• 0

Nieuwe onderneming [afspraken afleverproces transporteur]

(aangepast)

Hi allen, 

 

ik ben al een tijdje een gluurder op dit forum en besloot dat het moment was gekomen om hier m’n eerste vraag te plaatsen. Mijn situatie is als volgt:

 

Ik ben van plan om - voor het eerst - een partij producten te importeren vanuit China. Het product is inmiddels gekozen nadat ik een aantal samples opgestuurd heb gekregen en we zijn wat de order betreft in de afrondende fase.

 

De samples werden geleverd met FedEx op mijn thuisadres, de andere goederen laat ik echter bezorgen bij mijn garagebox, waarbij het om zo’n 25 dozen in totaal gaat.

 

Mijn vraag is nu eigenlijk, hoe gaat dit afleverproces normaal in zijn werk? Ik weet van de invoerrechten, BTW etc, maar niet hoe dit er logistiek gezien uitziet op deze schaal. Wordt er bijvoorbeeld van mij verwacht dat ik een palletwagen heb (als het al op een pallet wordt geleverd) of mag ik bijv 25 losse dozen gaan sjouwen? Ik ben tevens benieuwd is of er normaal gesproken vooraf wat communicatie plaatsvind met een chauffeur. Aangezien ik de spullen niet thuis laat afleveren en niet de hele dag in m’n garagebox wil wachten. Al met al behoorlijk wat vraagtekens waar ik online niet veel antwoord op krijg, ik wil me hier natuurlijk zo goed mogelijk op voorbereiden.

 

Wie heeft hier al wat ervaringen mee, ze worden iig erg gewaardeerd!

aangepast door Mikky Vrolijk
Titel aangepast
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het hangt grotendeels af van de transporteur die je gebruikt, dus de specifieke antwoorden kun je inderdaad het beste halen bij die partij.

 

Zolang je je voorraad als losse dozen via bijv. FedEx laat bezorgen is er natuurlijk geen palletwagen nodig. Qua aflevering heb je bij zulke partijen vaak redelijk gerichte Track&Trace en weet je in welk tijdvak ze (ongeveer) langskomen, zodat je niet de hele dag in je garagebox hoeft te wachten. Ook kun je vaak (tegen betaling) een bepaald tijdvak afspreken, zoals levering voor een bepaald tijdstip.

 

Als je een of meerdere pallets importeert worden vaak andere transporteurs aantrekkelijker dan de grote jongens zoals FedEx, DHL, UPS, etc. Daar ben je afhankelijk van het transportbedrijf of ze überhaupt met een wagen met laadklep komen (of ze dus een heftruck van je verwachten). Als ze een laadklep hebben, hebben ze vaak ook een palletwagen bij zich. De planning van een transportbedrijf wordt vaak ook anders aangevlogen dan bij pakketbezorgers. Het zijn allemaal zaken die je mee kunt nemen in je zoektocht naar een transporteur die voor jou geschikt is, en dus in welke mate je invloed hebt op zulke onderdelen.

 

Een bezorger of chauffeur zal uit zichzelf natuurlijk geen rekening houden met het feit dat jij je voorraad bij een garagebox laat afleveren waar je niet de hele dag wil wachten. Dat zijn zaken die jij moet voorzien en zelf naar moet handelen.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Joost Rietveld zei:

Ik weet van importeren erg weinig maar ik kan me zo voorstellen dat de transporteur toch gewoon deze vragen kan beantwoorden voor je? Ik neem aan dat jou bekend is welk bedrijf op welke datum en tijd de spullen komt afleveren. Bel ze eens op


Hé Joost,

helaas weet ik dit (nog) niet. Omdat het de eerste keer is laat ik het vervoer door de fabrikant regelen (DAP). Ik wil dus voorkomen dat ik op het laatste moment nog wat moet regelen

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, RubenT zei:

Het hangt grotendeels af van de transporteur die je gebruikt, dus de specifieke antwoorden kun je inderdaad het beste halen bij die partij.

