• 0

Controle op naleving van het octrooi!

Laten we er even van uit gaan dat je een octrooi hebt voor Nederland en duitsland. Het hebben van een dergelijke octrooien betekent formeel dat niemand zonder de toestemming van de octrooihouder het (uitgaande van een product) product mag fabriceren, distrubueren of importeren in de desbetreffende landen.

 

Dit is allemaal leuk en aardig maar hoe controleer je de naleving op je octrooi in het buitenland. Zo'n goed zicht heb je vaak niet op de markt. Al ik nu een octrooi van 15jaar geleden uit de kast trek van een Japanner en breng dit product succesvol op de markt in Nederland is de kans klein dat de haan gaat kraaien! Hoe kun je bij het hebben van een octrooi voor meerdere landen inbreuk spotten?

 

Om er iemand continue op te zetten is niet te betalen voor de meerderheid.

Wanneer je naleving niet goed kan controleren neemt de waarde van je octrooi ernstig af!

 

Evert

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

De vertaal kosten zijn irritant maar nog irritanter is dat je als niet ingezeten burger van een ander Europees land, verplicht bent om opnieuw een patent aanvrage in te dienen, via een in dat land gevestigde octrooi gemachtigde dus. Zo worden de belangen van deze gevestigde ordes keurig netjes afgeschermd en hun inkomsten veilig gesteld. Dit ten koste van de patenthouder/aanvragers! Zo is het raadzaam om de vertalingen ook maar door de octrooigemachtigden in die landen te laten verrichten, ook al heb je uitstekend en betaalbaar alternatief.

 

Hoe bedoel je, "opnieuw een aanvraag indienen"? Als ik -al dan niet via een gemachtigde- een Europese aanvraag indien, en die wordt verleend door het EOB, dan moet ik vertalingen aanleveren en dan wordt het automatisch een nationaal octrooi. Die nationale gemachtigden heb ik alleen nodig voor de vertaling (wat overigens een mooie bron van inkomsten is voor mijn collega's uit het vrije beroep).

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Het is zeker een mooie bron van inkomsten, maar ik heb begrepen dat je formeel in ieder afzonderlijk land, via een octrooigemachtigde, een aanvraag moet indienen. Octrooigemachtigden zijn toch geen vertalers?

Waarom mag ik zelf geen vertalingen aanleveren.

 

Bob

Link naar reactie
  • 0
[quote author=Arnoud Engelfriet

 

Het probleem met jouw voorstel is dat in Nederland iets pas waar is als het bewezen is. De octrooihouder stelt "Pietje maakt inbreuk!" en moet dat dus bewijzen (wie stelt, bewijst). Waarom zou je die octrooihouder op zijn blauwe ogen geloven?

 

Verder verschuif je nu de kosten van de octrooihouder naar heel Nederland: strafvervolging wordt uit belasting betaald. Moet iedereen meebetalen aan mijn ruzie met bedrijf X over vermeende inbreuk?

 

 

Men zou die octooihouder moeten geloven omdat hij octrooihouder is en omdat er een grondig onderzoek heeft plaatsgevonden voorafgaand aan de verlening van het octrooi.

 

Als ik aangifte doe van bijvoorbeeld een diefstal uit mijn woning, dan hoef ik toch ook niet naar een rechtbank om te bewijzen dat dit daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. De overheid neemt het dan toch over en gaat dit onderzoeken, als je geluk hebt uiteraard! Ik heb geen ruzie met die dief en ook niet met een vermeend inbreukmakend bedrijf. Zij mogen dit niet doen!

 

Bob

 

 

Link naar reactie
  • 0
Men zou die octooihouder moeten geloven omdat hij octrooihouder is en omdat er een grondig onderzoek heeft plaatsgevonden voorafgaand aan de verlening van het octrooi.

Dat onderzoek bewijst alleen dat de uitvinding nieuw en inventief was op de dag van aanvraag. Wat heeft dat te maken met de vraag of het apparaat van die ander onder de claims valt?

 

Als ik aangifte doe van bijvoorbeeld een diefstal uit mijn woning, dan hoef ik toch ook niet naar een rechtbank om te bewijzen dat dit daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.

Je moet wel bewijzen tegenover de politie dat er gestolen is. En dat doe je b.v. door de braaksporen te laten zien, een lijst met gestolen goederen af te geven, liefst met foto's, bonnetjes of ander bewijsmateriaal. De politie gelooft jouw bewering echt niet zomaar.

 

De overheid neemt het dan toch over en gaat dit onderzoeken, als je geluk hebt uiteraard! Ik heb geen ruzie met die dief en ook niet met een vermeend inbreukmakend bedrijf. Zij mogen dit niet doen!

Nogmaals, dit kun je onder het huidige rechtssysteem doen, al zal de prioriteit er van laag zijn tenzij de ander op grote schaal letterlijk aan het namaken is.

