[2023 januari]Achter de schermen moderator Joost Rietveld veegt het plein schoon

Aanbevolen berichten

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

1773867654_FotoJoost.thumb.JPG.c543e60a1e0a2e80e2d1e60861c76de2.JPG

 

Wie ben je en wat doe je?

Joost Rietveld, anno 1976, vader van een fantastisch kind van 12 en getrouwd met even fantastische vrouw van 42. We wonen in een klein dorp onder Gouda. Waar we vooral genieten van de rust, maar waar ik ook vanuit huis werk. Ik heb een eenmanspraktijk als adviseur op fiscaal, juridisch en financieel gebied voor ondernemers. Ik richt me daarbij vooral op uitdagingen rond bedrijfsoverdrachten, rechtsvormwijzigingen, BV’s en de DGA. Met als rode draad dat ik – binnen mijn bereik – advies rond belastingheffing, de juridische zaken en financiën combineer en deze daardoor doorlopend kan bewaken. Als een helikopterouder, maar dan voor je bedrijfsvraagstukken.

 

Hoe ben je betrokken geraakt bij Higherlevel.nl?
HL trok ooit via Google mijn aandacht toen ik wat zaken aan het lezen was over (stamrecht) BV’s oprichten voor het onderbrengen van een ontslagvergoeding. Iets wat inmiddels al 8 jaar niet meer kan. Maar, wat in 2006 enorm in de belangstelling stond. Ook bij mij, maar dan professioneel, want ik adviseerde daar veel over. Op HL las ik vooral veel berichten van klok en klepel. Ik wilde daarover mijn expertise delen, zaken rechtzetten en toelichten. Ik had enige jaren daarvoor mijn forumactiviteiten bij Vara’s Kassa gestopt (het zat dus al in het bloed). De stap van lezer naar actief forumlid Higherlevel.nl was een kleine.

 

En je bent ook Moderator van Higherlevel.nl?
Inmiddels al een jaar of 15. Zo langzamerhand behoor ik wel tot het meubilair van HL, wat ook wel betekent dat je soms even moet stilstaan bij de veranderingen in de tijd. Na 15 jaar doe je veel op routine en dat is niet altijd de beste raadgever.

 

Waarom ben je moderator geworden?
Als vrijgezel met veel vrije tijd in die tijd, was ik elke avond op het forum. Dan kom je al snel in contact met de stamgasten op het forum en pik je de mores van het forum ook snel op. Je gaat eens naar een HL-borrel en sommige leden van HL belde of mailde mij ook buiten het forum om. Dus ik was al erg betrokken. Dit werd opgemerkt en gewaardeerd door de moderatoren en ben ik door Mikky gevraagd om het moderator team te versterken. Daar heb ik – als ik het me goed herinner – niet lang over nagedacht en enthousiast “ja” gezegd.

 

Wat doet een moderator eigenlijk?
Vooral de boel netjes houden, het plein aanvegen zogezegd en af en toe een blikje opruimen. Een forum is een wereldje op zichzelf dat gekenmerkt wordt door het gebruik van toetsenborden. Daar komen soms de mooiste dingen uit voort. Maar het gebeurt ook dat het gebrek aan face-to-face interactie zorgt voor kort door de bocht taalgebruik achter het toetsenbord en ontstaat er wat onmin die niet altijd wenselijk is of online verkeerd wordt geïnterpreteerd. Het is toch een huiskamer waar iedere ondernemer zich welkom moet voelen. Daarnaast heten we mensen welkom, hebben we (als dat nodig is) via persoonlijke berichten contact met deelnemers over gedragsregels, overleggen we als moderatieteam over hoe het eraan toe gaat op HL, checken we de technisch en functionele aanpassingen aan het forum en plannen we soms vooruit.

 

Wat maak je mee achter de schermen?
Daar kun je na 15 jaar wel een boek over schrijven. Vooral de gevallen waarin de uitleg van de huisregels stuiten op onbegrip, kunnen soms uren doorgaan. De ene keer gaat het om “ja maar ik wil alleen maar…” en de andere keer om “ja maar hij mocht wel toen…”. Dat is soms nog best lastig, omdat je het liefst iedereen zijn vraag laat stellen. Maar een forum kent zijn grenzen. Verder is het altijd fijn om terug te kunnen vallen op de mede-moderatoren. Vooral als je zelf in een verhitte discussie zit over een item op het forum, is het fijn dat je even een klankbord hebt of kunt vertrouwen op een collega moderator.

 

Wat vind jij het grootste geheim van Higherlevel.nl?

Voor en door ondernemers. In tegenstelling tot de meeste andere platforms en websites met gegevens en ervaringen over ondernemerschap, is HL transparant en niet commercieel. Ja, je kunt je bedrijf noemen in je handtekening zodat mensen je ook offline kunnen vinden. En, niet alle vraagstukken zijn geschikt voor een forum. Maar over het algemeen helpen ondernemers elkaar op Higherlevel.nl belangeloos en uit eerste hand ervaring. Dat kan bij mijn weten geen enkel ander platform zeggen.

 

Wat mis je?
Higherlevel.nl Offline. Hoe verknocht ik ook ben aan mijn toetsenbord, maar na jaren Corona perikelen, zonder offline event van HL mis ik het persoonlijke contact. Maar, we mogen weer offline. Binnenkort laten we je weten wanneer de Higherlevel Borrel gehouden wordt.  Ik zou het erg leuk vinden om dan deelnemers te zien met wie ik al wat jaren berichten en info uitwissel, maar nog nooit in het echt gezien heb.

Én "ohja", ik mis toch wel opvallend vaak een simpel “dank je wel” of een reactie terug van de topicstarters. Niet voor mij specifiek uiteraard, maar vooral voor de actieve deelnemers die hun tijd steken in een vraag van nieuwe leden. Ik zie nieuwe leden die later wel inloggen om de antwoorden te lezen, maar dan zonder te reageren weer uitloggen. En dat vind ik wel teleurstellend.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.