• 0

Inkomstenbelasting, tweedehands inkoop en verkoop, verzameling - wat is wijsheid?

(aangepast)

Hey,

 

Sinds als het nieuws over de nieuwe DAC7 regeling ben ik mij gaan verdiepen in het opzetten van een eenmanszaak voor de online handel in speelgoed waar ik al ongeveer 2 jaar enthousiast mee bezig ben, hier heb ik echter enkele vragen over gezien mijzelf sommige dingen nog niet helemaal duidelijk zijn. Het is namelijk een best complex verhaal:

 

In de kern ben ik een verzamelaar van Playmobil, gezien dit niet goedkoop is financieer ik deze hobby door het inkopen en verkopen van partijen en/of losse sets deze koop ik vaak in via marktplaats, leuke sets/items die ik nog niet heb bewaar ik voor mijn verzameling en dubbele items verkoop ik ofwel online (vinted, marktplaats, facebook) ofwel op een beurs. De omzet die ik hiermee maak ik redelijk (valt nog binnen de KOR) maar de winst is niet noemenswaardig: Alles wat ik verdien op een goedkope partij waar ik veel uit kan verkopen geef ik soms de volgende dag weer uit aan een stuk wat ik nooit ga verkopen en dus eindigt in mijn collectie.

 

Nu is het geval wel zo dat ik als ik hiernaar kijk: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/hoe_werkt_de_btw/voor_wie_geldt_de_btw/ondernemer#:~:text=U bent ondernemer als u,ondernemer bent voor de btw. ik een ondernemer ben volgens de belastingdienst. Hierdoor wil ik mij dus ook gaan inschrijven bij de KVK, om dit allemaal netjes geregeld te hebben.

 

Maar toch zit ik met een ding in mijn hoofd: Hoe bereken ik mijn winst die ik uiteindelijk bij de inkomstenbelasting doorgeef? Ik hoor hier namelijk verschillende dingen over.

 

  • Ik ken mensen die verkoop - inkoop als formule gebruiken, bij deze inkoop zit dan ook de inkoop van verzamelproducten inbegrepen die dus eigenlijk nooit verkocht gaan worden.
  • Ik ken mensen die verkoop - inkoopwaarde van dat product doen, pas op het moment dat het product is verkocht. Stel een product is verkocht voor 100,- en ingekocht voor 80,- dan schrijven zij een brutowinst van 20,-. Inkoop van verzamelproducten is hierbij niet inbegrepen (want die verkoop je niet).

 

Wat is verstandig, en belastingtechnisch gezien de juiste keuze? Ik wil mijn zaken goed op orde hebben en zelf zo min mogelijk gedoe hebben met ofwel mijn persoonlijke situatie ofwel mijn verzameling, vandaar dat ik dit erg goed geregeld wil hebben. Waar voor mij het lastige stuk zit is voornamelijk het doel. Winst maken is niet zozeer mijn doel, mijn doel is het uitbouwen van mijn verzameling met mooie stukken en dit te financieren door de verkoop van stukken die ik al reeds heb.

 

Daarnaast rust mij ook de vraag, hoe om te gaan met partijen? Ik koop vaak partijen van bijvoorbeeld 100,-. Uit deze partij haal ik dan weer verschillende 20 sets, die ik allemaal verkoop voor tussen de 5 en 10 euro. Hoe administreer je de inkoop van deze partij dan correct? Doe je dat pas als alle sets verkocht zijn, of direct (bij het volgen van methode 2). In elke partij zitten ook sets die je namelijk voor jarenlang niet slijt en vaak zelfs uiteindelijk gratis weggeeft aan de buurtkinderen oid.

 

Alvast super bedankt voor jullie hulp.


Met vriendelijke groet,
Justian

aangepast door Justian
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 1

Het is eigenlijk heel simpel:

 

De winst voor de inkomstenbelasting wordt bepaald op basis van goed koopmansgebruik.

 

Dat bestaat (in beginsel dan) al honderden jaren. Om met te beginnen:

 

Inkopen voor privédoeleinden zijn geen zakelijke inkopen.

Dus die moet je om mee te beginnen eruit halen.

Dat lijkt in deze dan dus de dingen voor jouw 'verzameling' te zijn.

