• 0

Uitstellen werkzaamheden

Ik een offerte gemaakt voor een klant. Klant is akkoord gegaan met de offerte. De werkzaamheden heb ik nu al 3x ingepland en al deze 3x heeft de klant op het allerlaatste moment afgezegd omdat de voorbereidende werkzaamheden die de aannemer moet doen nog niet klaar zijn. Omdat zo kort van te voren wordt afgezegd heb ik geen ander werk naar voren kunnen halen of ander werk kunnen zoeken en al de 3 weken thuis gezeten. Hierdoor heb ik nu al 3 weken inkomsten verloren. De schade is per week ongeveer € 5000. In totaal nu al bijna € 15.000. Zou ik mijn klant hier verantwoordelijk voor kunnen stellen? Ik heb helaas geen algemene voorwaarden.  

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL 

 

35 minuten geleden, MoPaDeBoTo zei:

Ik heb helaas geen algemene voorwaarden.  

 

Dat kan op zich een achterstandje in de discussie opleveren, maar het is natuurlijk ook afhankelijk van het hele afsprakenpakket of je hier nog opties hebt.

Eén optie zou kunnen zijn dat je de opdrachtgever wel alvast wat laat aanbetalen, dat zet wellicht ook wat druk op de voortgang aan die kant...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

.. een andere optie is om

44 minuten geleden, MoPaDeBoTo zei:

Omdat zo kort van te voren wordt afgezegd heb ik geen ander werk naar voren kunnen halen of ander werk kunnen zoeken en al de 3 weken thuis gezeten.

Drie keer uitstel en geen ander werk naar voren kunnen halen ?

Al bij de eerste keer uitstel zou ik direct naar de volgende opdracht gaan.

 

45 minuten geleden, MoPaDeBoTo zei:

Hierdoor heb ik nu al 3 weken inkomsten verloren. De schade is per week ongeveer € 5000. In totaal nu al bijna € 15.000.

Hypothetisch of aantoonbaar ?

 

Misschien ben je gewoon te tolerant en zou je beter deze "klant" op de lange baan moeten schuiven en je andere opdrachten - if any - met  voorrang gaan uitvoeren.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
47 minuten geleden, MoPaDeBoTo zei:

De werkzaamheden heb ik nu al 3x ingepland

 

Hoeveel dagen werk was begroot?

 

Wat gebeurt er met klanten verderop in de rij? Schuiven die allemaal door? Of komen die volgens planning gewoon aan bod?
 

Je ontdekt nu een probleem bij een klant dat je niet eerder voorzien had. Maar om daar nou een salade uit proberen te slaan gaat wat ver.

 

Hoe gaan andere (onder)aannemers om met dit soort planningsproblemen?

 

Welkom op HL MoPaDeBoTo. :cool:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, MoPaDeBoTo zei:

In totaal nu al bijna € 15.000. Zou ik mijn klant hier verantwoordelijk voor kunnen stellen?

 

Als je echt een conflict met je (beoogde?) klant wil, dan kan je natuurlijk een factuur van 15.000 euro sturen. Voor "gemiste inkomsten" of zoiets.

 

Zelf heb ik ooit in een grijs verleden (door een mislukte poging tot samenwerking) een factuur gekregen van (zo uit mijn blote hoofd...) 35.000 vanwege "uren" (maal een heeeel hoog tarief!) die besteed waren/verloren waren gegaan.

 

Heb ik uiteraard nooit betaald. Formeel heb ik het van tafel geveegd als 'spookfactuur' en de advocaat die mij hierover belde (namens de "spookfactuur-maker") heeft waarschijnlijk geadviseerd om het niet door te zetten allemaal.

 

Die persoon ook uiteraard nooit meer gesproken. Want zo gaat het bij dit soort dingen. 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
45 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Hoeveel dagen werk was begroot?

 

Wat gebeurt er met klanten verderop in de rij? Schuiven die allemaal door? Of komen die volgens planning gewoon aan bod?
 

Je ontdekt nu een probleem bij een klant dat je niet eerder voorzien had. Maar om daar nou een salade uit proberen te slaan gaat wat ver.

 

Hoe gaan andere (onder)aannemers om met dit soort planningsproblemen?

 

Welkom op HL MoPaDeBoTo. :cool:

Ben inderdaad benieuwd hoe andere onder aannemers dit opvangen.  Het naar voren schuiven van andere klanten is vaak moeilijk. Wij zitten in de afbouw dus komen als laatst. Vaak zijn bij de klanten die later in de planning staan de voorbereidingen nog nieg klaar. Waardoor wij niet zomaar een week eerder terecht kunnen

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Eén optie zou kunnen zijn dat je de opdrachtgever wel alvast wat laat aanbetalen, dat zet wellicht ook wat druk op de voortgang aan die kant...

Dit is m.i. zwaar onvoldoende als standpunt. Heb je deze klant al schriftelijk geinformeerd over jouw gederfde inkomsten van deze substantiële omvang?

 

Staan er ook doorlopende (personele of andere) kosten tegenover deze gemiste inkomsten? Ik zou juridisch advies zoeken en deze klant op zijn minst aanspreken en bij voldoende juridische basis misschien wel aansprakelijk stellen voor aantoonbare schade.

 

Ik vermoed dat je als basis geen offerte, maar zoveel als een overeenkomst van opdracht (met data) nodig hebt.


Met vriendelijke groet,

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, MoPaDeBoTo zei:

Het naar voren schuiven van andere klanten is vaak moeilijk. Wij zitten in de afbouw dus komen als laatst. Vaak zijn bij de klanten die later in de planning staan de voorbereidingen nog nieg klaar. Waardoor wij niet zomaar een week eerder terecht kunnen

Als dat de normale gang van zaken is, dan is er van gederfde inkomsten geen sprake.

 

Goed  incalculeren - qua tijd en prijs - is hetgeen andere ondernemers dit opvangen.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, MoPaDeBoTo zei:

Ik een offerte gemaakt voor een klant. Klant is akkoord gegaan met de offerte. De werkzaamheden heb ik nu al 3x ingepland en al deze 3x heeft de klant op het allerlaatste moment afgezegd omdat de voorbereidende werkzaamheden die de aannemer moet doen nog niet klaar zijn. Omdat zo kort van te voren wordt afgezegd heb ik geen ander werk naar voren kunnen halen of ander werk kunnen zoeken en al de 3 weken thuis gezeten. Hierdoor heb ik nu al 3 weken inkomsten verloren. De schade is per week ongeveer € 5000. In totaal nu al bijna € 15.000. Zou ik mijn klant hier verantwoordelijk voor kunnen stellen? Ik heb helaas geen algemene voorwaarden.  

Komt op mij over als een onervarenheid en onkunde bij jou.

Een klant is geen aannemer, heeft vaak geen weet van problemen waar een aannemer tegen aan loopt.
Geen personeel, uitval van personeel door ziekte, leveringsproblemen van materiaal. Iets wat hoort bij 2020, 2021, 2022 en zal ook bij 2023 gaan horen.

Als jij afhankelijk bent van de planning van de aannemer, waarom communiceer je dan niet met de aannemer?

En wat is er op tegen om tegen de klant te zeggen, dat er twee weken gewacht moet worden op jouw deel van de werkzaamheden, nadat de aannemer klaar is met zijn/haar werkzaamheden.
 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.