Eerste deur ondernemersvragen [Higherlevel.nl naamsbekendheid en vindbaarheid]

Aanbevolen berichten

(aangepast)

Gisteren was ik op een meeting van IMEC en gemeente Den Haag. Haagse ondernemers die de stap willen maken naar expansie in het buitenland krijgen hierbij directe begeleiding van experts  om in bijvoorbeeld Duitsland, Engeland of Denemarken voet aan de grond te krijgen. Dit door bijvoorbeeld culturele verschillen te ontdekken, juridische zaken en taal problemen te tackelen.

Wij hebben 3x meegedaan aan trajecten voor deze drie genoemde landen en hebben daar veel profijt van gehad.

 

Nu was gister een afsluitende meeting met de ondernemers die dit jaar hadden meegedaan. Hierbij waren veel organisaties aanwezig met een afgevaardigde zoals bijvoorbeeld EZ, RVO, KVK, ONL en Haagse Hogeschool en nog tientallen anderen.

Een zeer relevante vraag werd gesteld door een deelnemende ondernemer.:  Er zijn hier nu vele "deuren" aanwezig en ieder heeft zijn kennis en deskundigen, maar waar nu te beginnen als startende ondernemer? Je weet namelijk zelf niet wat je allemaal wilt weten omdat je dat nog niet weet. Je ziet door de bomen het bos niet en focust iedere keer op iets wat pas later noodzakelijk blijkt. Hoe kunnen we dat voor nieuwe ondernemers nu verbeteren?

 

Toen ik met diverse mensen in de wandelgangen hierover sprak heb ik Higherlevel als "eerste deur" aangeraden. Hier kun je als startende ondernemer vragen stellen en geadviseerd worden, zonder direct het oerwoud ingestuurd te worden. Zelf heb ik de eerste jaren HL als deskundig adviesorgaan gebruikt en ben uitstekend op weg geholpen in het ondernemers doolhof.

 

Verrassend voor mij was, dat geen van de aanwezigen die ik sprak HL kende, de ondernemers niet en de deskundigen niet. Gretig werd HL genoteerd op papier en op telefoons. Ik vraag mij af hoe die onbekendheid komt. En wat is daar aan te doen?

 

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie
42 minuten geleden, herman van der helm zei:

Verrassend voor mij was, dat geen van de aanwezigen die ik sprak HL kende, de ondernemers niet en de deskundigen niet. Gretig werd HL genoteerd op papier en op telefoons. Ik vraag mij af hoe die onbekendheid komt. En wat is daar aan te doen?

 

Ik zou zeggen … typisch voor ambtenaren … “Ik zit in mijn hokje en blijf daar veilig binnen”. Zoiets als politieke pleinvrees? 

 

47 minuten geleden, herman van der helm zei:

En wat is daar aan te doen?

Ik weet niet of je er wel iets aan moet doen.

Zet een ondernemersvraag in Google en zeker weten dat je in alle gevallen naar een antwoord  van HigherLevel wordt verwezen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
(aangepast)
5 uur geleden, Cosara zei:

Ik zou zeggen … typisch voor ambtenaren … “Ik zit in mijn hokje en blijf daar veilig binnen”.

 

Dat is een makkelijk, onterecht en deels ook onbegrijpelijk verwijt. Onbegrijpelijk omdat Herman het niet alleen over de ambtelijke deelnemers heeft, maar ook over deskundigen en ondernemers zelf. Onterecht, omdat ondernemers zelf meestal pas later beseffen welke kennis ze als starter hadden kunnen gebruiken. Makkelijk, omdat het eigenlijk een flauwe ambtenarensneer is.

 

5 uur geleden, Cosara zei:

Zet een ondernemersvraag in Google en zeker weten dat je in alle gevallen naar een antwoord  van HigherLevel wordt verwezen.

 

Dat gaat gelukkig wel behoorlijk goed. Het is ook een reden waarom het belangrijk is dat er redactie plaatsvindt op kopregels, zodat de zoekmachine en voorbijgangers meteen zien waar een topic over gaat.

