Ethisch probleem!

Aanbevolen berichten

Wat zouden jullie onderzocht willen hebben op het gebied van integer en maatschappelijk verantwoord ondernemen! Wat zijn ethische kwesties die jullie belangstelling hebben. Waar zouden op dit gebied eens Kamervragen over gesteld moeten worden.

 

Ben erg benieuwd!

 

Evert

 

Bv. Rijk worden van plastische chirurgie voor cosmetische doeleinden, of Ikea die voor zijn bouwpakketjes kinderhanden scheen te gebruiken?

Link naar reactie

Wat zouden jullie onderzocht willen hebben op het gebied van integer en maatschappelijk verantwoord ondernemen! Wat zijn ethische kwesties die jullie belangstelling hebben. Waar zouden op dit gebied eens Kamervragen over gesteld moeten worden.

 

Ben erg benieuwd!

 

Evert

 

Bv. Rijk worden van plastische chirurgie voor cosmetische doeleinden, of Ikea die voor zijn bouwpakketjes kinderhanden scheen te gebruiken?

 

De voorbeelden vind ik wel heel erg verschillend. Maar dat terzijde. Of er kamervragen gesteld moeten worden? Ik denk eerder dat dergelijke dingen in beleid moeten terug komen.

 

Ten eerste moet de klant denk ik zoveel mogelijk weten wat zij/hij koopt, en er moet daar zoveel mogelijk duidelijkheid over zijn. (Eco/Bio/Max Havelaar keurmerk e.d.). Gemaakt door kinderhanden dient ook ter info aangeboden worden. Dan kan de klant in feite kiezen. Dat blijf ik erg belangrijk vinden, de klant moet ook zijn verantwoordelijkheid nemen. Wat precies maatschappelijk verantwoord is, is denk ik nogal persoons en tijd gebonden en valt vaak wel te bediscussieren.

Bijvoorbeeld: is het produceren van een geneesmiddel dat de levensduur van kinderen, met een bepaalde ziekte, verlengt met 10 jaar (terwijl de levensduur 5 jaar is zonder geneesmiddel), ethisch verantwoord of niet?

 

Of kinderarbeid:

Als producten, met kinderhanden gemaakt, geen afzet meer heeft, staan de kinderen op straat. Kan dat? De school is wellicht te duur en zijn jongere broertjes en zusjes krijgen dan minder te eten.

 

(Hiermee zeg ik niet dat ik voor kinderarbeid ben; ik zelf probeer geen producten te kopen uit kinderhanden, maar dat is lastig tenzij ik alles boycot wat uit een bepaald land komt, dus vandaar dat ik vind dat het op het product moet staan)

 

 

 

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie

Ha Evert,

 

Om nog even terug te komen op je vraag bovenaan deze draad:

 

Wat ik wel eens zou willen weten is, welke invloed er uit gaat van het gedrag van "voorbeeldpersonen" op de "maatschappij" (lees het volk).

 

Daarbij denk ik aan:

- Graaiende directies

- Slapende commissarissen

- Manipulerende aandeelhouders

- Frauderende accountants

- Stelende vermogensbeheerders

- Declarerende burgemeesters

- Ruziende ministers

- Machtsdronken overheidsdienaren

 

Het zijn de mensen die aan de ene kant spreken over het belang van normen en waarden en aan de andere kant denken dat die regels en de wet niet voor hen gelden.

 

Met andere woorden: Wat is het effect van het gedrag van "publieke figuren" op "het publiek"

 

Ik hoop dat je er wat mee kan.

 

Groeten,

Nils

 

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
De voorbeelden vind ik wel heel erg verschillend. Maar dat terzijde. Of er kamervragen gesteld moeten worden? Ik denk eerder dat dergelijke dingen in beleid moeten terug komen.

 

Juist uiteenlopende voorbeelden omdat het onderwerp op zoveel gebieden toepasbaar is. Ik wil niet bij voorbaat al een kant op duwen!

 

En wat betreft die Kamervragen. Wat zijn "ondergeschoven kindjes". Ethische dilemma's van ondernemers die nog weinig aandacht hebben!

 

Ik wil geprikkeld worden, wat leeft er bij jullie-ondernemers!

 

Evert

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 81 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.