[2023 januari] In de spotlights: Twabla bemoeit zich vanaf de zijlijn overal mee

Aanbevolen berichten

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

551614392_FotoTwabla.thumb.JPG.b9b91bea189fe4d1628211ae42d1d3b8.JPG

 

Deelnemer Higherlevel.nl in de spotlights

Twabla is geboren in Brabant, maar heeft sindsdien op verschillende plekken gewoond en gewerkt. Inclusief Denemarken, België en Engeland - met uitzicht op witte kliffen en het kanaal. Nu kijkt hij vanaf de Veluwerand uit over de Rijn.

(Twabla is mijn forumnaam, omdat ik mijn eigen naam voor de journalistiek gebruik. Geen geheim dus, maar een praktische oplossing.)

 

Vanuit marketing de journalistiek in

“Na een marketingopleiding heb ik vijf jaar in de reclame gewerkt. Toen de kans zich voordeed, ben ik opgelucht overgestapt naar de journalistiek. Daarna heb ik me bijna een kwart eeuw ingezet als redacteur en bladenmaker, maar meestal als freelance reporter. Verhalen vertellen, dat is een fascinerend vak. Ik ben een fan van Keuringsdienst van Waarde, het programma dat toont waar onze levensmiddelen vandaan komen en hoe consumenten zich voor de gek laten houden. Ze doen dat met droge humor, niet met de misleidende klikbeet die je bij influencers aantreft.

 

De zakenpers ligt helaas al een paar jaar op zijn kont, waardoor vak- en zakenbladen nu vol gesponsorde content staan. Een mooi woord voor sluikreclame. Wat een ramp is dat. Ik verdien mijn geld tegenwoordig vooral met ghostwriting en eigen projecten. Zo maak ik me de laatste maanden druk om de handel in crypto, een wereld vol fabeltjes en vreemde fenomenen. Ooit van coin burns gehoord?

 

Waarom ik al jaren actief ben op Higherlevel.nl

“Higherlevel is zo’n twintig jaar geleden opgezet om ondernemers te helpen. Ik ben een aantal jaren moderator geweest en heb toen veel praktische regels mee opgesteld. Uitgangspunt was daarbij: het forum is er voor zijn deelnemers en niet andersom. Bovendien moet zo’n initiatief zich blijven ontwikkelen. Daar hoort debat bij, net zoals je in een bedrijf samen wikt en weegt over te maken keuzes.

 

Ik zoek soms in zulke debatten de rand op en dat botst met meer behoudende krachten. Toch heeft HL actieve mensen nodig om aan die gemeenschap te blijven bouwen. Ik voel mezelf betrokken, net zoals oud-voetballers en voormalig politici zich vanaf de zijlijn overal mee bemoeien. Vandaar dat ik hier nog steeds van de partij ben. Soms als bruggenbouwer, soms tegen de stroom in.

 

Tussen 2007 en 2021 is het aantal ondernemingen in Nederland verdubbeld van één naar meer dan twee miljoen, waarvan 2/3 een eenmanszaak is. Die starters hebben vragen. Het beantwoorden geeft steeds weer nieuwe inzichten; ik leer er nog steeds van. Ik vind daarnaast het initiëren van nieuwe topics belangrijk. Hoe raakt corona jouw onderneming? En ook het politieke krachtenspel bij de koersbepaling van deze club is een uitdaging, zelfs wanneer bemoeienis niet op prijs gesteld wordt. Zo’n gemeenschap is voortdurend in beweging. Er haken mensen af, en als het goed is komen daar nieuwe actievelingen voor in de plaats.

 

Higherlevel.nl vraagbaak of ondernemersplatform?

“Worden op dit forum vragen beantwoord of ervaringen gedeeld? Dat lijkt een nuance, maar is wel een wezenlijke vraag voor HL. Van mij mag de balans weer wat terug richting gemeenschap. We hebben hier bijvoorbeeld jaren ondernemers proberen te helpen die het slachtoffer worden van scammers, zoals dubieuze callcenters die energie- of telecom-contracten verkopen. Politie en het OM krijgen daar geen greep op, zelfs niet sinds er een wet is tegen acquisitiefraude.

Nadat er een compleet topic verwijderd is omdat de forumeigenaar het juridisch risico te groot vond, is dat hoofdstuk wat mij betreft afgesloten. Dan valt de back-up weg. Toen kreeg ik prompt persoonlijk dreigbrieven van een advocaat met schadeclaims. Sta je er alleen voor. Niks gemeenschap dan. Ik durfde die rechtszaak overigens wel aan, want ik heb gepensioneerde ziekenhuisdirecteuren en accountants van scammers afgeholpen. Die boden wel hulp aan. Bleek niet nodig, want de blaffende advocaat beet niet.

 

Helemaal op slot zit die deur trouwens niet, want met steun van enkele andere actieve deelnemers geven we gedupeerden nu concreet advies via persoonlijke berichten. Maar op het open forum krijg ik steeds moderatoren in mijn nek, dus daar moet ik me koest houden.

 

Wie wil jij volgende keer in de Spotlight zetten?

Als ik iemand mag aanwijzen is dat Limerik, die zich al een paar keer opnieuw heeft aangemeld bij HL. Die is begonnen in sales en heeft inmiddels een paar bedrijven in de Benelux. Voor één van die bedrijven heeft hij de naam op dit forum aangereikt gekregen. Ik vind het prima dat een ondernemer af-en-toe opduikt om vragen te stellen, maar ik hoop dat hij toch wil vertellen hoe HL hem soms van dienst is.

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.