Eerste deur voor startende ondernemers (zou ik ervan maken)

 

Verder denk ik dat we de balans tussen vraagbaak en gemeenschap weer wat kunnen herstellen. Nu worden nieuwkomers regelmatig belerend of nors onthaald, alsof ze kostbare tijd van vraagbeantwoorders verspillen. Dat kan warmer. Begin een gesprek, vraag naar omstandigheden en praat nog even na. Geen NIVEA (Niet Invullen Voor Een Anderling) maar SMEER (Samen Meer Echte Ervaringen Ruilen). Dan groeit ook de voorraad van deskundigen en toekomstige moderators geleidelijk weer aan.

 

Eerder (vele jaren geleden) hebben we al eens gesproken over een simpele activerende campagne. Daar mag iets heugenswaardigs in zitten. Daarom hebben we toen de domeinnaam HL.NL van Wegener laten overhevelen - geheel kostenloos! - zodat we iets kunnen roepen dat plakt...

 

Go to HL.NL

 

Daar hoort ook merchandise bij. Stickers, petjes, pennen, koelkastmagneten, sleutelhangers. Niet de hele santekraam, maar tenminste één treffende keuze. Dan kan de aandacht van starters getrokken worden met een give-away voor iedereen die zich inschrijft bij de KvK. 

 

Als je zo'n basis legt, kun je voortbouwen. Maak met Tonny Media een podcast over beginnende ondernemerszaken (vers van het forum) onder regie van Maxim Hartman > dus vooral niet te braaf!

 

Maak van BEGINNER een geuzennaam. Ich bin ein Beginner! En zo voort.

 

Ondernemersvraag_HL.NL.jpg

aangepast door TwaBla
spatie

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
6 uur geleden, herman van der helm zei:

Haagse ondernemers die de stap willen maken naar expansie in het buitenland krijgen hierbij directe begeleiding van experts  om in bijvoorbeeld Duitsland, Engeland of Denemarken voet aan de grond te krijgen.

Dat (buitenland en er zijn al experts aan boord) verklaart ook wel waarom ze niet op HL kijken. 

 

Starters lijken HL vrij makkelijk te vinden. 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
(aangepast)

 

Er is ooit wel eens een GROEI! afdeling opgezet.

 

Volgens mij is daar nu een ander (gesubsidieerd) platform voor actief (NLgroeit), net zoals er een andere gemeenschap is (Techleap) voor innovatie startups.

 

Je kan ook prima redeneren: laat de vraag bepalen in welke richting je zo'n forum ontwikkelt en forceer niet teveel. Oftewel: maak van HL niet een innovatie gemeenschap, niet een groeiclub, niet een zzp-er hangplek, niet een export-platform. Maar versterk de vraagbaak-functie. Daar past zelfs bij dat het stamtafelgehalte gereduceerd wordt.

 

Ik zou wel voor meer kruisbestuiving met genoemde platforms zijn. En ook voor een stamtafel die bijvoorbeeld wekelijks over actuele ondernemerskwesties praat. Toch wel. Ik herinner me nog dat Corona in China begon en de eerste topics die daarover op dit forum geopend werden, waarbij ik met angst en beven (gepaste overdrijving) zag aankomen dat deze weg-gemodereerd zouden worden - vanwege te politiek en vermeende media-gekte.

 

Dat randje is de leukste plek op dit forum! :cool:

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Zijn er ook banners van HL om op andere websites te plaatsen? Als een deel van de ondernemers op dit forum op passende websites een banner naar HL kunnen plaatsen dan vergoot dat ook de bekendheid.

En staat HL ook in het Handboek voor Ondernemers genoemd? Of ergens bij de KvK bij de informatie die je daar krijgt als starter?

Link naar reactie
1 uur geleden, TwaBla zei:

Makkelijk, omdat het eigenlijk een flauwe ambtenarensneer is.

