• 0

Voorraadbeheer in Excel + BTW

Hallo allemaal,

 

Allereerst voor iedereen de beste wensen voor 2023, op een goed en gezond jaar!
Afgelopen jaar was mijn eerste jaar als ondernemer/zzp'er

Dit was erg spannend met een gloednieuwe webshop waarin ik erg veel geleerd heb,
Vanaf Maart deed ik mee aan de KOR maatregel.

Gelukkig bleef mijn omzet in 2022 net onder de 20.000 euro.

Ik verwacht dat ik daar dit jaar boven kom, dus wanneer ik dat bedrag bereik zal ik mijn KOR maatregel stop moeten zetten en BTW gaan rekenen.

Daarover heb ik een aantal vragen die ik zo duidelijk mogelijk zal stellen.


Ik heb diverse leveranciers in het buitenland, waaronder België.
De producten die ik daar inkoop hoef ik geen BTW over te betalen.

Vanaf het punt dat ik BTW moet rekenen, moet mijn leverancier uit het buitenland dan ook BTW op het factuur zetten?

Kan ik zomaar van het ene op het andere moment BTW gaan rekenen via de webshop?
Ik weet dat via Woocommerce dat ik gebruik makkelijk is in te stellen om BTW te rekenen over de verkoopprijs + verzendkosten.
Het vervelende is dat mijn concurrenten geen BTW rekenen en waarschijnlijk ook meedoen aan de KOR maatregel.
Als ik vervolgens BTW moet gaan rekenen ben ik bang dat de klanten afhaken omdat er op de verkoopprijs nog BTW komt waardoor de concurrent goedkoper is.

Verkoopprijzen van mijn producten zijn al lager dan de concurrenten, het liefst wil ik dat zo houden.

Hoe pak ik dat het beste aan?


Nog een vraag over mijn voorraadbeheer.
Deze houd ik bij via Excel.

Echter vermoed ik dat een aantal zaken niet nodig zijn, ik licht ze even toe met een voorbeeld screenshot:
Allereerst de leverancier waar ik mijn producten heb besteld.

2e hoeveel ik op voorraad heb momenteel.

3e aantal verkocht.

Totaal was dit dus 12 op voorraad, maar ik heb er 2 verkocht dus word op voorraad 10 en aantal verkocht 2.

Omdat ik op meerdere verkoopplatformen verkoop heb ik dit voor mijzelf even aangegeven.

Dus op Webshop, Bol en Marktplaats bied ik het product AAAA aan.

Ook de inkoopprijs heb ik in voorraadbeheer staan en de verkoopprijs.

Als ik een product heb verkocht houd ik dit bij met de winst/verlies.

Mijn verkoopprijs is 70, ik heb er 2 verkocht dus 140 euro.

Daarvan trek ik de inkoopprijs af, dus 2x 40 euro is 80.

140-80 is 60 euro winst.

Is dit een goede manier of totaal overbodig om zo te doen?
 

 

 

 


 

Excel voorraad.jpg

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0
21 minuten geleden, 0108daniel zei:

Ik heb diverse leveranciers in het buitenland, waaronder België.
De producten die ik daar inkoop hoef ik geen BTW over te betalen.

Bedoel je hiermee dat je onder de KOR inkoop had uit België en dat je daar geen BTW over betaald hebt?

 

(Het is toch bekend dat je onder de KOR bij inkoop uit het buitenland en verlegde BTW gewoon een incidentele BTW aangifte moet doen waarbij je alsnog die BTW moet betalen?)

 

Link naar reactie
  • 0

Wat een goede manier is om bij te houden is persoonlijk, maar in je overzicht mis ik een kolom Ingekocht. Die heb je nu gecombineerd met Op voorraad.

Ik zou zelf het overzicht nog iets uitbreiden en de volgorde anders doen:

Leverancier, Ingekocht, Inkoopprijs, Verkocht, Verkoopprijs, Voorraad, Winst, verkoopkanalen...

