• 0

Sparen voor je pensioen FOR vs jaarruimte

Ik zit al een tijdje met een vraag waar ik het antwoord maar niet op kan vinden. Ik werk nu vanaf 2016 als ZZP-er en heb vanaf de start gespaard voor mijn pensioen bij BND (zo'n pensioenrekening die later wordt omgezet in een lijfrente). Nu was ik altijd in de veronderstelling dat het maximaal af te storten bedrag gelijk is aan het FOR percentage maar dat schijnt niet zo te zijn. Je kunt online allerlei rekentools vinden die je jaar- en reserveringsruimte berekenen maar overal wordt naar de factor A of aangroei gevraagd, dit zou terug te vinden moeten zijn in het Uniform Pensioen Overzicht. In mijn UPO staat echter nergens een factor A. Alleen in oude overzichten van toen ik nog in loondienst was kan ik hier iets over terugvinden (laatste van 2017 over boekjaar 2016).

Mijn vragen:

-klopt het dat ik dus inderdaad geen aangroei heb en factor A dus 0 is?

-wat zegt de fiscale regelgeving over het bedrag dat je jaarlijks mag afstorten? Is dit een percentage van je winst uit onderneming? Of veel ingewikkelder? Ik heb verder geen andere uitkeringen of inkomsten oid.

-ik heb het idee dat ik jarenlang te weinig apart heb gezet, verstandig om dit te compenseren middels de reserveringsruimte?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
11 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

"Factor A" is wanneer jouw pensioen bij een fonds (dus de rechten op pensioen) aangroeit.

 

Dat is niet het geval wanneer je geld in 'banksparen' (zoals bij BND) stopt. Dat wordt wel (fiscaal) gelijk gesteld met het betalen van een premie lijfrente, dus aftrekbaar (in beginsel).

 

Dat snap ik. Maar ik heb ook pensioen opgebouwd toen ik in loondienst was, bij ABP resp. PMT, in totaal bijna 20 jaar. Daar zou ik wel een factor A verwachten, aangroei stopt toch niet als je stopt met inleggen?

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Joost Rietveld zei:

De term pensioen in het product van BND is dan ook misleidend, want het heeft niks met pensioen te maken. Hooguit kun je stellen dat het een inkomen geeft vanaf je pensioenleeftijd. 

 

Klopt, in mijn geval is het een inkomens voorziening voor het moment dat ik de pensioengerechtigde leeftijd heb bereikt.

Link naar reactie
  • 1
3 uur geleden, Jako_Kl zei:

Daar zou ik wel een factor A verwachten, aangroei stopt toch niet als je stopt met inleggen?

Voor niet (meer)  actieve deelnemers is de factor A nul

 

15 uur geleden, Jako_Kl zei:

-klopt het dat ik dus inderdaad geen aangroei heb en factor A dus 0 is?

ja

 

15 uur geleden, Jako_Kl zei:

wat zegt de fiscale regelgeving over het bedrag dat je jaarlijks mag afstorten? Is dit een percentage van je winst uit onderneming? Of veel ingewikkelder?

 

Niet ingewikkelder, maar er zijn 2 systemen: 1 voor ondernemers via de FOR en 1 voor particulieren via de jaarruimte en reserveringsruimte. In die laatste berekening zit een franchise (drempel) en je FOR dotatie van het voorafgaande jaar gaat van je jaarruimte af

 

15 uur geleden, Jako_Kl zei:

ik heb het idee dat ik jarenlang te weinig apart heb gezet, verstandig om dit te compenseren middels de reserveringsruimte?

 

Verstandig om het in ieder geval te (laten) berekenen of er nog reserveringsruimte over de voorafgaande 7 jaren over is. Als je jaarlijks een FOR opvoert zal dat gering zijn maar met name bij hogere winsten kan er nog ruimte over blijven omdat je jaarruimte weliswaar een franchise kent, maar wel een hoger percentage en een hoger maximum

 

Vanaf 2023 wordt de keuze makkelijk: FOR doteren is dan niet meer mogelijk.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Norbert Bakker dank voor deze heldere uitleg. Dat de factor A op nul uitkomt snap ik nu maar is echt nergens terug te vinden..... zet dan in het UPO factor A=0. Logisch voor iemand met verstand van zaken wellicht maar voor de doorsnee ZZP-er die en een heel ander vakgebied actief is niet.

