• 0

Vaste baan verliezen en al ZZP'er zijn

Goedendag,

 

Al veel forumvragen en antwoorden gelezen op dit forum, maar helaas nog niet een soortgelijke vraag gevonden. Vandaar deze nieuwe vraag. Ik ben lange tijd in loondienst voor 30 uur per week. Daarnaast ben ik ook een aantal jaren zelfstandig ondernemer voor circa 20 tot 24 uur per week. Wanneer ik mijn vaste baan zou verliezen en ik vraag een ww-uitkering aan, wat gebeurd er dan? Ik blijf voor 30 uur beschikbaar, want die inkomsten zijn gewoon nodig. Maar ik wil ook mijn ZZP-schap doorzetten voor die 20-24 uur per week. Dit kan ik niet fulltime doen namelijk. Het klopt dat ik al jaren zo'n 50 tot 55 uur per week werk en dit komt doordat ik mijn ZZP werkzaamheden in de avonden, weekenden en op vrije dagen verricht. 

 

Wordt mijn ww-uitkering voor 30 uur per week nu gekort vanwege mijn ZZP uren? Ook als ik aannemelijk kan maken (door bijv. aangifte belastingdienst) dat ik al jaren altijd die 30 uur plus 24 uur zzp gecombineerd heb? Is er zoiets als een 40 urig plafond waar het UWV rekening mee houdt? Of behoud ik mijn ww als ik ook voldoe aan de sollicitatieplicht en aantoon niet meer dan die 20 a 24 uur per week aan mijn bedrijf te werken?

 

Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

https://www.uwv.nl/particulieren/werkloos/ik-word-werkloos/detail/kan-ik-een-ww-uitkering-krijgen/ik-ben-zelfstandige-en-word-werkloos
 

U werkte als zelfstandige naast uw dienstverband

Verliest u naast uw werk als zelfstandige uw baan in loondienst bij een werkgever? Dan heeft u mogelijk recht op een WW-uitkering over de uren die u werkte in loondienst. Bij het berekenen van de hoogte van uw uitkering houden wij rekening met het gemiddelde aantal uren dat u per week werkte als zelfstandige in de 26 weken voordat u werkloos werd. Wij noemen dit uw ‘vrijgestelde uren’. Deze uren trekken wij niet van uw WW-uitkering af.

Voorbeeld vrijgestelde uren 
Kees werkte voor 30 uur per week in loondienst. Daarnaast werkt hij al zeker 26 weken als zelfstandige, gemiddeld 10 uur per week. Vanaf de eerste dag dat hij werkloos wordt, ontvangt Kees een WW-uitkering van 30 uur per week. De 10 uur die hij als zelfstandige werkt, zijn vrijgestelde uren. Deze 10 uur delen we door 5 (werkdagen). Dat is 2 uur. We vermenigvuldigen deze 2 uur met 21,75 (het gemiddeld aantal werkdagen per maand). Kees heeft dus 43,5 vrijgestelde uren per maand die hij als zelfstandige mag werken en die wij niet van zijn WW-uitkering aftrekken.

Aanvragen WW-uitkering

Meer uren werken als zelfstandige?

Gaat u tijdens uw WW-uitkering meer uren als zelfstandige werken? Dan bent u voor die extra uren geen werknemer meer. Daarom verrekenen wij deze extra uren met uw WW-uitkering. Dit doen we door een fictief inkomen te berekenen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dank je Cosara, De vrijgesteld uren waren mij nog niet helemaal duidelijk, maar ik heb me nu beter kunnen inlezen.  
Even voor de zekerheid: Zolang ik niet meer uren als zelfstandige maak dan ik gemiddeld de afgelopen 6 maanden heb gedaan, in mijn geval dus 24 uur, dan mag ik die blijven maken tijdens mijn ww. Ondanks dat ik boven de 50 uur uit kom. En ik krijg een ww van 70 - 75% van mijn laatst verdiende salaris, zoals iedere andere werknemer die ontslag krijgt? Er wordt dus niks gekort?

Dus eigenlijk is het dan toch hetzelfde als iemand die in de ww komt en geen eigen bedrijf heeft? Dezelfde hoogte van de uitkering en sollicitatieplicht voor 30 uur per week? (behalve als ik meer dan die 24 uur maak, dat snap ik)

 

Ik ben nog een beetje verward over deze zin namelijk: Bij het berekenen van de hoogte van uw uitkering houden wij rekening met het gemiddelde aantal uren dat u per week werkte als zelfstandige in de 26 weken voordat u werkloos werd. Wij noemen dit uw ‘vrijgestelde uren’. Deze uren trekken wij niet van uw WW-uitkering af. 
Die eerste zin (bij het berekenen van de hoogte) lijkt het alsof je wel gekort wordt. Terwijl in de laatste zin er juist staat dat de uren niet afgetrokken worden.

Link naar reactie
  • 0
44 minuten geleden, LizadeB87 zei:

Die eerste zin (bij het berekenen van de hoogte) lijkt het alsof je wel gekort wordt. Terwijl in de laatste zin er juist staat dat de uren niet afgetrokken worden.

 

Het is een algemene formulering die niet alleen bedoeld is voor jouw situatie. Wie 22 vrijgestelde uren heeft en er 30 als ZZP-er werkt tijdens WW, wordt 30-22=8 uur gekort op de WW uitkering.

Ga jij niet meer uren werken als ZZP-er dan is de berekening voor jou dat je 22-22 = 0 uren wordt gekort op de WW uitkering.

 

LizadeB87: welkom op Higherlevel overigens! 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 176 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.