• 0

IB 2021 en aftrekposten

(aangepast)

Ik heb sinds 3 jaar een bedrijf waarvan ik in 2021 winst heb gemaakt. Om wegwijs te worden in fiscale zaken heb ik mij erin verdiept, maar toch kom ik er niet helemaal uit. Mag je een verlies van de voorgaande drie jaren en de zelfstandigenaftrek meenemen als je in het tweede jaar winst hebt gemaakt? 
 

Over 2019 was het netto resultaat -€1.614 en over 2020 -€8.616. In 2021 was het netto resultaat €42.080.

 

Klopt het dat ik de berekening kan doen als volgt:  €42.080 - €8.616 - €1.614 = €31.850 en daarna min alle aftrekposten (startersaftrek, zelfstandigenaftrek, mkb-winstvrijstelling). Of werkt dit net wat anders?


 

aangepast door ttdenl
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je geeft namelijk aan dat je je erin verdiept hebt, maar je vragen klinken alsof je geen toegang hebt tot de aangiftes van die jaren zelf, waarop in feite het antwoord te vinden is. Zijn je de jaren 2019, 2020 en 2021 al aangegeven? En, zo ja, door wie?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Op 3-12-2022 om 12:01, ttdenl zei:

Klopt het dat ik de berekening kan doen als volgt:

 

Wat voor "berekening"...?

 

Je moet uiteraard een juiste aangifte (laten) doen voor de relevante jaren.

Dus met het resultaat van dat jaar daarin verwerkt. En ook met de nodige aanvullende info over (mogelijke) zelfstandigenaftrek e.d. 

 

En daarna kan eventuele verliesverrekening, niet-gerealiseerde zelfstandigenaftrek e.d. ook aan bod komen in de aangifte.

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Ter informatie:

Fiscale informatie 2022>> Te verrekenen verliezen

 

Uitgelicht:

Hebt u een verlies in box 1? Dan verrekenen wij dit met een positief inkomen uit de 3 jaren daarvoor. Blijft er daarna nog verlies over? Dan verrekenen wij dat met een positief inkomen uit de 9 jaren daarna.


U hoeft niets te doen om verliezen te verrekenen. Wij houden hier rekening mee als u aangifte inkomstenbelasting doet.

 

Note:

Indien mogelijk worden verliezen van de eenmanszaak verrekend met (eerdere) inkomsten uit loondienst. 
 

Als je 1.225 uur per jaar in de onderneming hebt gewerkt, dan heb je recht op de zelfstandigenaftrek. In geval van verlies, wordt deze zelfstandigenaftrek doorgeschoven naar toekomstige winsten. Als starter mag je drie keer de niet gerealiseerde zelfstandigenaftrek, inclusief de startersaftrek, voorwaarts verrekenen met andere positieve inkomsten.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Vergeet deze niet mee te nemen:

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/investeringsaftrek_en_desinvesteringsbijtelling/kleinschaligheidsinvesteringsaftrek_kia

 

Afhankelijk van jouw investeringen kan dit oplopen.

 

Heb je in 2021 TVL ontvangen? Deze kun je bij "Buitengewone baten" op jouw aangifte verwerken, die telt niet mee voor de fiscale winst.

 

Een goede boekhouder kost vaak minder dan zelf de aangiftes doen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.