• 0

€2.400 ongetoetste vrije ruimte jaarloonsom (WKR) bij tijdelijk slapende bv?

(aangepast)

Ik heb een bv die een gedeelte van het jaar 'geslapen' heeft. In die periode zijn er (aantoonbaar/verdedigbaar) geen activiteiten verricht en geen DGA-salaris geboekt (en geen loonheffingen afgedragen). Per 1 oktober jl. is de bv actief en wordt er DGA-salaris geboekt en loonheffingen afgedragen.

 

Kan ik gebruik maken van de volledige ongetoetste uitkering in de vrije ruimte van E2.400? Of moet ik dat naar rato berekenen? Ik heb het Handboek Loonheffingen nagekeken, maar dat geeft geen uitsluitsel.

aangepast door Mikky Vrolijk
aanvulling i.v.m. eigen onderzoek + titel gewijzigd
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 2

Ik denk dat de vragensteller gewoon twee dingen die elkaar haalt. De "vrije ruimte" en de "gebruikelijkheid", waarbij hij denkt dat de gebruikelijkheidstoets de hoogte van de vrije ruimte op positieve wijze zou beïnvloeden. Dat is natuurlijk niet zo.

 

De vrije ruimte wordt uiteraard bepaald door de hoogte van de jaarloonsom. Weinig loon betekent domweg weinig vrije ruimte.

 

Dus als je 204 euro vrije ruimte hebt, dan blijft dát de vrije ruimte, zelfs als de fiscus niet 2.400 maar 24.000.000 euro gebruikelijk zou vinden.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
Op 18-12-2022 om 22:45, Rodney... zei:

@prinsrachidDat was inderdaad mijn verwarring, die bij dezen opgehelderd is, dank :)

 

Ik ben overigens niet de enige die hierover het verkeerde idee had/heeft, zie bijv. de foutieve info op https://www.alfa.nl/actueel/fiscale-tips-voor-de-bv-en-dga-2022)

De info op die site is niet foutief. Er staat daar zowel de 2400 genoemd, als de regelgeving omtrent de vrije ruimte. Iedereen die een loonadministratie voert weet of behoort te weten hoe de WKR werkt. 

En overigens ben ik van mening dat je wel degelijk die 2400 mag hanteren ook al is er geen vrije ruimte, maar dan draag je 80% af over die 2400, wat nog steeds minder is dan het hoogste IB tarief...

Link naar reactie
  • 0

Maar dat is vrij raar toch?

 

Stel je DGA-salaris is € 48.000 op jaarbasis en je bv is pas vanaf het laatste kwartaal van het jaar actief:

48.000 * 0,25 * 1,7% = € 204

 

Terwijl je bij een pro-rata-berekenmethode uitkomt op:

0,25 * € 2.400 = € 600

 

Het gaat niet om enorme bedragen, maar van het verschil koop je toch wat leuke kerstcadeautjes...

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

De loonsom in deze is volgens mij gewoon wat je gedurende het jaar aan loon hebt uitgekeerd. Stel dus dat je jezelf iedere maand 4K bruto salaris uitkeert, maar dat pas vanaf oktober gedaan hebt, dan is je loonsom 3*4000 = 12000 euro bruto. 12000*0.017 = 204 euro, en dan zou dat in dat geval je maximum vrije ruimte binnen de WKR zijn.

 

Ik lees nergens dat je je loonsom zou mogen annualiseren. Zou wel leuk zijn, begin je je BV in december, deel je dan een riant bedrag uit, annualiseer (= *12) je dat, en dan zou dat ineens je loonsom zijn. Zo werkt het niet.

aangepast door Freeaqingme
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.