• 0

Voorlopige aanslag en ruisende inbreng vof/bv

Hallo,

 

Momenteel is onze vof bezig met de omzetting in een bv. Het wordt een ruisende inbreng met terugwerkende kracht tot 1 juli 2022. We zitten nu dus in naar wat ik begrijp de 'voorperiode'. Nu ontving ik recentelijk een voorlopige aanslag IB 2023. Ik twijfel wat nu handig is: als ik deze voorlopige aanslag volledig betaal en de bv wordt (ik noem maar wat) in februari daadwerkelijk opgericht, dan ga ik vanaf februari DGA-loon uitkeren en loonbelasting betalen. Dan heb ik dus over 2023 deels dubbel IB betaald, en krijg ik het te veel betaalde bedrag terug na de IB-aangifte, maar dat is waarschijnlijk pas eind 2024. Niet erg handig dus. Of klopt mijn gedachtegang niet?

 

Twee nevenvragen:

- stel de bv wordt opgericht in februari, en het jaarloon wordt (afgestemd met fiscus) € 75.000, dan neem ik aan dat ik over 2023 nog maar 75.000/12*11=68.750 moet verlonen, aangezien ik januari al via de huidige (vof-)manier heb uitgekeerd? De uitkering van januari komt dan neer op 6250 en dit komt dan onder 'overig werk' te vallen, naar wat ik begrijp.

- maakt het voor de fiscus uit of ik het jaarlijkse loon van 75.000 in gelijke termijnen aan mijzelf uitkeer, of is het mogelijk om in de maanden met meer inkomen (zomermaanden) een hoger bedrag te verlonen en in het najaar een lager maandelijks bedrag, zolang het per saldo gewoon uitkomt op het totale loon?

 

Mvg,

 

Martijn

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Martijn

 

Zolang de BV nog niet formeel bestaat is je inkomen resultaat uit overige werkzaamheden. Dat loopt dus als sinds 1-7-22 en loopt nog door totdat je feitelijk bij de notaris hebt getekend. Gedurende die voorperiode is er dus geen loonheffing. De VA 2023 is dus wel op zijn plaats, alleen niet voor een heel jaar uiteraard, want vanaf datum loondienst houdt de BV de belasting al in.  Je kunt de VA 2023 dus laten verlagen in lijn met het aantal maanden dat in 2023 de BV nog niet opgericht is.

 

Vraag 1: zie hierboven

Vraag 2: gelijkmatig geniet de voorkeur, maar in beginsel gaat het om het totale jaarloon.

 

Enne, let erop dat als 1-7-22 de datum is van de terugwerkende kracht dat die BV's dan voor 1 april opgericht zijn!

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 241 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.