• 0

Rekenmodellen verzekeringsmaatschappij

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
2 uur geleden, lexie1 zei:

Hallo medecollega's

 

Ik wil een verzekeringsmaatschappij opzetten, die bepaalde auto's alleen WA verzekerd.  Dus NIET  de WA+ en all risk.

Is hier een rekenmodel voor wat er in kas moet zijn voor eventuele schade? 

 

Alvast dank voor het meedenken.

 

Welkom op HL

 

Heb je ook informatie verzameld wat er verder komt kijken bij het opzetten van een verzekeringsmaatschappij, vergunningen, vakbekwaamheidseisen, etc...?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
Op 30-11-2022 om 11:26, lexie1 zei:

Ik wil een verzekeringsmaatschappij opzetten, die bepaalde auto's alleen WA verzekerd

 

Waarom wil je dat? Welk probleem denk jij op te lossen ? (in ieder geval niet het gebrek aan überhaupt dekking: dat doet de Vereende al) 

 

Op 30-11-2022 om 11:26, lexie1 zei:

Is hier een rekenmodel voor wat er in kas moet zijn voor eventuele schade? 

 

Ja, het heet Solvency II. De basis is dat je de te verwachten schadelast, berekend met een waarschijnlijkheid van 99,5%, in kas moet hebben, los van een hoop overige eisen aan interne organisatie, risicomanagement, herverzekering etc.

 

Het dekken van aansprakelijkheidsrisico's (WAM tot € 6.000.000,- per schade: € 5 mln. personenschade en € 1 mln, zaakschade) betekent overigens dat je  als "kleine"" verzekeraar (omzet minder dan € 5 mln, / technische voorzieningen minder dan 25 mln.)  moet voldoen aan dezelfde eisen en verplichtingen als grote verzekeraars.

 

In de praktijk betekent dit dat het oprichten van een kleine WAM-verzekeraar tegenwoordig kansloos is zonder genoeg mankracht, kennis en kapitaal of de steun van een grote bestaande verzekeraar. Reken op minimaal € 10-15 mln. aan benodigde kapitaal/reserve en een organisatie van minstens 10-25 personen. 

 

Tip: lees ook eens het jaarverslag van een schadeverzekeraar, zoals dat van Vereende

(Vereende is een relatief kleine verzekeraar, met specialisatie voor aansprakelijkheid en WAM voor bijzondere risico's, dus sowieso een goed vergelijk)

 

Vraag lijkt me dan ook: kan dat niet slimmer? Diverse "insurtechs" en andere nieuwe verzekeringsinitiatieven richten zich op alles behalve zelf verzekeraar spelen: dat laten ze aan bestaande partijen. Scheelt een hele hoop kapitaal, kosten en gedoe. 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reactie,

Het speelt zich niet voor de Nederlandse markt, want daar zijn idd genoeg verzekeraars.

Het betreft een dekking voor auto's die geen Nederlands kenteken heeft en noodgedwongen in Nederland rijden.

Nederlandse verzekeraars verzekeren geen autos die geen nederlands kenteken heeft.

 

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, lexie1 zei:

Het betreft een dekking voor auto's die geen Nederlands kenteken heeft en noodgedwongen in Nederland rijden.

 

"Noodgedwongen" klinkt als een extreme situatie, zoals oorlogsvluchtelingen, bedoel je zoiets?

 

In zo'n soort situatie is het vooral aan de politiek en het Verbond van Verzekeraars om een passende oplossing aan te bieden.

 

5 uur geleden, lexie1 zei:

Nederlandse verzekeraars verzekeren geen autos die geen Nederlands kenteken heeft.

 

Vereende soms wel, zoals nu de speciale verzekeringsoplossing voor vluchtelingen uit Oekraïne 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Klopt,  er ligt tussen coevorden en duitsland een stuk land wat vroeger sloot was en niet door Nederland of duitsland is geregistreerd. 

Dus dat was een stukje niemandsland, de eigenaar heeft dit geregistreerd. Een deel hiervan is vrijstaat wonderland. 

De Nederlandse politie en duitse politie hebben dit ontruimd, en sinds dat moment wonen wij in ballingschap.

Maar mogen er niet wonen. Daardoor zijn wij gedwongen om in Nederland te wonen en te rijden.

Nu willen wij een eigen kenteken hebben, maar een WA is natuurlijk een vereisde.  Er zijn geen verzekeraars die deze dekking willen geven, dus een optie is om zelf een verzekeraar te worden, maar willen genoeg dekking hebben.

Nu is zo dat WA een uitkeringspercentage kent van een 80 % van de inkomsten.

 

Vandaar 

Link naar reactie
  • 0

Dit verhaal verdient nu een slotje. De kwestie 'Vrijstaat Wonderland' is al een jaar of zes geleden beslecht en deze vraag gaat niet over ondernemerschap.

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 104 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.