 

En hoe doe je het als je hetzelfde product bij dezelfde leverancier opnieuw inkoopt? Pas je alleen de voorraad aan of maak je een nieuwe regel?
En wat als de inkoopprijs veranderd voor levering 2? Dan maak je een nieuwe regel? Anders weet je niet welke producten bij welke inkoop/verkoopprijs horen.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Rik · zei:

Bedoel je hiermee dat je onder de KOR inkoop had uit België en dat je daar geen BTW over betaald hebt?

 

(Het is toch bekend dat je onder de KOR bij inkoop uit het buitenland en verlegde BTW gewoon een incidentele BTW aangifte moet doen waarbij je alsnog die BTW moet betalen?)

 

Ik heb inkopen in België gedaan, hierop rekent de leverancier geen BTW.
Wat ik doe is over de inkoopprijs incl verzendkosten 21% rekenen.
Dit geef ik inderdaad aan als incidentele BTW aangifte.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, DaMedia zei:

Wat een goede manier is om bij te houden is persoonlijk, maar in je overzicht mis ik een kolom Ingekocht. Die heb je nu gecombineerd met Op voorraad.

Ik zou zelf het overzicht nog iets uitbreiden en de volgorde anders doen:

Leverancier, Ingekocht, Inkoopprijs, Verkocht, Verkoopprijs, Voorraad, Winst, verkoopkanalen...

 

En hoe doe je het als je hetzelfde product bij dezelfde leverancier opnieuw inkoopt? Pas je alleen de voorraad aan of maak je een nieuwe regel?
En wat als de inkoopprijs veranderd voor levering 2? Dan maak je een nieuwe regel? Anders weet je niet welke producten bij welke inkoop/verkoopprijs horen.


Ingekocht is eigenlijk de hoeveelheid dat ik heb ingekocht bedoel je?
Dan is 'op voorraad' eigenlijk hetzelfde.
Maar zoals jij het aangeeft kan het natuurlijk ook, is denk ik een persoonlijke smaak.
Als ik producten opnieuw inkoop voor dezelfde prijs van pas ik de voorraad aan.
Als de inkoopprijs veranderd dan veranderd de totale inkoopprijs mee.

Stel ik had van een product 1 ingekocht voor 100 euro.

Ik bestel hetzelfde product opnieuw, maar nu is de inkoopprijs 110 euro.

Dit is een verschil van 10 euro.

Om dat te compenseren deel ik de 10 euro door het totale aantal dat ik nu op voorraad heb, dus door 2.
Dat is 5 euro.

De inkoopprijs word dan 105 euro.
Zo is de inkoopprijs weer het gemiddelde.
 

Link naar reactie
  • 0
22 minuten geleden, 0108daniel zei:

Ik heb inkopen in België gedaan, hierop rekent de leverancier geen BTW.
Wat ik doe is over de inkoopprijs incl verzendkosten 21% rekenen.
Dit geef ik inderdaad aan als incidentele BTW aangifte.

Ok. Gelukkig. Dan was de volgende statement van jou dus niet correct:

3 uur geleden, 0108daniel zei:

De producten die ik daar inkoop hoef ik geen BTW over te betalen.

Want uiteraard betaal je daar natuurlijk wel BTW over.

 

3 uur geleden, 0108daniel zei:

Kan ik zomaar van het ene op het andere moment BTW gaan rekenen via de webshop?

Daar zal niet alleen kunnen... maar moeten.

 

3 uur geleden, 0108daniel zei:

Als ik vervolgens BTW moet gaan rekenen ben ik bang dat de klanten afhaken omdat er op de verkoopprijs nog BTW komt waardoor de concurrent goedkoper is.

Verkoopprijzen van mijn producten zijn al lager dan de concurrenten, het liefst wil ik dat zo houden.

Hoe pak ik dat het beste aan?

Klanten lopen niet weg omdat hij BTW rekent. Klanten lopen weg als de totaalprijs te hoog is voor wat geleverd wordt (incl. service, betrouwbaarheid etc).

