• 0

Boekhouder komt gemaakte afspraken niet na! Vertrouwen is weg....

(aangepast)

Sinds 2020 zijn we overgegaan naar een nieuwe boekhouder. I.v.m. zijn privacy hierna te noemen Boekhouder X. In januari 2021 hebben wij de volgende afspraken gemaakt. 

 

 

Gebruik X Klantportal:
Als cliënt van de Boekhouder X kunt u kosteloos gebruik maken van de  Klantportal. Via deze Portal communiceert u met X. U kunt uw facturen klaarzetten in deze Portal en uw vragen stellen via deze Portal. X zal de afgeronde werkzaamheden voor u klaarzetten in deze Portal en u hierover per mail steeds informeren. 

 

X Overstapservice en Intakegesprek: 

X zal u middels de “X Overstapservice” en een bijbehorend intakegesprek behulpzaam zijn en alle werkzaamheden verrichten die betrekking hebben bij de overstap van uw huidige accountant naar de Boekhouder X; Tijdens een intakegesprek met uw contactpersoon op de boekhouding krijgt u alle boekhoudkundige instructies en kunt u al uw wensen kenbaar. Met het intakegesprek trachten wij een optimale samenwerking te bewerkstelligen; 

 

U gaat de mutaties inboeken: 

U zal alle inkoop, verkoop en bankmutaties voor inboeken in uw boekhoudprogramma. X zal deze boekhouding controleren; 

 

U zal de omzetbelasting verzorgen: 

U zal zelf periodiek de aangifte omzetbelasting verzorgen. X zal deze aangiften controleren. 

 

Jaarrekening opstellen: 

X zal de jaarrekening voor u opstellen en deze jaarrekening in conceptvorm voor u klaarzetten in de X Klantportal; 

 

Persoonlijke bespreking: 

Nadat de jaarrekening is opgesteld wordt u door X uitgenodigd voor een persoonlijke bespreking van de jaarrekening met uw behandelaar / contactpersoon bij X; 

 

Aangifte inkomstenbelasting*: 

Het verzorgen van de aangifte inkomstenbelasting voor u en uw partner; 

 

Correspondentie belastingdienst: 

Correspondentie met de belastingdienst (u kunt alle blauwe enveloppen gedurende het gehele boekjaar naar ons doorsturen); 

 

Tarief voor dienstverlening 

Bovenstaande dienstverlening verrichten wij zoals overeengekomen voor een totaal bedrag* van € 1.250,- per boekjaar. Dit bedrag wordt in 2 facturen (€ 625,-) bij u in rekening gebracht. 

 

Boekhouder heeft aangekondigd zijn werkzaamheden te staken gezien hij niet uitkomt met het budget en wil 1000,- meer dan is vast gelegd. Inmiddels zijn we 2 jaar verder en had ik boekhouder X verzocht het boekjaar van 2021 + IB 2021 af te gaan ronden. Wij werden op gesprek uitgenodigd en hier is ons kenbaar gemaakt dat er 1000,- extra bij moet gezien het budget op is. Het budget zou verbruikt zijn door gebruik maken van portal, als controle van de boekhouder X

 

Gezien wij bovenstaande zijn overeengekomen en wij dit ook op papier hebben staan vragen wij ons af of dit zo maar kan. Wij zijn van mening dat we duidelijk afspraken hebben gemaakt voor een vaste prijs. 

 

Nu is het zo dat wij het vertrouwen in deze Boekhouder X totaal kwijt zijn en ik alle betaalden facturen terug betaald wil hebben zodat wij de boekhouding door een andere partij als nog kunnen laten doen. Boekhouder X wil hier niet in mee en geeft ook niet inhoudelijk verweer en onderbouwt zijn punten niet. 

 

Wij willen deze Boekhouder X ingebrekestelling gezien hij zijn afspraken niet na komt. Nu zijn wij benieuwt of we met deze boven beschreven afspraken sterk genoeg staan wanneer het er op uit komt dit via de rechter zal gaan komen. Hebben wij recht op ons geld terug gezien deze Boekhouder X zijn afspraken niet na komt. Hier is toch duidelijk spraken van een wanprestatie. 

 

Ik hoop graag wat meer advies en informatie te kunnen krijgen welke juiste stappen we hierin moeten nemen. 

hebben jullie tips of bestaat er een soort van deken net als bij advocaten maar dan voor boekhouders?

aangepast door Bouwenoponlinesucces
fout in tekst
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op Higherlevel.

 

Je hebt daar een sterretje bij totaal bedrag* staan. Waar staat dat voor? Lijkt me dat er nog wat kleine lettertjes (of voorwaarden) zijn die weggelaten zijn.

