• 0

BTW voor een in Nederland gekocht artikel dat vanuit het buitenland is geleverd

Wederom een BTW vraag waar ik mee worstel. Een tijdje terug had ik een vraag over Intra-communautaire levering van goederen:

 

Nu heb ik een soortgelijke situatie die net weer iets anders is. Ik heb namelijk bij een Nederlandse webwinkel iets besteld en betaald. Het artikel blijkt echter door een derde partij uit Duitsland geleverd te zijn.

Ik heb een factuur van het Duitse bedrijf ontvangen. Op de factuur is wel 21% BTW vermeld (Nederlands tarief) maar er staat op de factuur ook dat het bedrijf uitsluitend aan particulieren levert en dus geen zakelijke factuur kan leveren. Het is ook vreemd dat op de factuur met 21% gerekend wordt, want in Duitsland is het 19% VAT tarief.

 

Hoe moet ik dit artikel nu weer in mijn administratie verwerken? Het is geen Intra-communautaire levering van goederen als ik het goed begrepen heb.

Mag ik dit als een normale Nederlandse factuur beschouwen, ondanks dat de leverancier in Duitsland zetelt en geen geldige BTW nummer op de factuur heeft staan?

Of moet ik wellicht het volledige bedrag inclusief de betaalde BTW als kosten afschrijven en niet met de Nederlandse BTW voorbelasting verrekenen?

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)

Je hebt dan waarschijnlijk via een platform bij een aangesloten buitenlandse partner met een Nederlands BTW-nummer gekocht. Factuurbedrag?

Vraag is of je een zakelijke factuur nodig hebt...

 

...misschien eerder nog een boekhouder of anders toch wat zelfstudie! :winking-face:

Met vriendelijke groet,


Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
Op 4-12-2022 om 12:35, Gast zei:

Je hebt dan waarschijnlijk via een platform bij een aangesloten buitenlandse partner met een Nederlands BTW-nummer gekocht. Factuurbedrag?

Op de factuur wordt geen Nederlands BTW-nummer vermeld.

 

Het factuurbedrag betreft €117,95 (€97,48 ex BTW). Die vraag stelde je, omdat het misschien als vereenvoudigde factuur beschouwd zou kunnen worden?

Volgens mij is dat niet van toepassing, omdat het bedrag boven de €100,- ligt. Daarbij is het een 'afstandsverkoop' en dan mag een vereenvoudigde factuur niet.

 

 

Op 4-12-2022 om 12:35, Gast zei:

Vraag is of je een zakelijke factuur nodig hebt...

 

...misschien eerder nog een boekhouder of anders toch wat zelfstudie! :winking-face:

Een goede vraag waar ik het antwoord niet op weet. Als ik de website van de belastingdienst bestudeer moet een factuur voor de BTW aftrek als aan een aantal voorwaarden voldoen. Er zijn wel aangepaste regels waar de factuur mag / moet afwijken, maar volgens mij zijn die niet van toepassing op deze situatie?

 

Je hebt gelijk dat ik wel hulp van een boekhouder kan gebruiken maar ik wil het zelf ook begrijpen. Weet jij het antwoord op de door jezelf gestelde vraag? :upside-down-face:

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, insparcom zei:

Lijkt me voldoende (zie je vaak bij Amazon.nl).

Op deze factuur staat geen Nederlands BTW nummer vermeld. Bij Amazon krijg je een factuur waar wel een Nederlands BTW nummer op staat heb ik gezien. Dat is toch net weer anders.

 

Overdrijf ik door de factuur eisen die van de belastingdienst te letterlijk te nemen? Of is een BTW nummer niet noodzakelijk in deze specifieke situatie?

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 1
12 uur geleden, lindazzp zei:

Overdrijf ik door de factuur eisen die van de belastingdienst te letterlijk te nemen? Of is een BTW nummer niet noodzakelijk in deze specifieke situatie?