 

Je prijs ligt nu dus lager dan de concurrentie. Wanneer je over de drempel gaat dan zal die prijs misschien gelijk gaan liggen. Dan wordt het dus een kwestie van inleveren op je marge (om de prijs lager te houden) of je service e.d. moet hoog genoeg zijn om te kunnen concurreren.

 

Ps. Als je uit de KOR bent kun je wel weer de BTW op inkoop aftrekken via vraag 5. Dus het is niet zo dat je er in een keer zoveel slechter mee bent. LET OP. Zorg dat je dan minimale voorraad hebt op moment van overgang want met de betaalde BTW van je huidige voorraad kun je niets mee. Dan kun je dus beter weer een grote voorraad inkopen net nadat je uit de KOR bent. Plan die overgang dus goed met je voorraad.

 

 

Link naar reactie
  • 1
24 minuten geleden, Rik · zei:

Ok. Gelukkig. Dan was de volgende statement van jou dus niet correct:

Want uiteraard betaal je daar natuurlijk wel BTW over.

 

Daar zal niet alleen kunnen... maar moeten.

 

Klanten lopen niet weg omdat hij BTW rekent. Klanten lopen weg als de totaalprijs te hoog is voor wat geleverd wordt (incl. service, betrouwbaarheid etc).

 

Je prijs ligt nu dus lager dan de concurrentie. Wanneer je over de drempel gaat dan zal die prijs misschien gelijk gaan liggen. Dan wordt het dus een kwestie van inleveren op je marge (om de prijs lager te houden) of je service e.d. moet hoog genoeg zijn om te kunnen concurreren.

 

Ps. Als je uit de KOR bent kun je wel weer de BTW op inkoop aftrekken via vraag 5. Dus het is niet zo dat je er in een keer zoveel slechter mee bent. LET OP. Zorg dat je dan minimale voorraad hebt op moment van overgang want met de betaalde BTW van je huidige voorraad kun je niets mee. Dan kun je dus beter weer een grote voorraad inkopen net nadat je uit de KOR bent. Plan die overgang dus goed met je voorraad.

 

 

Kijk, hier heb ik wat aan dankje!
Aankomende week doe ik mijn boekhouding over de maand december.
Ik merk dat ik net over de 20.000 omzet ga en dus BTW moet gaan rekenen.
Dit zal ik ook direct aanpassen op mijn webshop.

Ik heb al een formulier uitgeprint om de KOR maatregel te beëindigen.

Het is inderdaad slim om even te wachten met een bestelling plaatsen bij mijn leverancier, dit omdat ik dan de BTW terug krijg (voorbelasting heet dat dacht ik)
 

Echter heb ik dan nog wel een vraag over de voorraadbeheer die ik in Excel heb.

Als is nu een product heb gekocht voor 50 euro waarover 21% BTW betaald is ben ik voor de inkoop 60,50 kwijt.
De BTW is 10,50
In Excel is mijn inkoop 60,50.
BTW mag ik nu niet aftrekken.

Als de KOR is beëindigd en hetzelfde product voor dezelfde prijs inkoop hoe verwerk ik dat dan juist in Excel?
Want dan mag ik de BTW aftrekken waardoor de inkoop 50 euro is.
Hierdoor ontstaat dus een verschil 10,50.
Moet ik de 10,50 dan delen door de totale aangekocht producten? Totaal 2 stuks om dit weer te compenseren?

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, 0108daniel zei:

Als de KOR is beëindigd en hetzelfde product voor dezelfde prijs inkoop hoe verwerk ik dat dan juist in Excel?
Want dan mag ik de BTW aftrekken waardoor de inkoop 50 euro is.
Hierdoor ontstaat dus een verschil 10,50.
Moet ik de 10,50 dan delen door de totale aangekocht producten? Totaal 2 stuks om dit weer te compenseren?