 

Je zal best snel ondernemer voor de BTW zijn in deze. Want je bent met enige regelmaat actief in 'de handel' lijkt het.

 

Hoe je (voor de waardering van) partijen om moet gaan is niet makkelijk te "ruiken" van een afstand.

Ik denk dat je aan het einde van een jaar kritisch naar je voorraad moet kijken om te bepalen wat de waarde daar van (nog) is.

 

Succes met je leuke handel! 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, shoptillyoudrop zei:

Het is eigenlijk heel simpel:

 

De winst voor de inkomstenbelasting wordt bepaald op basis van goed koopmansgebruik.

 

Dat bestaat (in beginsel dan) al honderden jaren. Om met te beginnen:

 

Inkopen voor privédoeleinden zijn geen zakelijke inkopen.

Dus die moet je om mee te beginnen eruit halen.

Dat lijkt in deze dan dus de dingen voor jouw 'verzameling' te zijn.

 

Je zal best snel ondernemer voor de BTW zijn in deze. Want je bent met enige regelmaat actief in 'de handel' lijkt het.

 

Hoe je (voor de waardering van) partijen om moet gaan is niet makkelijk te "ruiken" van een afstand.

Ik denk dat je aan het einde van een jaar kritisch naar je voorraad moet kijken om te bepalen wat de waarde daar van (nog) is.

 

Succes met je leuke handel! 

 

Dankjewel, dit schept al wat meer duidelijkheid. 

De waarde aan het einde van het jaar: Dat is puur voorraadwaarde toch, niet persee van belang voor de belastingdienst op dat moment?

Want op dit moment zou ik dan denken om zelf de inkoop in te boeken op het moment dat een bepaald set uit de partij verkocht wordt op basis van deze formule: Inkoopprijs partij / aantal stuks in de partij (bijv 8 verkoopsets, gemiddelde inkoop).

Dan krijg ik iets als:
Partij gekocht voor 100,- : 8 stuks 
 

Huis - verkocht voor 20,- - gekocht voor 12,50
Poppetje - verkocht voor 2,- gekocht voor 12,50

Dit geeft uiteindelijk een kloppend beeld van de winst of het verlies op de partij neem ik aan.

Link naar reactie
  • 1
Zojuist, Justian zei:

De waarde aan het einde van het jaar: Dat is puur voorraadwaarde toch, niet persee van belang voor de belastingdienst op dat moment?

 

Nou, dat is dan ook de fiscale waarde: de historische kostprijs of de lagere marktwaarde.

 

("Lower of cost or market" in vakterminologie)

 

Dus het verschil tussen van wat je 'op papier' hebt staan op dat moment en de werkelijke waarde (lower of cost or market) kan je ten laste van het resultaat brengen (als kostprijs van de verkopen).

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, shoptillyoudrop zei:

 

Nou, dat is dan ook de fiscale waarde: de historische kostprijs of de lagere marktwaarde.

 

("Lower of cost or market" in vakterminologie)

 

Dus het verschil tussen van wat je 'op papier' hebt staan op dat moment en de werkelijke waarde (lower of cost or market) kan je ten laste van het resultaat brengen (als kostprijs van de verkopen).

 

Oke, zeer bedankt voor je hulp. Het heeft mij duidelijk inzicht gegeven in wat van deze (voor mij) complexere materie.

Link naar reactie
  • 0

Een kanttekening. Zakelijk (handel) en prive (verzameling) lopen hier door elkaar.

 

Je koopt partijen in, voegt de zeldzame stukken toe aan aan je verzameling en verkoopt de rest. Het lijkt alsof je geen winst maakt, maar als die verzameling langzaam groeit staat de winst dus eigenlijk op je balans.

 

Misschien kun je beter geen ondernemer worden. :cool:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Zojuist, TwaBla zei:

Een kanttekening. Zakelijk (handel) en prive (verzameling) lopen hier door elkaar.

 

Je koopt partijen in, voegt de zeldzame stukken toe aan aan je verzameling en verkoopt de rest. Het lijkt alsof je geen winst maakt, maar als die verzameling langzaam groeit staat de winst dus eigenlijk op je balans.

