• 0

Merkloos product zonder EAN importeren voor verkoop in de EU

Goedendag,

Ik zit zelf met een vraag waar ik net niet helemaal uitkom en hoop dat ik op het Higherlevel forum terecht kan om jullie om advies/ hulp te vragen. Ik ben eigenaar van een relatief nieuw bedrijf wat producten gaat verkopen via online platformen zoals Bol en Amazon. Nou heb ik de keuze gemaakt om een product uit China te willen importeren voor de verkoop op Nederlandse verkoop platformen. Zelf heb ik (nog) geen geregistreerd merk omdat ik eerst meer ervaring wil opdoen en kapitaal wil opbouwen voordat ik wil starten met het white-labelen van producten. Het product wat ik wil importeren komt direct van een fabrikant af en is merkloos. Het product beschikt ook niet over een EAN code. Nu zit ik met de vraag of ik bij GS1 een EAN code kan aanvragen voor dit product zodat ik deze kan aanbieden op de verkoopplatvormen in de EU. Ik zit hiermee een beetje in de war omdat ik zelf dus geen merk heb en ook niet van plan ben om dit onder een eigen merknaam te verkopen. Verder heb ik begrepen dat een EAN code ook over een fabrikant code zou moeten beschikken, dus kan ik een EAN code aanvragen voor dit product ook al ben ik niet de fabrikant en is dit überhaupt handig omdat concurrentie dus ook deze EAN code mag gebruiken omdat het merkloos is. 
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden en meningen. 

 

Met vriendelijke groet,

Lucas

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Beste LucasC,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Heb je de verkoopvoorwaarden van de genoemde platformen al gelezen?

 

Ik vind je openingsbericht een beetje warrig overkomen, maar dat is slechts een (1) mening.

 

Met vriendelijke groet,


Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 1

Welkom op Higherlevel!

 

27 minuten geleden, LucasC zei:

Nu zit ik met de vraag of ik bij GS1 een EAN code kan aanvragen voor dit product zodat ik deze kan aanbieden op de verkoopplatvormen in de EU.

Ja, een platform als Bol.com vereist een EAN (van GS1). Dus dit kun/moet je doen als je op Bol wil verkopen.

 

 

29 minuten geleden, LucasC zei:

Ik zit hiermee een beetje in de war omdat ik zelf dus geen merk heb en ook niet van plan ben om dit onder een eigen merknaam te verkopen.

Een merknaam is niet verplicht. Op Bol.com kun je het als merkloos aanbieden.

 

 

31 minuten geleden, LucasC zei:

Verder heb ik begrepen dat een EAN code ook over een fabrikant code zou moeten beschikken, dus kan ik een EAN code aanvragen voor dit product ook al ben ik niet de fabrikant

Als je een artikel van buiten de EU importeert wordt jij gezien als fabrikant. Je bent dus ook aansprakelijk. Als je daar nog niet van op de hoogte bent, lijkt me het goed om je daarop in te lezen.

 

 

33 minuten geleden, LucasC zei:

en is dit überhaupt handig omdat concurrentie dus ook deze EAN code mag gebruiken omdat het merkloos is. 

Qua kansen op Bol.com is het inderdaad een nadeel dat het merkloos is en andere verkopers het artikel ook aan hun aanbod kunnen toevoegen. Dat betekent echter niet dat je dan maar geen EAN moet aanvragen, dan kun je immers niet verkopen op het platform. Als je dit risico wil vermijden moet je wel een merknaam registreren, maar dat vraagt inderdaad een investering. 

 

Om je succeskansen op lange(re) termijn te vergroten raad ik je aan om dat wel onder een merk te doen. De kosten van het deponeren van een merk in de Benelux zijn te overzien.

Link naar reactie
  • 1
44 minuten geleden, LucasC zei:

Het product wat ik wil importeren komt direct van een fabrikant af en is merkloos.

In lijn met de aansprakelijkheid die je hebt omdat je het de EU in importeert raad ik je aan om te onderzoeken of het product geen inbreuk in intellectueel eigendom maakt. Weet je bijvoorbeeld zeker dat er geen modelrechten op het ontwerp rusten? Je zou niet de eerste zijn die een (Chinese) fabrikant blind vertrouwt in hun toezegging dat het merkloos en vrij te verkopen is, maar daar later toch spijt van krijgt. Dan ben jij verantwoordelijk, niet die fabrikant.

Link naar reactie
  • 0

Je kan ook een merk in licentie nemen, bijvoorbeeld Kodak of Gründig.

 

Als je batterijen of scheermesjes van Kodak tegenkomt, zijn die ingekocht door groothandel Strand Europe die het merk in licentie heeft voor deze producten. Die groothandelaar woont ook nog gewoon thuis bij zijn ouders in Barcelona. Gründig is qua consumentenelectronika van de Turkse onderneming Arçelik, maar er zit in Luxemburg een meneer die de naam in licentie aanbiedt voor andere productgroepen. Kijk maar eens op Bol.com hoe dat uitpakt.

 

Raar wereldje, die dolende merken. :ph34r:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.