Het hangt er helemaal vanaf hoe je je voorraardbeheer doet. Als je bv nog twee artikelen van 60,50 op voorraad hebt en je koopt er een van 50 bij, dan zou je met een gemiddelde prijs inderdaad op (60,50x2 + 50 / 3) 57,00 uitkomen. Maar je kunt ook zeggen dat de eerste twee artikelen die je verkoopt nog tegen een inkoopprijs van 60,50 was 'fifo' (dus weinig marge) en pas het derde artikel tegen inkoopprijs 50,00 (meer marge).

 

Overigens zul je nu dus in december al BTW over je laatste verkopen moeten betalen (ondanks dat je dat niet op de factuur gezet hebt). Bij de eerste order die je over de KOR grens brengt ben je verkoop BTW verschuldigd.

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, DaMedia zei:

niets delen door totaal aantal gekochte producten, houd het gescheiden per inkoop.

Zoals eerder gemeld, ga eens rekenen met grotere aantallen i.p.v. 1+1, dan zie je waar je systeem vast loopt, waar je nog wel of juist geen overzicht meer hebt etc.

Of koop je elke keer 1 product in? En na verkoop weer 1?

 

Dezelfde producten gescheiden houden word onoverzichtelijk.
Het gaat om verschillende producten waarvan ik er 1 inkoop.
Omdat ik honderden producten heb is het financieel niet mogelijk om daar grotere aantallen van te bestellen.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Rik · zei:

Het hangt er helemaal vanaf hoe je je voorraardbeheer doet. Als je bv nog twee artikelen van 60,50 op voorraad hebt en je koopt er een van 50 bij, dan zou je met een gemiddelde prijs inderdaad op (60,50x2 + 50 / 3) 57,00 uitkomen. Maar je kunt ook zeggen dat de eerste twee artikelen die je verkoopt nog tegen een inkoopprijs van 60,50 was 'fifo' (dus weinig marge) en pas het derde artikel tegen inkoopprijs 50,00 (meer marge).

 

Overigens zul je nu dus in december al BTW over je laatste verkopen moeten betalen (ondanks dat je dat niet op de factuur gezet hebt). Bij de eerste order die je over de KOR grens brengt ben je verkoop BTW verschuldigd.

 

Ah mooi, gemiddelde prijs is niet moeilijk en blijft overzichtelijk.

Al klopt dan de winst/verlies niet meer omdat de inkoopprijs veranderd.

Ik zal de laatste bestelling die over de grens van 20.000 ging BTW rekenen.

Link naar reactie
  • 0

Nog even een vraagje over mijn winst/verlies in de voorraadbeheer.
Is winst/verlies verplicht om dat in voorraadbeheer te doen?
Dit omdat namelijk alles excl de voorraad al in de boekhouding staat.
Als ik een product destijds heb gekocht voor 100 euro en verkocht voor 150 dan is dat 50 winst.
Als de inkoopprijs veranderd dan veranderd ook de winst, dit is namelijk bij meerdere producten niet meer te doen om daar een correcte winst van te maken.
Hoe doen jullie dit?

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, 0108daniel zei:

Is winst/verlies verplicht om dat in voorraadbeheer te doen?

nee, dat is een keuze, maar heeft niets met elkaar te maken.

 

7 minuten geleden, 0108daniel zei:

Als de inkoopprijs veranderd dan veranderd ook de winst, dit is namelijk bij meerdere producten niet meer te doen om daar een correcte winst van te maken.
Hoe doen jullie dit?

Door niet met gemiddelde inkoopprijzen te werken waardoor de winst afhankelijk wordt van de inkoopprijs.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, DaMedia zei:

nee, dat is een keuze, maar heeft niets met elkaar te maken.

 

Door niet met gemiddelde inkoopprijzen te werken waardoor de winst afhankelijk wordt van de inkoopprijs.

 

Dankje :)
Dan is het dus beter om elk factuur met producten opnieuw te verwerken in de voorraadbeheer?
Dus als ik in het verleden producten heb besteld die verkocht zijn en nu weer opnieuw dezelfde producten wil bestellen deze opnieuw in Excel voorraadbeheer te zetten?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.