Niet elke waarheid is per definitie ingewikkeld … in dit geval is dat gebaseerd op een bijna een wekelijkse ervaring.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie

Nu volgen er snel allerlei ideeën voor promotie van HL. Alleen vergeten we de aanleiding (niks ten nadele van de goede intenties van Herman): een enkel evenement waar HL kennelijk niet bekend was. Dat is op zichzelf nog geen aanleiding om HL dan maar op allerlei plaatsen te promoten. 

 

Dan moeten we ons eerst afvragen of er daadwerkelijk noodzaak is om HL meer te moeten promoten. 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
1 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Dan moeten we ons eerst afvragen of er daadwerkelijk noodzaak is om HL meer te moeten promoten.

Zoals je zelf zegt … Starters lijken HL vrij makkelijk te vinden.

Andere groepen misschien ook wel, dus niet direct in paniek raken als een andere groep personen een andere intake heeft om informatie te vergaren. 

 

6 uur geleden, TwaBla zei:
11 uur geleden, Cosara zei:

Zet een ondernemersvraag in Google en zeker weten dat je in alle gevallen naar een antwoord  van HigherLevel wordt verwezen.

Dat gaat gelukkig wel behoorlijk goed. Het is ook een reden waarom het belangrijk is dat er redactie plaatsvindt op kopregels, zodat de zoekmachine en voorbijgangers meteen zien waar een topic over gaat.

Ook een redactionele correctie op kopregels wordt steeds meer toegepast, wat een goed iets is. Helaas zorgt de daaropvolgende vraag in veel gevallen voor nog meer verwarring.

Toch moet er niet teveel gecorrigeerd worden, want voordat je er erg in hebt ben je voortdurend alles aan het herschrijven.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
25 minuten geleden, Cosara zei:

Toch moet er niet teveel gecorrigeerd worden, want voordat je er erg in hebt ben je voortdurend alles aan het herschrijven.

 

Niet in teksten, vooral niet. Het oogt onaangenaam als berichten steeds weer geredigeerd worden. Maar wel in kopregels die orde brengen in de doorlopende stroom aan berichten. Is oud stokpaardje.  Die link moest ik trouwens met Google opzoeken, want de eigen zoekfunctie van dit forum geeft geen resultaat.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
7 uur geleden, TwaBla zei:

Die link moest ik trouwens met Google opzoeken, want de eigen zoekfunctie van dit forum geeft geen resultaat.

even een zijdeur openen …

 

Nou, daarin ben je niet de enigste.

De zoekfunctie van HL brengt dikwijls geen licht in de duisternis, waarbij Google (met dezelfde zoekwoorden) dat wel doet.

Overigens is het geen puntje van kritiek, maar slechts is vaststelling … het werk gewoon niet (goed genoeg).

 

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
19 uur geleden, TwaBla zei:

Wil je dat we in 2023 SEO-technieken uit 2013 van stal gaan halen? Televaag-koppen in overjarige chocoladeletters voor de klikbeet? 🤔

 

Ik ben ook niet altijd te spreken over hoe de preferred supplier nu SEO implementeert, maar het is wel veel beter dan wat we in 2013 hadden.

 

De weg terug lijkt me een doodlopende straat. En persoonlijk denk ik dat we de propositie van Higherlevel beter kunnen verscherpen dan die nog verder vervagen tot “van alles betekenen voor allerlei ondernemers”.

 

Dan zijn we bekend bij iedereen, geliefd door niemand.

Link naar reactie
5 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Wil je dat we in 2023 SEO-technieken uit 2013 van stal gaan halen? Televaag-koppen in overjarige chocoladeletters voor de klikbeet? 🤔

 

Iets verkeerds gegeten Ward? Dit forum heeft bij mijn weten nooit aan klikbeet gedaan en zeker niet met televaag-koppen in chocoladeletters. Doel was vooral om duidelijke kopregels voor bezoekers te maken. Zodat ze niet aan Eerste Deur voorbij lopen.

