• 0

Vraagstuk: rekenfouten in offerte en een reeds betaalde factuur

(aangepast)

Beste mensen, voor mij een puzzel voor jullie ook?

 

Het vraagstuk: er zijn twee foutjes gemaakt in een levering naar particulier waar ik graag met jullie over van gedachte wissel. Per abuis is er een rekenfout in een offerte met geldigheidsduur geslopen. Deze offerte is geaccepteerd door de klant. Daarna is de rekenfout opgespoord en de klant was zo sportief om de hogere offerte (+10%) wederom te accepteren en getekend retour te sturen.

 

Nu komen de twee fouten:

1. De geaccepteerde offerte had een rekenkundige fout met een afwijking van -0,5% van het totaal. 

2. Het bedrag van de eerste offerte (-10%) is op de factuur terecht gekomen.

 

De factuur met het foutieve bedrag van -10% is reeds voldaan. Op de uiteindelijke factuur los van de BTW zit geen berekening en klopt deze rekenkundig.  

 

Ik ben bang dat de klant zal zeggen dat de offerte door beiden foutjes indicatief is gebleken. Dat klopt ten dele, omdat het de bouw van een dakkapel betreft. Van de dakkapel wordt de hoogte en breedte in het werk bekeken. De uiteindelijke maten wijken dus ook iets af ten opzichte van de getekende offerte. De dakkapel is door de particulier in ontvangst genomen met een getekende leverbon waarop stond 'volledig betaald' en volgens offertenummer. Beide offertes hebben hetzelfde nummer.

 

Op welke gronden kan het 'correcte' bedrag alsnog in rekening worden gebracht bij de klant?  

aangepast door bglvanb
spelfoutje
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dan zou je reacties van juristen moeten afwachten...

 

...voor mij blijft dit ondernemersrisico als jij je zaken kennelijk niet beter op orde hebt. Werk je voor minder dan 10% marge?

 

Mvg,

 

Wigbolt

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Niet, er is getekend voor volledige betaling, en dan offreer je met 2x hetzelfde offerte nummer.

 

Is er contant betaald? Stel, stel, stel dat de klant zegt, het ontbrekende bedrag heb ik contant betaald, er is per slot voor getekend.

 

Het geheel is administratief wel rommelig verlopen.

 

Ik herinner me nog een aflevering van de Rijdende Rechter, iets met een schutting en fout opgegeven maten en foute facturen, vast nog wel op Google terug te vinden met de juiste zoekwoorden, weet de zoekterm niet.

 

Bij deze https://tvblik.nl/de-rijdende-rechter/schutting-van-de-rekening

 

Uiteraard kun je nog een poging doen na overleg met de klant, je weet maar nooit.

aangepast door stroomtang
Aanvulling
Link naar reactie
  • 0

Dank voor het meedenken. Ik heb de uitzending gevonden maar die is helaas niet meer beschikbaar. Er is per banktransactie betaald.

 

Het is volgens mij de vraag of een getekende offerte prevaleert boven een betaalde factuur bij een geleverd product waarbij de klant kan weten dat het een vergissing is omdat deze al eens was gemaakt. Iemand met een juridische achtergrond die hier inzichten in kan verschaffen hoe het een zich ten opzichte van het andere verhoudt? 

Link naar reactie
  • 1

Laat ik even inleiden met het feit dat dit geen juridisch advies is maar slechts mijn perspectief op basis van ervaringen.

Een offerte prevaleert boven een factuur als deze getekend is, mijns inziens. Een offerte is na getekend te zijn immers een overeenkomst. Een factuur is enkel in geval van mondelinge afspraken vaak de schriftelijke overeenkomst, en daarmee leidend.

Omdat hier sprake is van beide, is hier het alom bekende doel van beide documenten volgens mij belangrijk. Een offerte wordt gebruikt om afspraken samen vast te leggen. Het doel van een factuur is dan om de betaling van die afspraken in gang te zetten. En niet om eerder gemaakte schriftelijke afspraken te veranderen. Als beide partijen dat zouden wensen, dan pas je in overleg de eerder gemaakte schriftelijke overeenkomst aan.

Een fout maken is menselijk. Bij getekende overeenkomsten ben je overgeleverd aan de coulance van de andere partij om dat te kunnen herstellen. Bij facturen lijkt het mij te volstaan om dit te corrigeren middels een creditfactuur, en deze binnen een redelijk termijn mét uitleg aan de andere partij te overhandigen. Als er twijfels zijn over de juistheid van deze correctie bij de andere partij, dan kan dit getoetst worden aan de hand van de getekende offerte. Die vormt hier immers de juridische grondslag voor zover mij bekend. Ook als deze een stelpost had.