 

Hoofdzakelijk is en blijft het een civielrechtelijke kwestie: iemand doet iets waar jij last van hebt. Dan moet jij dat met die iemand oplossen, liefst een-op-een maar als het niet anders kan via de rechter.

 

En ik zou toch wel graag willen weten hoe jij je voorstelt dat die overheid omgaat met jouw bewering "bedrijf X maakt inbreuk op mijn octrooi". Moet jij bewijs van inbreuk aanleveren, of wat voor aanwijzingen moeten voldoende zijn om oom agent er op uit te sturen? Wanneer kan de vermeend inbreukmaker zich verweren, bijvoorbeeld door aan te tonen dat je octrooi nietig is of hij voorgebruiksrecht heeft?

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Het is zeker een mooie bron van inkomsten, maar ik heb begrepen dat je formeel in ieder afzonderlijk land, via een octrooigemachtigde, een aanvraag moet indienen. Octrooigemachtigden zijn toch geen vertalers?

Als je geen ingezetene van een land bent, moet je inderdaad vrijwel altijd een octrooigemachtigde uit dat land inhuren om er een aanvraag in te mogen dienen. Naast werkverschaffing is een doel hiervan dat octrooiraden dan niet met Zimbabwe hoeven te corresponderen.

 

Voor een Europese aanvraag heb je maar een gemachtigde nodig, die alles voor jou doet bij het EOB.

 

Waarom mag ik zelf geen vertalingen aanleveren.

De vertaling wordt de authentieke tekst van het octrooi en moet dus identiek zijn aan wat er door het EOB verleend is. Je moet dus een gewaarmerkte vertaling hebben, anders bestaat de kans dat een kwaadwillende aanvrager dingen net iets anders vertaalt om de boel op te rekken, en dat komt de rechtszekerheid niet ten goede.

 

Regelmatig stelt iemand voor om gewone technisch vertalers het recht te geven om octrooien te vertalen. Dit wordt dan even regelmatig afgeschoten met het argument dat octrooien bijzonder complexe teksten zijn, die heel apart taalgebruik hebben en op heel zorgvuldige manier vertaald moeten worden. Daar is dus een deskundige voor nodig: de octrooigemachtigde.

 

Enig eigenbelang van de kant van de gemachtigden (die hier flink wat geld mee verdienen, want hun tarief ligt hoger dan een technisch vertaler) is hieraan niet vreemd.

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

 

 

En ik zou toch wel graag willen weten hoe jij je voorstelt dat die overheid omgaat met jouw bewering "bedrijf X maakt inbreuk op mijn octrooi". Moet jij bewijs van inbreuk aanleveren, of wat voor aanwijzingen moeten voldoende zijn om oom agent er op uit te sturen? Wanneer kan de vermeend inbreukmaker zich verweren, bijvoorbeeld door aan te tonen dat je octrooi nietig is of hij voorgebruiksrecht heeft?

 

Arnoud

 

Arnoud, wat vind je van dit voorstel?

 

Om te beginnen moet een partij zoals bedrijf X voordat het een product in de markt zet, zich goed voorbereiden en o.a. nagaan of zij met dit product geen inbreuk maakt op een octrooi van een andere partij. Dit kan bijvoorbeeld doormiddel van een ‘octrooi informatie aanvrage’. Deze octrooi informatie aanvrage (bewijs) kan zij bij de nationale instantie of het EOB, via haar eigen octrooigemachtigde indienen. Bij twijfel over het resultaat van deze aanvrage, dient bedrijf X dit in ieder geval te melden bij bijv. de Europese octrooiraad (mocht deze bestaan) of een speciaal daartoe aangewezen instantie. Deze octrooiraad/instantie kan dan de partijen eventueel bij elkaar brengen om te schikken en/of zelf een bindend oordeel vellen.

 

Wanneer partijen zoals bedrijf X verzuimen om zich goed te informeren over de octrooi situatie van een bepaald product/toepassing en dit niet kunnen bewijzen middels een “octrooi informatie aanvrage” en dit product vervolgens gewoon in de handel brengen, dan moeten zij zonder meer vervolgd kunnen worden. Dit laatste geld uiteraard zeker voor partijen die volledig vanuit de illegaliteit opereren.

 

Ook is het redelijk om van de octrooihouder te verlangen dat die zich goed voorbereid en aannemelijk bewijs materiaal tegen vermeend inbreukmakend bedrijf X verzameld en deze bewijzen bij de aangifte overlegt. Dit kunnen bijvoorbeeld nagemaakte producten zijn, foto’s en wanneer de inbreuk openlijk plaats vindt, een bedrijfsadres en facturen etc. De octrooihouder kan worden verzocht om bij aangifte aan te tonen dat bedrijf X wel of geen “octrooi informatie aanvrage” heeft ingediend. Ook de bewijzen hiervan, zal hij bij de aangifte moeten overhandigen. Hierna kan oom agent meteen en wat mij betreft desnoods met getrokken revolver, in actie komen!