 

8 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Ik ben ook niet altijd te spreken over hoe de preferred supplier nu SEO implementeert, maar het is wel veel beter dan wat we in 2013 hadden.

 

Geen idee waar je het over hebt. Niet iets waar we in dit topic over aan het praten waren.
 

9 minuten geleden, Ward van der Put zei:

En persoonlijk denk ik dat we de propositie van Higherlevel beter kunnen verscherpen

 

Altijd goed. Wordt vast achter de schermen besproken. En op het forum mogen we ook altijd kritiek suggesties delen.

 

Herman was op een bijeenkomst met mensen van EZ, RVO, KVK, ONL en Haagse Hogeschool en nog tientallen anderen. Daar kwam zijn vraag vandaan...

 

Op 16-12-2022 om 10:19, herman van der helm zei:

Verrassend voor mij was, dat geen van de aanwezigen die ik sprak HL kende, de ondernemers niet en de deskundigen niet. Gretig werd HL genoteerd op papier en op telefoons. Ik vraag mij af hoe die onbekendheid komt. En wat is daar aan te doen?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
(aangepast)

Mijn twijfel is of dit topic nu niet in 'Internationaal (ondernemen)' gesorteerd zou moeten worden...

 

...en zou Herman bezwaar hebben tegen het toevoegen van actieve verwijzingen aan zijn openingsbericht of tegen het aanpassen van zijn gekozen topic title of rubriek?

 

'Eerste deur' of 'Lage drempel' (om in beeldspraak met de forumnaam te blijven) is gewoon geen handig topic title of kopregel. Eerder waren er subsidies om internationaal marktonderzoek te doen en misschien zijn die regelingen er nog altijd.

 

Boerenverstand optie is het om een sticky topic 'Eerste stap', 'Internationale marktverkenning', 'Starten met exporteren' of 'Starten met internationaal ondernemen' te beginnen. 'Veel gestelde vragen', 'faq' of 'Internationaal zaken doen top 10 vragen' zijn ook opties om te overwegen, maar dat vraagt wel om enige redactie (inspanning).

 

Kritiek op de interne zoekfunctie, ik zou niet durven, maar dat is laaghangend fruit wat al diverse jaaroogsten op de grond is gevallen...

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie

 

Misschien helpt het als ik de relevante paragraaf uit Herman's verhaal even apart citeer.

 

Op 16-12-2022 om 10:19, herman van der helm zei:

Een zeer relevante vraag werd gesteld door een deelnemende ondernemer.:  Er zijn hier nu vele "deuren" aanwezig en ieder heeft zijn kennis en deskundigen, maar waar nu te beginnen als startende ondernemer?

 

Ik weet niet of dat perse op internationaal ondernemen toegespitst was.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
(aangepast)

Ik lees expansie of uitbreiding (internationalisering) van (bestaande) activiteiten, maar mogelijk is dat invulling i.p.v. begrijpend lezen. Knappe starter die een dergelijk gezelschap of dergelijke (informatieve of netwerk)bijeenkomst 'binnendringt'. Best wel herkenbaar ondanks dat Nederland 'plat' is.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
(aangepast)

Correctie of aanvulling: juiste verwijzing moet zijn naar een programma (netwerk) ´International Market Entry Coaching´ van de regionale ontwikkelingsmaatschappij Innovation Quarter: IMEC

 

Interessante directe verwijzing (keyword): internationaliseren.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie

 

Laten we dat aan @Herman zelf vragen en niet voor hem invullen.

 

Op 16-12-2022 om 10:19, herman van der helm zei:

...waar nu te beginnen als startende ondernemer? Je weet namelijk zelf niet wat je allemaal wilt weten omdat je dat nog niet weet.

 

Betreft het dan export en internationaal ondernemen of het starten van een bedrijf, al-dan-niet met internationaal potentieel?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
1 uur terug, TwaBla zei:

Betreft het dan export en internationaal ondernemen of het starten van een bedrijf, al-dan-niet met internationaal potentieel?

