maanden geleden) een IRR van 35%, genomen en na 5 jaar een vermenigvuldigingsfactor van 6 x gebruikt, om eens te kijken hoe we uit zouden komen. Op basis hiervan zou is er een goede haalbaarheid en dat is ook waar we naar op zoek zijn.

 

Wel rekening gehouden met de tijdsvoorkeur van geld. Dus winst jaar 5 contant gemaakt en vervolgens x 6?

Is een PE van 6 gebruikelijk in de branche?

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Op deze manier kan je ook eenvoudig de aandelenverhouding vaststellen.

 

Financiering = 350/m x (1,35)^5 = 1,569 mio (dit is het bedrag dat een investeerder na 5 kaar wil ontvangen).

 

Stel winst jaar 6 = 500/m x 6 = 3.000

 

Aandelenverhouding:

 

1.569 / 3.000 = 52,3%. De investeerder wil dus minimaal 52,3%.

 

Dit rendement kan dus nog worden gestuurd middels dividenduitkeringen op de aandelen van de investeerder (en niet op die van het mng) en

 

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Vandaag is er een belangrijke stap voorwaarts gemaakt. :) Een van de mogelijkheden om de financiering te regelen is besproken met de partij waar we vanuit win-win optiek het liefste zaken mee zouden willen doen. Het plan was reeds uitgebreid bestudeerd en is vandaag tot op detail besproken.

 

Er is afgesproken dat we een onderhandelingstraject in gaan en ontvangen binnen een week een eerste voorstel. Gebaseerd op een studie die we vooraf van deze investeerders hebben gemaakt zal het voorstel passen binnen onze verwachtingen. Ik zal proberen dit traject met jullie te delen. :D

 

Groeten,

 

Pepsimax

 

-<<<>>>-

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 231 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.