 

Misschien kun je beter geen ondernemer worden. :cool:

Hey,

Ik zie helaas geen andere opties. Door de DAC7 regeling die per 1 januari 2023 is ingegaan worden mijn inkomsten standaard doorgegeven aan de belastingdienst door platfomen zoals vinted. Deze inkomsten kan ik denk ik als bedrijf zijnde lager houden en aantonen doormiddel van mijn boekhouding dan als een particulier zijnde.

Het is een lastig pakket waarin zich best veel mensen op dit moment begeven. Vorig jaar is bijvoorbeeld mijn inkomstentotaal van 2800,- doorgegeven via vinted, waar ik eigenlijk hier nog wel misschien zo 2000 tot 2200 kosten aan heb gehad. Winst is dus minimaal maar toch zou ik over deze 2800,- de volledige inkomstenbelasting moeten betalen gezien dit is doorgegeven als inkomsten en ik geen persoonlijk gedoe wil met het opgeven van een onjuist inkomen oid. 

 

Mocht iemand anders / jij hier een oplossing op zien (een manier waarop ik als particulier kan verantwoorden dat ik ook kosten heb (inkoop, ophalen etc)) ben ik erg benieuwd, wellicht kan mij dat ook weer op weg helpen.

aangepast door Justian
Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Justian zei:

Het is een lastig pakket waarin zich best veel mensen op dit moment begeven.

 

Misschien moeten we dat eens uitzoeken in een apart topic?

 

Wat betekent DAC7 voor verkopers op platforms?

 

DAC7 is een verplichting voor platformen zoals Marktplaats, Vinted, eBay, Bol etc om de omzet van derden door te geven aan de Belastingdienst. Of die dat registreert als inkomen zonder rekening te houden met de kosten die verkopers gemaakt hebben, kan ik zo snel niet reconstrueren.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
36 minuten geleden, Justian zei:

Winst maken is niet zozeer mijn doel, mijn doel is het uitbouwen van mijn verzameling met mooie stukken en dit te financieren door de verkoop van stukken die ik al reeds heb.

Zoals Twabla al zegt: je wil dus wel (zakelijke) winst genereren met inkoop en verkoop, maar die winst vervolgens (onbelast?) benutten om je (privé) verzameling uit te breiden. Dat klinkt toch wel als (belastingplichtig) ondernemerschap.

 

Zojuist, TwaBla zei:

DAC7 is een verplichting voor platformen zoals Marktplaats, Vinted, eBay, Bol etc om de omzet van derden door te geven aan de Belastingdienst. Of die dat registreert als inkomen zonder rekening te houden met de kosten die verkopers gemaakt hebben, kan ik zo snel niet reconstrueren.

De informatie over kosten moeten de verkopers in kwestie zelf opgeven in hun belastingaangifte, net als de inkomsten. Dat moest al voor de DAC7; met de informatie die nu van de platformen komt heeft de Belastingdienst een extra controlemiddel gekregen of dat opgeven wel gebeurt.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, TwaBla zei:

 

Misschien moeten we dat eens uitzoeken in een apart topic?

 

Wat betekent DAC7 voor verkopers op platforms?

 

DAC7 is een verplichting voor platformen zoals Marktplaats, Vinted, eBay, Bol etc om de omzet van derden door te geven aan de Belastingdienst. Of die dat registreert als inkomen zonder rekening te houden met de kosten die verkopers gemaakt hebben, kan ik zo snel niet reconstrueren.

Dat lijkt mij een interessante. 

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, Ron van der Kolk zei:

Zoals Twabla al zegt: je wil dus wel (zakelijke) winst genereren met inkoop en verkoop, maar die winst vervolgens (onbelast?) benutten om je (privé) verzameling uit te breiden. Dat klinkt toch wel als (belastingplichtig) ondernemerschap.

 

De informatie over kosten moeten de verkopers in kwestie zelf opgeven in hun belastingaangifte, net als de inkomsten. Dat moest al voor de DAC7; met de informatie die nu van de platformen komt heeft de Belastingdienst een extra controlemiddel gekregen of dat opgeven wel gebeurt.

Ja, daar vind ik het ook bij in de buurt komen. Ik zat ivm een bijbaan altijd ver onder de belastingvrije bijverdiensten dus daar maak ik mij nu geen zorgen om.