 

Als dit precies is wat er overeengekomen is (inclusief kleine lettertjes en voorwaarden) dan lijkt bij ingebrekestelling wel op zijn plaats. Er is immers niet geleverd wat er afgesproken is voor die prijs. Maar als er wel kleine lettertjes zijn (zie sterretje) die aanvullende kosten kunnen beschrijven, dan is dat een andere zaak. Uiteraard kun je wel een goed onderbouwing verwachten (en vragen) van die kosten.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Rik,

 

Dank u 

 

bij deze het geen van *

*In de volgende situaties mag X met u in overleg treden om af te wijken van het afgesproken tarief. Deze situaties zijn: 

- additionele (fiscale) uitzoekwerkzaamheden 

- onvolledig of te laat aanleveren administratie 

- overmatig aantal mutaties 

aangepast door Bouwenoponlinesucces
Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Bouwenoponlinesucces zei:

Deze situaties zijn:

 

Dus hij/zij (boekhouder) vindt dat er sprake is van: of additionele uitzoekwerkzaamheden, en/of te laat aanleveren van administratie (of gegevens misschien?), en/of overmatig aantal mutaties...

 

En jij vindt dat er sprake van  (en ook nog duidelijke, volgens jou...) "wanprestatie" is. 

 

Lekkere casus! Voer voor juristen. Dure zaak, volgens mij.

 

Probeer het in goed overleg tot een eind te breien en ga dan opnieuw op zoek naar een goede oplossing voor de toekomst, zou ik zeggen.

 

Het lijkt mij dat je een behoorlijk kansloze zaak hebt hier. Behalve als "de boekhouder" helemaal NIETS voor je gedaan heeft dan en je probeert 'een poot uit te draaien'. Maar dat zou mijn conclusie niet zijn op basis van wat je hier presenteert eerlijk gezegd. 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Een vervelende situatie, waarbij ik je aanraad om goed af te wegen of je hier echt een strijd van wil maken. Dat kost je ook tijd, geld en verlies van focus. 
 

In lijn met bovenstaande reactie zou ik proberen het z.s.m. af te wikkelen en verder te gaan. Wellicht is het in deze omstandigheden een mogelijkheid om op een middenweg van 500 euro extra uit te komen, waarvoor hij heel 2021 dan voor je afhandelt. Als je een halve administratie moet verschuiven naar een nieuwe partij kost dat je waarschijnlijk ook geld. 
 

Overigens vind ik €1250 voor de genoemde diensten niet bijzonder duur. Daarnaast lijkt me je eis om de betaalde facturen terug te krijgen onredelijk, aangezien de boekhouder werkzaamheden heeft verricht.

 

Voor €1000 een rechtszaak starten lijkt me in ieder geval een verkeerde besteding van je tijd en geld.

Link naar reactie
  • 0

Probleem is dat de boekhouder al is betaald voor 2021 en ook al voor 2022 om deze besproken taken uit te voeren. Nu ik al mijn geld terug wil gezien zijn wanprestatie geeft hij geen gehoor meer. dan een korte mail dat zij de werkzaamheden zullen staken. 

 

In 2021 zijn we van eenmanszaak naar vof over gestapt hierop hebben wij akkoord gegeven om de betaling te verhogen van 1250 naar 1650,- te gaan gezien er meer werk in de boekhouding zou zijn omdat zij meerdere bedrijfjes samen moeten voegen binnen deze vof. 

 

Omdat ik het erg lang vond duren dat de jaarrekening van 2021 nog steeds niet klaar was hebben wij aan de bel getrokken. Hierop volgend werden we op kantoor uitgenodigd en daar is door de boekhouder mede gedeeld dat het budget verhoogt moet worden met 1000,- per jaar. 

 

De letterlijke woorden waren of door te pakken met deze verhoging of de handen te schudden. 

Ik heb hem toe aangegeven hier over na te gaan denken en met mijn partner te over leggen. Vervolgens hebben wij alles uitgezocht en gezien de overeenkomst die wij met hun hebben hier alles binnen de opdracht moet vallen. 

 

Ook gaven ze aan dat het klant portal 30,- per maand zou kosten en dat de controle voor btw aangifte 125,- per uur zou bedragen. Hierop hebben wij aan gegeven dat dit niet klopt en in de overeenkomst die wij gesloten hebben met boekhouder X in zit. 

 

Daarop ontving ik een mail dat ik wel alles kan betwisten maar als is het er niet mee eens ben ik eerder aan de bel han moeten trekken. 

 

Wij voelen ons genaaid door deze boekhouder en hebben daardoor geen vertrouwen meer in zijn diensten. dit hebben wij ook gemaild. Waarop wij de reactie ontvangen zij de werkzaamheden gaan staken. 

 

Er is al ruim 3k betaald en daarmee kan de boeken houder zo i zo 2021 afronden. Ook dit hebben wij aangegeven. Maar weigert hierin mee te willen werken. Dit is in mijn optiek werkweigering en daarom willen wij hem in gebreke stellen van wegen het leveren van een wanprestatie.  

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

 

Dus hij/zij (boekhouder) vindt dat er sprake is van: of additionele uitzoekwerkzaamheden, en/of te laat aanleveren van administratie (of gegevens misschien?), en/of overmatig aantal mutaties...

