• 0

KIA 2022 ivm bestelauto + financial lease, levering auto in 2023.

Hallo allemaal ik heb een korte ondernemersvraag (namens iemand die ik ken):

 

Feiten:

 

Gaat om een kleine ondernemer (VOF)

Bestelauto is besteld, order is getekend. 

Bestelauto is met financial lease gefinancierd.

Bestelauto wordt pas in 2023 geleverd.

 

Nu weet ik dat als je de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek wilt toepassen je de bestelauto in gebruik moet nemen, maar je kan een deel wel claimen voordat de bestelauto in gebruik is genomen tot het bedrag van wat is betaald. 

 

Maar hoe zit het met financial lease? Want ik neem aan dat de leasemaatschappij pas gaat betalen als de auto geleverd wordt? Of maakt dat in dit geval niet uit?

 

De vraag is in deze situatie, in hoeverre mag je de KIA toepassen in het jaar 2022 of is dat compleet uitgesloten omdat er niks is geleverd en nog niks is betaald?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
24 minuten geleden, yup zei:

De vraag is in deze situatie, in hoeverre mag je de KIA toepassen in het jaar 2022 of is dat compleet uitgesloten omdat er niks is geleverd en nog niks is betaald?

 

Niet dus.

Er is weliswaar een verplichting aangegaan, maar er is nog niets betaald, geleverd of in gebruik genomen.

 

In welk jaar verantwoordt u de investeringsaftrek in de aangifte?

U vermeldt de investeringsaftrek in de aangifte over het jaar van investeren. Daarbij is ook van belang of u het bedrijfsmiddel meteen in gebruik neemt of niet.

Ingebruikname

U neemt de investeringsaftrek in aanmerking in het jaar waarin u het bedrijfsmiddel in gebruik neemt. Als u een bedrijfsmiddel nog niet in gebruik neemt, kunt u slechts investeringsaftrek claimen tot het bedrag dat u in het boekjaar hebt betaald.

 

zie ook: Voorwaarden investeringsregelingen

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 212 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.