Wel voor nu de keuze gemaakt om een eenmanszaak in te schrijven en dit voortaan vanuit mijn eenmanszaak te regelen (hetgeen waar ik al een tijd aan dacht). Jullie hulp en andere topics hebben mij op weg geholpen met de laatste vragen deze avond. Erg bedankt daarvoor.

Link naar reactie
  • 0

 

Waarom die DAC7 verkopers dwingt om ondernemer te worden, is mij nog niet duidelijk. 

 

Weliswaar geeft Vinted nu door wat jij als verkoper omzet, maar je kan de Belastingdienst toch in je aangifte duidelijk maken dat die bijverdienste met kosten gepaard gaat?

 

Het is volgens mij boekhoudkundig prudent om je voorraad (verzameling) te waarderen op je inkoopwaarde en eventuele winst pas te boeken als je verkoopt. Ondernemer of niet. Dat blijft een keuze.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1
6 uur geleden, TwaBla zei:

Waarom die DAC7 verkopers dwingt om ondernemer te worden, is mij nog niet duidelijk.

Dat is ook niet zo. Het is een extra middel om mensen op te sporen die eigenlijk al ondernemer waren en een deugdelijke administratie hadden moeten voeren.

 

6 uur geleden, TwaBla zei:

Weliswaar geeft Vinted nu door wat jij als verkoper omzet, maar je kan de Belastingdienst toch in je aangifte duidelijk maken dat die bijverdienste met kosten gepaard gaat?

Als het al in de aangifte thuishoort, natuurlijk. Als ik via Marktplaats een mixer verkoop voor 250 euro en mijn auto voor 10.000 euro dan heb ik volgens Marktplaats een omzet van 10.250 euro, die wordt doorgegeven aan de Belastingdienst. Ik hoef dit niet in mijn aangifte te zetten en de Belastingdienst zal die 10.250 niet zomaar in mijn aanslag zetten als inkomsten.

 

Als ik in 2022 die 10.250 euro heb behaald met 200 transacties op Marktplaats, dan kan de Belastingdienst zich geroepen voelen om eens op mijn Marktplaats profiel gaan kijken wat ik zoals verkoop en hoe ik dat aanprijs. Als het verdedigbaar lijkt dat dit zakelijk is, en ik zelf niets heb aangegeven in mijn aangifte over 2022, zal ik mogelijk een naheffing met boete ontvangen. Dan kan ik naar de rechter om te beweren dat het hobby was. Hoe dan ook ben ik dan te laat met het op willen voeren van kosten, want dan had ik zowel de opbrengsten als de kosten zelf maar op moeten geven in mijn aangifte.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
4 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

Het is een extra middel om mensen op te sporen die eigenlijk al ondernemer waren en een deugdelijke administratie hadden moeten voeren.

 

Je schetst nu een tweedeling van mensen die voor hun hobby handelen op marktplaatsen en mensen die 'eigenlijk ondernemer' zijn. Bestaat er nog een tussenpositie in de vorm van bijverdiensten? En heb je dan een KvK-registratie nodig en eventueel een BTW-nummer?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, TwaBla zei:

Je schetst nu een tweedeling van mensen die voor hun hobby handelen op marktplaatsen en mensen die 'eigenlijk ondernemer' zijn. Bestaat er nog een tussenpositie in de vorm van bijverdiensten?

Natuurlijk, excuus, met de term ondernemer bedoelde ik hier ook inkomsten uit overig werk. Geen ondernemer voor de inkomstenbelasting, maar wel opgeven voor de inkomstenbelasting. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

Toch even terug naar de criteria van de KvK.
 

Quote

Criteria van een onderneming voor de KVK

  • Je levert diensten en/of producten.
  • Je vraagt hier meer voor dan de kostprijs: een (commerciële) prijs of uurtarief waar je geld aan verdient.
  • Je doet zaken met andere mensen dan alleen vrienden of familie en gaat ook de concurrentie aan met ondernemers die dezelfde of gelijkwaardige diensten of producten verkopen.

 

Dat geld verdienen heb ik even aangedikt.