Mogelijk kan een jurist hier dit bevestigen, of je legt deze vraag voor aan een jurist in de buurt. Een advies als dit kost vaak niet het hemd van je lijf.

Daxto.com - Modern ondernemen | Altijd een goede grip op je onderneming.

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

De geaccepteerde offerte is de overeenkomst waaraan in de basis partijen zijn gebonden. De factuur is alleen maar een document voor de administratieve en financiële afwikkeling van die overeenkomst. Dat betekent in de basis dat je nog steeds de rest kunt factureren.

 

Alleen als je bij de factuur op één of andere manier bij de 'foute' factuur je hebt uitgelaten op een manier die de klant het vertrouwen mocht geven dat daarmee ook meteen een eindafrekening werd gedaan.

Link naar reactie
  • 0

@StevenK, dank voor je kader dat de geaccepteerde offerte de overeenkomst is. Over je vraag of er andere uitlatingen zijn gedaan over het vertrouwen dat de 'foute' factuur de juiste was het volgende:

 

De klant moet op de dag van de plaatsing vóór 12 uur het volledige bedrag betaald hebben. Anders wordt de plaatsing niet (zomaar) doorgezet. Dit staat nadrukkelijk op de getekende offerte. De klant heeft de 'foute' factuur netjes op tijd betaald waardoor de werkzaamheden die dag verder zijn afgerond. 

 

Op het 'akkoord voor de werkzaamheden en geleverde materialen' dat getekend is door de klant heeft mijn collega geschreven: 'alles ok, alles is betaald'. Dit document is getekend door de klant en hij heeft hier een kopie van.

 

Maakt deze twee aanvullende uitlatingen het onmogelijk het resterende bedrag in rekening te brengen? En heeft de klant recht op garantie of kunnen we dat laten vervallen?

Link naar reactie
  • 0

Jij maakt twee fouten en dan kan de klant fluiten naar zijn garantie? Hoe snel denk je dat dat rond gaat op internet? Dat kost je misschien veel meer geld dan nu je verlies nemen.

Als de klant van je bedrijf een schrijven heeft dat alles betaald is dan mag de klant er van uit gaan dat dat zo is.

Dus dit geval snel achter je laten en verder, dan zonder fouten in de offertes en afhandeling.

Link naar reactie
  • 1
Op 15-12-2022 om 19:50, bglvanb zei:

De dakkapel is door de particulier in ontvangst genomen met een getekende leverbon waarop stond 'volledig betaald' en volgens offertenummer. Beide offertes hebben hetzelfde nummer.

 

Op welke gronden kan het 'correcte' bedrag alsnog in rekening worden gebracht bij de klant?  

 

 

Mijn inziens staat in bovenstaande de moeilijkheid.

 

Er is een offerte A

En een offerte A met een nieuwe berekening + 10%

 

Normaliter geef een nieuwe offerte met een ander nummer, of hetzelfde nummer met daarachter term, gewijzigd of herzien oid,in ieder duidelijk afwijkend van de eerste offerte.

 

Maar succes met de verdere afwikkeling, 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Tussen de regels door lees ik ook nog zoiets als dat de opgeleverde maatvoering afwijkt van het beloofde of geoffreerde in het nadeel van de consument. Tricky mocht dat ooit het verweer worden...

 

Geste t.a.v. leesbare topic title is 'Rekenfout in offerte en betaalde factuur' of 'Fout in berekenen offerte en betaalde factuur. :winking-face:

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0

Je geeft aan "bang" te zijn dat de klant weigert om een aangepaste (of kleine extra) factuur te betalen. Heb je enige indicatie dat dit daadwerkelijk het geval is? 

 

Als er nog geen correspondentie is na het betalen van de foutieve factuur zou je de klant simpelweg - met excuses - kunnen vragen om het restant te betalen. Om een grotere kans van slagen te krijgen zou je kunnen voorstellen om het verschil te delen.

 

Mocht de klant weigeren dan is het mijn inziens jouw tijd en energie niet waard om een juridisch traject te starten. Besteed die tijd liever aan acquisitie, een extra klus of de groei van jouw bedrijf. Zo behoud je een positieve denkwijze in plaats van te blijven hangen in een fout(je).

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 188 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.