De bedrijven die meedoen of meegedaan hebben aan dit IMEC traject zijn starters met een goed uitgewerkt plan tot gevestigde ondernemers die allen willen internationaliseren. De gemeente Den Haag zoekt actief die bedrijven op (ook beginnende) omdat ze er van overtuigd zijn dat internationaliseren een groei van werkgelegenheid in de regio oplevert.

 

De vraag naar die 'eerste deur' kwam van een ondernemer die uit ervaring sprak bij het starten van zijn bedrijf en naar allerlei instanties gegaan is, maar nergens de helicopterview ervaarde. 

Elke organisatie is gefocust op het eigen kennisgebied, terwijl ze allen op zich wel het gehele verhaal kennen, maar toch zich er niet van vergewissen dat een ondernemer misschien hele andere basisbehoeften heeft, maar die dit zelf nog niet weet. 

 

Ikzelf ben toen ik met Tiller startte naar allerlei organisaties geweest zoals Octrooibureau, RVO, NOVU, CE markeringsbedrijven, Syntens, KvK, merkorganisaties etc. Op hun adviezen heb ik me gepresenteerd op bijvoorbeeld de Asian Challenge van de RVO en allerlei netwerkplekken. Daar kwam allerlei nuttigs uit, maar ik ben wel heel veel bossen ingewandeld.

 

De meeste hulp heb ik uiteindelijk gevonden op HL. Praktische zaken, bijvoorbeeld de tip om mee te doen met 'Bij ons in de BV' , de Herman Wijffels prijs en dergelijke. Ook heel veel ondersteuners heb ik tijdens de bijdragen op HL gevonden, zoals een elektronica ontwikkelaar, vertaler, marketing deskundige, videomaker etc. Ook heb ik door kritiek op mijn bijdragen goed geleerd om daarmee om te gaan en het zelfs te gebruiken om steviger mijn verhaal te presenteren bij klanten.

 

 

 

Link naar reactie
(aangepast)
2 uur geleden, Joost Rietveld zei:

Of die kennis er is op HL?

 

Is ook een kip-ei kwestie.

 

Mijn indruk is dat er bv een aantal mensen met expertise over handel met en import vanuit China (en wellicht andere plekken in het Verre Oosten) is bijgekomen op HL nadat er vragen over die onderwerpen werden gesteld.

 

Daarvoor is nodig:

  • dat vragen meteen duidelijk zijn (vandaar mijn gezever over de redactie van koppen)
  • dat moderatie een dialoog bevordert (en dus niet op alles zelf antwoord geeft of topics te strak kadert)
  • dat nieuwe experts warm onthaald worden (leuk dat je meedoet)
  • dat bestaande experts erkennen dat er soms verschil van mening, ervaring of inschatting kan zijn
  • dat actieve deelnemers soms topics aanzwengelen om dit forum te verbreden

Zo vind ik het interessant om platform-verkopers (en mensen met expertise in dat domein) aan te trekken, maar ook dropshippers, hobby-ondernemers (iemand die duiven melkt en verkoopt bijvoorbeeld) en non-profit ondernemers. En tot op zekere hoogte ook familie van ondernemers die in problemen zijn geraakt.

 

Dat past misschien wel en niet binnen het huidige beleid, maar het hoort wel bij het originele doelstelling.

Bijpassende vraag: schuiven we niet teveel op het bordje van een klein bestand aan mods? Je zou bij de discussie over doelgroepen, domeinen, werving en bevordering van een goed dialoogklimaat ook anderen kunnen betrekken die wat minder met het dagelijks beheer bezig zijn.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Hoe kwam ik de eerste keer op HL terecht? Inderdaad nadat ik een ondernemersvraag had ingetikt op Google. En daarna is het best handig om rechtstreeks hierheen te gaan. 

Ondernemers helpen is (ook) een businessmodel. Dan zijn sommigen misschien niet bereid om andere wegen aan te duiden? 

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.