(Levensgevaarlijk om advies te krijgen van iemand die geen fiscalist is, maar toch:)


Als er in of vanuit Duitsland een factuur verstuurd wordt, dan moet het BTW-nummer van de leverancier er op staan. 
 

https://www.ihk.de/berlin/service-und-beratung/recht-und-steuern/steuern-und-finanzen/pflichtangaben-in-rechnungen-4400732


De grens voor vereenvoudigde facturen ligt (pas) bij € 250 euro, maar: 

 

Die Vereinfachung für Kleinbetragsrechnungen gilt nicht im Rahmen der Versandhandelsregelung ( § 3c UStG), bei innergemeinschaftlichen Lieferungen (§ 6a UStG) und bei der Steuerschuldnerschaft des Leistungsempfängers nach § 13b UStG (§ 33 UStDV).

 

Dus ja: vragen om BTW-nummer.

 

 

 

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, insparcom zei:

(Levensgevaarlijk om advies te krijgen van iemand die geen fiscalist is, maar toch:)

Elk advies is welkom en het kan ook als aanknopingspunt dienen voor verder onderzoek.

 

10 uur geleden, insparcom zei:

Als er in of vanuit Duitsland een factuur verstuurd wordt, dan moet het BTW-nummer van de leverancier er op staan. 

Op de factuur staat vermeld dat ze uitsluitend aan particulieren leveren en er geen factuur voor zakelijke klanten gemaakt kan worden.  Met andere woorden staat daar dus dat ik van hen geen factuur met BTW-nummer ga krijgen.

 

Mijn vraag is nu dus eigenlijk: Wat doe ik met een factuur waarvan ik de BTW niet kan verrekenen?

Het ex BTW bedrag van de factuur zijn gewoon kosten die van de winst kunnen worden afgetrokken. Waar moet ik het BTW deel van de factuur nu op boeken als ik dit niet als voorbelasting kan beschouwen?

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
  • 1
11 uur geleden, lindazzp zei:

Op de factuur staat vermeld dat ze uitsluitend aan particulieren leveren en er geen factuur voor zakelijke klanten gemaakt kan worden. 


Dan handelen ze tegen de Duitse wet. Zowel voor particulieren als zakelijke klanten moeten ze hun BTW-nummer vermelden. Overigens ook op hun website. 

 

Boekhoudkundig los je het netjes op door het hele bedrag (dus inclusief BTW) als kosten te boeken. 

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
  • 1
Op 4-12-2022 om 11:24, lindazzp zei:

Ik heb namelijk bij een Nederlandse webwinkel iets besteld en betaald. Het artikel blijkt echter door een derde partij uit Duitsland geleverd te zijn.

Ik heb een factuur van het Duitse bedrijf ontvangen.

 Hoop (overbodige??) discussie hier, misschien eerst maar eens terug naar de basis. Je koopt, en betaalt, bij/aan een Nederlandse webshop en krijgt een factuur van een Duits bedrijf? Waarom geen factuur van de NL webshop (gewoon met NL BTW)? 

 

En heeft de NL webshop ook zo'n bepaling dat ze alleen aan particulieren leveren?

Link naar reactie
  • 0
Op 6-12-2022 om 21:01, shoptillyoudrop zei:

Dat (de BTW dus) is dan natuurlijk ook (bedrijfs-)kosten.

 

Op 7-12-2022 om 08:38, insparcom zei:

Boekhoudkundig los je het netjes op door het hele bedrag (dus inclusief BTW) als kosten te boeken.

Dank voor het duidelijk beantwoorden voor mijn vervolgvraag. Deze onduidelijkheid is opgehelderd. :-)

 

Op 7-12-2022 om 08:38, insparcom zei:

Dan handelen ze tegen de Duitse wet. Zowel voor particulieren als zakelijke klanten moeten ze hun BTW-nummer vermelden. Overigens ook op hun website. 

Ik ken de Duits wet niet maar vind het ook wel gek. Dat het niet klopt voelde ik al aan.

 

Op 7-12-2022 om 16:16, Bert. zei:

Hoop (overbodige??) discussie hier, misschien eerst maar eens terug naar de basis. Je koopt, en betaalt, bij/aan een Nederlandse webshop en krijgt een factuur van een Duits bedrijf? Waarom geen factuur van de NL webshop (gewoon met NL BTW)? 

Een goede vraag. Ik heb de Nederlandse webwinkel een email gestuurd met de vraag waarom ik een factuur van een Duits bedrijf heb gekregen en niet een factuur van hen.

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.