 

Zolang je je voorraad als losse dozen via bijv. FedEx laat bezorgen is er natuurlijk geen palletwagen nodig. Qua aflevering heb je bij zulke partijen vaak redelijk gerichte Track&Trace en weet je in welk tijdvak ze (ongeveer) langskomen, zodat je niet de hele dag in je garagebox hoeft te wachten. Ook kun je vaak (tegen betaling) een bepaald tijdvak afspreken, zoals levering voor een bepaald tijdstip.

 

Als je een of meerdere pallets importeert worden vaak andere transporteurs aantrekkelijker dan de grote jongens zoals FedEx, DHL, UPS, etc. Daar ben je afhankelijk van het transportbedrijf of ze überhaupt met een wagen met laadklep komen (of ze dus een heftruck van je verwachten). Als ze een laadklep hebben, hebben ze vaak ook een palletwagen bij zich. De planning van een transportbedrijf wordt vaak ook anders aangevlogen dan bij pakketbezorgers. Het zijn allemaal zaken die je mee kunt nemen in je zoektocht naar een transporteur die voor jou geschikt is, en dus in welke mate je invloed hebt op zulke onderdelen.

 

Een bezorger of chauffeur zal uit zichzelf natuurlijk geen rekening houden met het feit dat jij je voorraad bij een garagebox laat afleveren waar je niet de hele dag wil wachten. Dat zijn zaken die jij moet voorzien en zelf naar moet handelen.

 

Succes!


dank voor je uitgebreide antwoord! Ik ging er eigenlijk vanuit dat dit via een pallet verstuurd zou worden, maar io

begrijp hier dus uit dat dat lang niet altijd het geval is. Duidelijk iets wat ik dus even moet checken met de fabrikant.

Link naar reactie
  • 0

Misschien is het een idee om een transportbedrijf jou buurt te zoeken en daar te vragen of ze de goederen voor je in ontvangst willen nemen tegen een vergoeding zodat je ze daar zelf later weer kan afhalen.

 

Heeft je garagebox wel een adres ? Kan me voorstellen dat de meeste garageboxen geen standaard adres hebben en je zal daar dus niet kunnen laten bezorgen.

Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, Quutje zei:

 

helaas weet ik dit (nog) niet. Omdat het de eerste keer is laat ik het vervoer door de fabrikant regelen (DAP). Ik wil dus voorkomen dat ik op het laatste moment nog wat moet regelen

Een Chinees die DAP gaat leveren zal daar waarschijnlijk wel een van "grotere jongens" voor inschakelen. Als jij hier al geen geschikte transporteur weet, zou die Chinees duizenden kilometers verderop dat wel weten? "op het laatste moment  wat regelen"? Wie gaat de douane aangifte doen?

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Bert. zei:

Een Chinees die DAP gaat leveren zal daar waarschijnlijk wel een van "grotere jongens" voor inschakelen. Als jij hier al geen geschikte transporteur weet, zou die Chinees duizenden kilometers verderop dat wel weten? "op het laatste moment  wat regelen"? Wie gaat de douane aangifte doen?

 

Excuus, ik zie dat ik hier de verkeerde incoterm heb genoemd. Gaat om DDP, dus de vervoerder regelt de douane aangifte. 

 

Het gaat volgens mij nog niet zozeer over wel of geen geschikte transporteur vinden, maar vooral hoe dit normaliter in zijn werk gaat. Ik heb geïnformeerd bij de fabrikant, die geeft nu aan geen pallet te gebruiken en de 25 dozen via DDP te versturen. Kan ik dan aannemen dat de dozen (net als een normale pakketbezorging) los worden afgeleverd of zou het bij wijze van spreken kunnen dat een vervoerder zelf de zooi op een pallet vastbind omdat dat voor hun makkelijker is?

 

Ik heb hier geen ervaring mee, en over dit soort details is online maar weinig te vinden. Ik hoopte hier dus vooral wat ervaring van andere mee te krijgen om te voorkomen dat ik bijvoorbeeld een pallet met dozen krijg die ik zelf niet uit kan laden.