Nu ik weet dat de factor A nul is kan ik gewoon de tool van de belastingdienst gebruiken. Ik neem aan dat die automatisch rekening houd met de franchise.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
5 uur geleden, Jako_Kl zei:

Dat de factor A op nul uitkomt snap ik nu maar is echt nergens terug te vinden..... zet dan in het UPO factor A=0

@Jako_KlDat staat ook op ieder UPO (Anders is het niet Uniform), kijk je wel goed of moet jouw (oude) Pensioenuitvoerder of -verzekeraar een lesje UPO krijgen?

 

Rubriek Factor A is de laatste rubriek van het UPO, laatste pagina meestal.

 

Edit

image.thumb.png.1d41e1896ba5ad45ab34fbb7f0270b01.png

aangepast door Norbert Bakker
afbeelding UPO toegevoegd

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Norbert Bakker ik heb alle overzichten die ik heb ontvangen bewaard, van zowel BPMT als van Zwitserleven maar nergens staat een factor A. Ook op het overzicht van mijnpensioenoverzicht.nl ontbreekt dit (maar misschien is het niet terecht dat ik daar kijk).

Als ik de website van Zwitserleven helemaal doorpluis vindt ik uiteindelijk dit (voor 2020):
U ziet alleen een factor A als u in 2020 pensioen heeft opgebouwd in deze polis.

 

Op de website van BPMT vindt ik niets, alleen dat wordt verwezen naar het UPO van BPMT. Daar stond het tot 2017 op.

 

aangepast door Jako_Kl
Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Jako_KlDat is raar inderdaad. 

 

ik heb zelf ook ingelogd bij Zwitserleven: op het UPO van 2020 en ouder staat inderdaad geen A-factor, kennelijk wordt deze pas sinds 2021 op het UPO weergegeven? Verrassend en weer wat geleerd :cool:

 

Ik heb alle documenten die ik van Zwitserleven heb ontvangen vanaf 2001 nagekeken (polis loopt vanaf 2001, laatste inleg medio 2004) en daarin wordt slecht 1x de factor A genoemd (2004). Vanaf 2004 is er nooit meer een factor A opgegeven wat dus ook overeenkomt met het beeindigen van de inleg. Voor BPMT vindt ik de factor A ook alleen terug in de overzichten van de jaren dat ik in loondienst was.

 

Maar goed, voor nu kan ik dus voor het berekenen van jaarruimte en reserveringruimte de factor A op 0 stellen vanaf het moment dat ik als zelfstandige ben begonnen (2016). Ik neem aan dat je het gebruik van je jaarruimte en het gebruik van je reserveringsruimte apart kunt invullen de aangifte IB?

Link naar reactie
  • 1
21 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Wat in vredesnaam heeft dit met ondernemen (op een "HigherLevel" ook nog!) te maken:

Of het pensioenfonds van de ex-werkgever nou wel of niet een "factor A" heeft vermeld op een jaarlijks overzicht...?

 

Het heeft invloed op wat vraagsteller nu als ondernemer fiscaal gefaciliteerd kan inleggen in een oudedagsvoorziening en de wijze waarop vraagsteller dat zelf kan of moet berekenen in de aangifte voor ondernemers. 

 

En het hangt hier samen met de Fiscale oudedagsreserve, een faciliteit voor alleen (IB)ondernemers.

 

21 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Ben het een beetje kwijt moet ik zeggen. 

Geen probleem, helpen we gewoon mee zoeken, net als ik voor deze vraagsteller gedaan heb.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
47 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Wat in vredesnaam heeft dit met ondernemen (op een "HigherLevel" ook nog!) te maken:

Of het pensioenfonds van de ex-werkgever nou wel of niet een "factor A" heeft vermeld op een jaarlijks overzicht...?

 

Ben het een beetje kwijt moet ik zeggen. 

 

 

 

Het is wel degelijk relevant omdat als ik wil kunnen bepalen wat ik kan inleggen altijd om een factor A gevraagd wordt. Nergens is te vinden (ook niet op de site van de belastingdienst) dat deze 0 wordt op het moment dat je niet meer inlegt en dat is toch specifiek iets waar je mee te maken krijgt als van loondienst over gaat naar een eigen onderneming. Ik ben dus zeer geholpen met het antwoord van Norbert Bakkerwaarvoor nogmaals dank.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 109 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.