 

En jij vindt dat er sprake van  (en ook nog duidelijke, volgens jou...) "wanprestatie" is. 

 

Lekkere casus! Voer voor juristen. Dure zaak, volgens mij.

 

Probeer het in goed overleg tot een eind te breien en ga dan opnieuw op zoek naar een goede oplossing voor de toekomst, zou ik zeggen.

 

Het lijkt mij dat je een behoorlijk kansloze zaak hebt hier. Behalve als "de boekhouder" helemaal NIETS voor je gedaan heeft dan en je probeert 'een poot uit te draaien'. Maar dat zou mijn conclusie niet zijn op basis van wat je hier presenteert eerlijk gezegd. 

Waar baseer je op dat er additionele uizoekwerkzaamheden zijn. en /of te laat aanleveren van administratie. Wij leveren de administratie niet aan de boekhouder heeft rechten in ons systeem en kan daar altijd bij. Zijn enige taak is het opstellen van de jaarrekening + IB aangifte verders verzorgen we alles zelf. 

 

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, Bouwenoponlinesucces zei:

In 2021 zijn we van eenmanszaak naar vof over gestapt hierop hebben wij akkoord gegeven om de betaling te verhogen van 1250 naar 1650,- te gaan gezien er meer werk in de boekhouding zou zijn omdat zij meerdere bedrijfjes samen moeten voegen binnen deze vof. 

Oeps. Daar kom je nu in een keer mee in je verhaal. Weer heel anders dan je openingspost waarin je doet lijken alsof het om een enkele simpele administratie gaat. Zo zie je dat elk verhaal meerdere kanten heeft.

 

Meerdere bedrijfjes samenvoegen met al het eventuele uitzoekwerk wat erbij kan zitten, dan lijkt mij 1650,- ook nog niet eens veel (tegen het uurtarief wat veel accountants rekenen).

 

Werkweigering lijkt het mij niet want zoals al is aangegeven, er is werk verricht.

Wat je nog zou kunnen proberen is een specificatie van gedane werkzaamheden te krijgen (ik geloof dat ze dat wel verplicht zijn bij te houden). En dan te kijken wat enigszins reëel is. Jij eist alle betaalden bedragen terug. Maar dat zou ik ook niet reëel vinden want er zijn immers werkzaamheden verricht en die moeten betaald worden.

 

PS. Je zegt al ruim 3k betaald te hebben. Ik neem aan dat dat die 2x 650 in 2021 is en 2x 650 in 2022. Weet je zeker dat de 2x 650 in 2021 niet over het jaar 2020 gaan? Of heb je in 2020 zelf ook al 1250 betaald voor aangifte 2020 in 2021? Maar met het samenvoegen van verschillende bedrijfjes kan ik me echt wel voorstellen dat die 'buffer' er heel snel doorheen gegaan is.

 

Link naar reactie
  • 0
15 minuten geleden, Bouwenoponlinesucces zei:

Waar baseer je op dat er additionele uizoekwerkzaamheden zijn. en /of te laat aanleveren van administratie.

Hij concludeert alleen dat Boekhouder X dat blijkbaar vindt ("dus hij/zij (boekhouder) vindt dat er sprake is van...").

 

1 uur terug, Bouwenoponlinesucces zei:

In 2021 zijn we van eenmanszaak naar vof over gestapt hierop hebben wij akkoord gegeven om de betaling te verhogen van 1250 naar 1650,- te gaan gezien er meer werk in de boekhouding zou zijn omdat zij meerdere bedrijfjes samen moeten voegen binnen deze vof. 

Interessant 'detail'...

 

20 minuten geleden, Bouwenoponlinesucces zei:

Probleem is dat de boekhouder al is betaald voor 2021 en ook al voor 2022 om deze besproken taken uit te voeren. Nu ik al mijn geld terug wil gezien zijn wanprestatie geeft hij geen gehoor meer. dan een korte mail dat zij de werkzaamheden zullen staken. 

Is er ook al voor werkzaamheden over boekjaar 2022 betaald, of zijn dat werkzaamheden over boekjaar 2021 die in 2022 worden uitgevoerd?

 

 

27 minuten geleden, Bouwenoponlinesucces zei:

Wij voelen ons genaaid door deze boekhouder en hebben daardoor geen vertrouwen meer in zijn diensten. dit hebben wij ook gemaild. Waarop wij de reactie ontvangen zij de werkzaamheden gaan staken. 

 

Er is al ruim 3k betaald en daarmee kan de boeken houder zo i zo 2021 afronden. Ook dit hebben wij aangegeven. Maar weigert hierin mee te willen werken. Dit is in mijn optiek werkweigering en daarom willen wij hem in gebreke stellen van wegen het leveren van een wanprestatie.  

Hoe zuur het nu ook voelt adviseer ik je echt om dit z.s.m. zonder groot gedoe af te wikkelen. Wat je hiermee 'verliest' kun je waarschijnlijk prima terugverdienen door je weer op je zaak te gaan richten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.