 

Link naar reactie
  • 0

Okee, excuses voor mijn warrige verhaal, maar ik zie duidelijk door de bomen het bos niet meer. 

 

Ik was in de veronderstelling dat DDP de beste optie was omdat ik - naar mijn idee - de samples ook op deze manier had laten versturen. Deze werden verstuurd via Fedex, waarna achteraf nog de BTW en invoerrechten bij Fedex afgerekend moesten worden. Ik denk dus dat dit DAP was?

 

Mocht dit DAP zijn geweest, dan lijkt mij dit de fijnste optie. Ik ben online al wat verhalen tegen gekomen waarbij de fiscus niet zo blij is met DDP omdat de invoerwaarde blijkbaar niet netjes wordt opgevoerd door de verkoper en er zo dus indirect gefraudeerd wordt. 

 

Uit de opmerking van Bert. haal ik echter dat het niet vanzelfsprekend is dat de vervoerder de douaneaangifte doet wanneer de verzending via DAP verloopt. Bij de samples gebeurde dit dus (blijkbaar) wel door Fedex, maar dit is dus niet de standaard?

 

Misschien ben ik compleet de verkeerde richting aan het denken, maar ik zou dus in de basis hetzelfde willen hebben als de samples. Oftewel: de fabrikant verzend, vervoerder regelt de inklaring en ik betaal achteraf de vervoerder.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Quutje zei:

maar ik zou dus in de basis hetzelfde willen hebben als de samples. Oftewel: de fabrikant verzend, vervoerder regelt de inklaring en ik betaal achteraf de vervoerder.

Klant is koning is een gezegde dat juist in China opgaat. Als jij vraagt om die 25 dozen met FedEx te versturen net zoals die samples dan doen ze dat. Je kunt toch heel makkelijk vragen welke opties ze hebben? Wat kost het als zus, wat kost het als zo..? En als dan blijkt dat airfreight via fedex 3x zo duur is maar wel 8x zo snel en 2x zo makkelijk qua administratie kun jij de afweging maken of dat het je waard is. 

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, Pieter__VH zei:

Je kunt toch heel makkelijk vragen welke opties ze hebben? Wat kost het als zus, wat kost het als zo..? En als dan blijkt dat airfreight via fedex 3x zo duur is maar wel 8x zo snel en 2x zo makkelijk qua administratie kun jij de afweging maken of dat het je waard is. 

 

Down the rabbithole I go,

 

Bij verzending DDP zou de binnenlandse vervoerder DPD zijn, gezien de boel als lozze dozen wordt verstuurd zou het ook zo binnen moeten komen en is mijn initiele vraag dus eigenlijk beantwoord: ik heb geen palletwagen oid nodig, maar moet ff sjouwen.

 

Voor wat betreft de prijzen, dat komt neer op het volgende: $5.97/kg voor DAP via Fedex, waar DDP seafreight slechts $1.8/kg kost. Dat scheelt op 300kg aan spullen dus behoorlijk wat. Ook in tijd, maar die heb ik genoeg.

 

Toch vraag ik me af hoe dit kan. Ik heb in dit geval rechtstreeks met een freight forwarder geschakeld, en die weet me de DDP prijs al te quoten zonder dat hij de waarde van mijn goederen weet? 

 

Dit kan volgens hun omdat ze zelf de waarde controleren en de belasting per container afdragen. Klinkt in mijn oren een beetje te mooi om waar te zijn. Ik begreep uit wat andere posts dat je hier wat gezeik mee kunt krijgen met de belasting, omdat er zeer waarschijnlijk een te lage waarde van de goederen wordt doorgegeven, maar hoe realistisch is dit? 

 

In het geval van DDP ben ik immers niet verantwoordelijk voor wat de leverancier/forwarder voor waarde aan de goederen hangt toch? Ik begrijp nu dat ik voor een DDP levering een BTW factuur moet ontvangen waarop de BTW verlegd is als het een intracommunautaire levering is, of een BTW factuur wanneer de leverancier een vestiging in Nederland zou hebben, klopt dit?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.