 

16 uur geleden, Justian zei:

De omzet die ik hiermee maak ik redelijk (valt nog binnen de KOR) maar de winst is niet noemenswaardig.

 

Je kan dus ook stellen dat Justian er niks noemenswaardigs mee verdient, al wordt zijn collectie steeds groter. Dan wordt het een keuze. Wat is beter: wel of niet inschrijven als ondernemer?

aangepast door TwaBla
spatie

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Je kunt toch stellen dat het playmobiel dat de privé-verzameling ingaat, onttrokken wordt aan "het bedrijf"? Het doel van het handelen is ook (mede) om de uitbreiding van de verzameling te kunnen betalen.

Het is geen geld, maar er worden goederen gekregen die op geld waardeerbaar zijn.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 1
Zojuist, TwaBla zei:

 

17 uur geleden, Justian zei:

De omzet die ik hiermee maak ik redelijk (valt nog binnen de KOR) maar de winst is niet noemenswaardig.

 

Je kan dus ook stellen dat Justian er niks noemenswaardigs mee verdient, al wordt zijn collectie steeds groter.

 

“Ik handel parttime in tweedehands Porsches. Van de omzet die dat oplevert, houd ik geen noemenswaardige winst over, want daarvan koop ik nieuwe en gebruikte Porsches voor mijn Porsche-collectie. Hoe kan ik voorkomen dat mijn collectie bij Domeinen belandt?” 🤔

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, TwaBla zei:

Je kan dus ook stellen dat Justian er niks noemenswaardigs mee verdient, al wordt zijn collectie steeds groter.

Dan wordt er dus wel verdiend, en worden die verdiensten gebruikt om een privé verzameling uit te breiden.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
20 minuten geleden, TwaBla zei:

En moet de vraagsteller zich daarvoor laten registreren bij de KvK en een BTW-nummer aanvragen?

Dat staat los van DAC7 en los van de vraag of de inkomsten belast zijn. Hiervoor moet vraagsteller de criteria van de KvK en de Belastingdienst volgen. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 2

Een Porsche is als 'ding' ver verwijderd van Playmobil (hoewel sommigen wel zullen vinden dat ook dat voor "fun" is, speelgoed dus...).

 

Er zijn fiscale regels (in box 3) voor waardevolle verzamelingen van kunst, antiek, munten, postzegels enz.

Misschien zelfs 'oldtimers' en 'sportauto's' - wie weet, ik heb mij daar nooit in verdiept eigenlijk.

 

Maar ik kan mij nauwelijks voorstellen dat Playmobil, Lego etc. onder die regelingen vallen.

 

Maar het is niet onmogelijk! Er schijnen mensen vermoord te worden voor Pokemon kaarten...

 

Al met al: ik vind dat Justian gewoon lekker door moet gaan met zijn verzameling en niet over allerlei spookscenario's moet denken waarbij de fiscus ineens met spookclaims aan komt kloppen. Heel (te!) ver gezocht.

 

Ik koop ook dingen bij Makro en Sligro: niets met mijn BV te maken, geen zakelijke inkopen die vervolgens "onttrokken worden" uit de BV...

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
Zojuist, shoptillyoudrop zei:

Al met al: ik vind dat Justian gewoon lekker door moet gaan met zijn verzameling en niet over allerlei spookscenario's moet denken waarbij de fiscus ineens met spookclaims aan komt kloppen. Heel (te!) ver gezocht.

+1

 

Met al die slimme opmerkingen zien we de oorspronkelijke vraag en de intentie van de vraagsteller een beetje over het hoofd. Met Porsches of antiek heeft dit niks te maken.

 

Justian heeft geen geheim doel zich te verrijken ten koste van de achteloze samenleving. Hij verzamelt Playmobil. Andere mensen verzamelen ansichtkaarten of sigarenbandjes. Daar horen aan- en verkopen bij, en daar zijn tegenwoordig online platforms voor. Er is sprake van handel en dus wil de Belastingdienst meekijken. Justian geeft zijn netto inkomsten (winst) op als bijverdienste en meent nu dat hij zich vanwege DAC7 als ondernemer moet registreren bij de KvK omdat anders zijn totale omzet als inkomen gezien wordt.

Dat lijkt me een misverstand. :rolleyes:

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 233 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.