 

Tijdens de (straf)rechtelijke procedure kan bedrijf X zich dan alsnog verweren. De octrooihouder moet ook het recht op schade vergoeding krijgen.

 

Voorkomen is beter dan genezen! ;)

 

Groet, Bob

 

 

Link naar reactie
  • 0
Om te beginnen moet een partij zoals bedrijf X voordat het een product in de markt zet, zich goed voorbereiden en o.a. nagaan of zij met dit product geen inbreuk maakt op een octrooi van een andere partij. Dit kan bijvoorbeeld doormiddel van een ?octrooi informatie aanvrage?. Deze octrooi informatie aanvrage (bewijs) kan zij bij de nationale instantie of het EOB, via haar eigen octrooigemachtigde indienen. Bij twijfel over het resultaat van deze aanvrage, dient bedrijf X dit in ieder geval te melden bij bijv. de Europese octrooiraad (mocht deze bestaan) of een speciaal daartoe aangewezen instantie. Deze octrooiraad/instantie kan dan de partijen eventueel bij elkaar brengen om te schikken en/of zelf een bindend oordeel vellen.

Dit heet een inbreukadvies of ook wel een vrijgave. Het gebeurt nu ook al, met name in de chemische/medicijnenhoek. Grootste probleem is het vinden van relevante octrooien. Of liever, het managen van de gevonden relevante octrooien. Voor een stofje nog wel te doen (databases als Chemplus of Derwent zijn goed georganiseerd), maar voor elektronica een volstrekte ramp. Enig idee hoe veel octrooien er in een moderne digitale televisie zitten? Ik ook niet. En wij maken die dingen.

 

Het allervervelendste is dat je bezig blijft. Stel ik ben jouw gemachtigde en ik vind een octrooi dat leest op jouw product. Ik evalueer de scope en de prior art, en concludeer dat het er echt onder valt (dit is ook al een berg werk, maar ok). Vervolgens komen we op een alternatief waarmee je om de claim heen komt. En dan kan ik weer opnieuw gaan zoeken, evalueren en inbreuk proberen vast te stellen. Kom jij weer met een alternatief, en zo blijven we lekker bezig. Ik vind het prima, want ik reken 200 euro per uur, maar na hoe veel keer heb jij er nog zin in?

 

De enige manier om b.v. in die TV-business te overleven, is iedereen die iemand is te cross-licensen. En dan nog loop je soms tegen een obscure Amerikaan aan met een octrooi waar het woord "television" of "display tube" niet in voorkomt, maar dat met enige fantasie toch op te rekken blijkt tot een TV-toestel. Zoek een sympathieke jury en het is kassa.

 

Ook is het redelijk om van de octrooihouder te verlangen dat die zich goed voorbereid en aannemelijk bewijs materiaal tegen vermeend inbreukmakend bedrijf X verzameld en deze bewijzen bij de aangifte overlegt. Dit kunnen bijvoorbeeld nagemaakte producten zijn, foto?s en wanneer de inbreuk openlijk plaats vindt, een bedrijfsadres en facturen etc. De octrooihouder kan worden verzocht om bij aangifte aan te tonen dat bedrijf X wel of geen ?octrooi informatie aanvrage? heeft ingediend. Ook de bewijzen hiervan, zal hij bij de aangifte moeten overhandigen. Hierna kan oom agent meteen en wat mij betreft desnoods met getrokken revolver, in actie komen!

Dat verzamelen van bewijs moet de octrooihouder nu ook al. Voordeel vind ik nu dat je het (in Nederland) aan een deskundige rechter uit kunt leggen, in plaats van aan oom "Linux, is dat een Windowsprogramma" agent. Het kostte al moeite genoeg om de douane uit te leggen dat die container vol met lege CD-RW'tjes namaak is, ondanks dat ons merk er niet opstaat. En oh ja, morgen is het geen namaak meer want dan hebben ze een licentie genomen. Dus laat u ze nu weer doorvaren?

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Heb jij zelf niet een aantal suggesties voor verbetering?

Een vergunning tot binnentreden/inspectie lijkt me een goeie. Als je een redelijke case kunt maken dat inbreuk waarschijnlijk is (ter beoordeling van de rechter), dan krijg je toestemming om met deurwaarder en politie bij de andere partij naar binnen te gaan, en machines, specificaties en producten te bestuderen. Eventueel zelfs meenemen. Dat zou bewijsgaring een heel stuk gemakkelijker moeten maken.

 

Natuurlijk moeten er boetes staan op opzettelijk de boel belazeren teneinde ergens binnen te komen, en moeten de personen die binnentreden gebonden zijn aan geheimhouding voor wat niet relevant is. Een beetje zoals de Amerikaanse discovery-procedure werkt, maar dan goed.

 

Verder heb ik met het systeem in Nederland niet zo'n moeite eigenlijk. Een kort geding in Den Haag is snel geregeld, de rechters zijn deskundig en je hebt op korte termijn een oordeel.

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 251 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.