• 0

Nieuwe onderneming ZZP - Nieuw Idee- Investeren gelijk vanaf start?

Hi allemaal.

Mijn naam is Dennis en ik had ten eerste al moeite met bedenken in welk onderwerp ik dit topic moest plaatsen.

Mijn situatie is als volgt.

 

Op dit moment ben ik nog niet ingeschreven bij de KVK. Ik ben voornemens dit wel te gaan doen voor het einde van 2022 of begin 2023. 

Ik werk op dit moment nog 4 dagen in de week voor een organisatie en mijn bedoeling is dit uiteindelijk af te bouwen naar minder en grotendeels voor mijn zelf te gaan.

 

Ik wil graag van mijn passie mijn beroep maken. En dat zijn motoren, maar ik heb ook nog de mogelijkheid om in mijn huidige werkveld als ZZP-er aan de slag te gaan er is werk genoeg.

 

Op dit moment beheer ik een sociaal mediakanaal welke erg goed loopt. Ik heb meerdere samenwerkingen lopen met een 7tal aan bedrijven, heb een website en een groeiend YouTube kanaal. 

 

Op een van mijn kanalen heb ik een ruim bereik van 70K aan personen. 

 

Mijn plan is als volgt.

 

Vanaf 2023 meer tijd steken in sociale media en dit kanaal te laten groeien, ik heb ook een nieuwe samenwerking met een lokale dealer die mij vergoedingen gaat betalen voor het maken van content. Ook is mijn plan om spullen te verkopen die gerelateerd zijn aan motoren via de website en een van de grote internetleveranciers.

 

Maar, ik verwacht dat dit volgend jaar nog geen vetpot zal zijn (een omzet van 5k per jaar is al aan de hoge kant, maar het kan verkeren) . Op het gebied van tijd verwacht ik hier volgend jaar ongeveer 12-14u per week mee bezig te zijn.

 

Daarnaast wil ik de optie open houden om met mijn bedrijf (ingeschreven als influencer/marketing) ook eventueel werkzaamheden te gaan verrichten voor andere bedrijven die nog in mijn huidige werkveld zitten en totaal niet gerelateerd zijn aan de core-business waar ik naar toe wil (namelijk motor-gerelateerde content maken, samenwerkingen op starten, affiliate link marketing). 

 

Nou is mijn fiscale vraag als volgt.

Volgend jaar begin januari zal ik een nieuwe motorfiets gaan kopen. Deze motorfiets is in principe bedoeld om content te creëren (elke rit die ik maak heeft ook dat doel, direct of indirect).  Nu heb ik de optie om de motor gelijk zakelijk aan te schaffen (mits ik mij op tijd heb ingeschreven) of achteraf in te brengen van privé naar zaak door het op de balans te zetten. Echter heeft de motor dan op papier een particuliere eigenaar en zal het daarna een margevoertuig worden.

 

Mijn vraag(1), wat is wijsheid? En is het mogelijk om de motor zakelijk aan te schaffen met nog een relatief pril en licht bedrijfsmodel met lage winsten. ( al kan ik die wel opkrikken met plan B)

 

(2) En kan je als zzp-er werkzaamheden verrichten die normaliter buiten het werkveld zouden vallen die je in eerste instantie heb opgegeven?

 

En vraag 3. Wat als het uiteindelijk niet lukt met de onderneming, hoe dan omgaan met de motorfiets die wel of niet zakelijk is aangeschaft?

 

extra info: ik heb in het verleden al eens een VOF gehad. Dus heb wel enigzins ervaring met ondernemen e.d.

 

Alvast heel erg bedankt voor de tijd en moeite!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

1. Dat is inderdaad mogelijk (over de "wijsheid" kan ik niets vertellen verder).

2. Jazeker, maar je moet eigenlijk er voor zorgen dat de omschrijving bij de KvK ruim genoeg is om alle activiteiten te dekken.

3. Dan gaat de motor (mits zakelijk aangeschaft) over naar privé (wanneer de onderneming stopt) tegen marktwaarde en daar zal vast BTW over verschuldigd zijn (want dan had je natuurlijk BTW teruggevraagd bij de aanschaf, normaal gesproken). 

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.